Author |
Topic  |
|
Jamo
Member

724 Posts |
Posted - 2008/11/23 : 18:52:34
|
Jag sitter här i godan ro och surfar på nätet, och plötsligt upptäcker jag att ett program som kallar sig Norton Security Scan söker igenom hårddisken. Jag kan inte påminna mej om att jag beställt eller accepterat någon programistallation eller på annat sätt haft med Norton att göra. Normalt använder jag F-secure som jag köper via Telias bredbandsabonnemang. Någon som råkat ut för något liknande eller vet vad som pågår? |
Hälsningar Jamo |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2008/11/23 : 19:48:39
|
Har du inte Norton anti virus på din maskin?
Den gör genomsökningar med jämna mellanrum. Kan du pausa sökningen? |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
Jamo
Member

724 Posts |
Posted - 2008/11/23 : 20:09:47
|
Nej, jag har aldrig haft någon Norton-produkt på den här datorn. Det går utmärkt att pausa och starta om. För övrigt ser det väldigt seriöst och fint ut, man får inget intryck av att det skulle vara något förklätt virusprogram. Det som förbryllar är hur programmet kommit förbi diverse brandväggar och skydd och låtit sig installeras på min dator, och dessutom har fräckheten att bara sätta igång och scanna av datorn. |
Hälsningar Jamo |
 |
|
Jazz
Member

930 Posts |
|
Lovan
Member

3166 Posts |
|
Jazz
Member

930 Posts |
|
ulfsan
Member

921 Posts |
Posted - 2008/11/29 : 21:38:28
|
Jazz och Jamo: Har ni kanske köpt datorer med 3 mån "Testa gratis Norton" och inte utnyttjat det från början...? Då ligger det kanske passivt och lurar och av misstag drar man kanske igång ngt Norton/Symantec i Start-menyn. För där brukar dessa program ligga i en Symantec/Norton-mapp utan att man kanske tänkt på det...
En vild gissning från en som valde att avinstallera "Test-Norton" direkt efter köp.
/ Ulf |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
 |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts |
Posted - 2008/11/29 : 21:46:15
|
Norton Security Scan är inte en testversion utan ett gratisprogram. Jag skulle snarare rikta misstankarna mot att det installerats ihop med något annat. I övrigt instämmer jag, Symantec håller jag på flera armlängders avstånd. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
Jazz
Member

930 Posts |
|
ulfsan
Member

921 Posts |
Posted - 2008/11/29 : 22:32:29
|
quote: visst var det med en prov norton men då jag är allergisk mot symatec så körde jag ett removaltool på engång!
... å ändå dök skräpet upp och körde i din dator ?
Det är ju inte kul när säkerhetsprogrammen agerar som virus - räcker ju med att de (vissa) leder till allergi!
/ Ulf
|
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
Edited by - ulfsan on 2008/11/29 22:34:25 |
 |
|
|
Topic  |
|