Author |
Topic  |
|
poman
Member

902 Posts |
Posted - 2003/01/01 : 14:14:34
|
hej!
Vad har ni för uppfattning om högtalare som är gjord efter kvartsvågprincipen. Den högtalare som jag har i mitt ägo är av den sorten. Om jag får säga något själv om dem, så spelar dom mycket rent och ofärgat. Det är ingen diskohögtalare, men typ jazz och klassikt musik även rock låter den riktigt bra med. Basen är ganska torr men ren med andra ord ingen mullerbas, man får livekänsla av dom när lyssnar på en del musik hur nu man ska uttrycka det. Mycket avslöjande om det är dålig inspelning och det du kopplar till dom. "se bild på den"

|
Edited by - poman on 2003/01/01 14:26:08 |
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2003/01/01 : 14:21:50
|
Byggde en stor baslåda för att testa kvartvågsprincipen, resultatet blev inget vidare. Kraftiga resonanser vid vissa frekvenser. Jag tror att dessa resonanser kan ha med dämpningen att göra... |
 |
|
Zombie
Member

2502 Posts |
Posted - 2003/01/01 : 18:06:41
|
hade ett par Zachry en gång i tiden...OK högtalare, lättdrivna... |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
 |
|
poman
Member

902 Posts |
Posted - 2003/01/01 : 19:53:00
|
Det visste jag inte att dom hade sådana högtalare där ser man.
quote: Originally posted by Zombie
hade ett par Zachry en gång i tiden...OK högtalare, lättdrivna...
|
 |
|
poman
Member

902 Posts |
Posted - 2003/01/01 : 20:00:53
|
Dom kan var kinkiga med dämpning sen hur lådan är byggd sen gäller det också att hitta rätt högtalarelement med som funkar i en sådan låda. Jag måste säga att han som har byggt mina, har verkligen fått dom att låta bra men vägen dit har varit mycket lyssnade och plockade med filter också.
quote: Originally posted by chrille
Byggde en stor baslåda för att testa kvartvågsprincipen, resultatet blev inget vidare. Kraftiga resonanser vid vissa frekvenser. Jag tror att dessa resonanser kan ha med dämpningen att göra...
|
 |
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2003/01/01 : 20:35:04
|
quote: Originally posted by poman
Dom kan var kinkiga med dämpning sen hur lådan är byggd sen gäller det också att hitta rätt högtalarelement med som funkar i en sådan låda. Jag måste säga att han som har byggt mina, har verkligen fått dom att låta bra men vägen dit har varit mycket lyssnade och plockade med filter också.
quote: Originally posted by chrille
Byggde en stor baslåda för att testa kvartvågsprincipen, resultatet blev inget vidare. Kraftiga resonanser vid vissa frekvenser. Jag tror att dessa resonanser kan ha med dämpningen att göra...
Som med dem flesta andra högtalare mao. |
 |
|
|
Topic  |
|