Hej alla!Jag skall bygga ett rörförsteg och vill ha cirka halva matningsspänningen under anodmotståndet för att inte ena halvan skall klippa tidigare än den andra men hur jag än räknar så blir det fel. Jag har 250 Volts matning men får typ 90 Volt under motståndet.Jag har cirka 1,8volt på katoden. Någon som kan beskriva hur man räknar ut det rätt?Röret är ecc 82.
Tillbaka till Ohms lag: Anodmotståndet har du bestämt, nu ska du få till en ström så att spänningsfallet över motståndet blir, vad du nu ville ha. Ecco; du måste förspänna röret så att det driver denna ström. Förspänning får du (enklast) genom att rita räta linjer i rörets VA-karakteristik och få reda på ett katodmotstånd som ger rätt biasström, alternativt (men mycket besvärligare) lägga på en negativ förspänning på gallret.
Å andra sidan, kommer du verkligen att få ett så stort spänningssving som 250Vtt?
bula: Det var det andra alternativet som du skulle använda! Du kan till och med se vilken förväntad dist du får! Oavsett metod så går det inte att göra något vettigt utan Ua/Ia-kurvorna. Dessutom så är det inte säkert att Ua ska ligga på halva B+. Glöm inte att räkna med efterföljande last!
Soundbrigade: Använd Excelbladet tillsammans med Ua/Ia-kurvan så finns alla svar åskådligt uppställda. Tror att det blir lättare för novisen(inte du!) att begripa om man ser det grafiskt.
Edit: Körde kalkylbladet. ECC82 är pinsamt olinjärt så jag rekommenderar att du väljer ett annat rör! Körde också en spicesim för att verifiera. Fick samma resultat där.
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ!