Jag har en idé Hur den ser ut förblir en hemlighet (än) men jag vill kolla med experterna ifall det är möjligt att kombinera dessa två element? Går det att få basen att möta bredbandaren på ett homogent sett och ändå låta den gå djupt i basen?
Bredbandaren är tänkt i sluten kammare och basen kan vara både sluten eller basreflex beroende vad som blir bäst till bredbandaren.
Fostex FE168EZ Sigma Typ: Bredband Membranstorlek: 6.5 Tum Membrantyp: ES Papper Impedans : 8 Ohm Frekvensomfång : 51-21000 Hz Effekt: 80 W Känslighet: 94.5 dB/SPL Resonansfrekvens: 51 Hz Vas: 23.7 L Qts: 0.26 Rek. delningsfrekvens: -------- Yttermått: Ø 190 mm Monteringshål: Ø 143 mm Vikt: 2.6 Kg
Peerless 308SWR 51 147 NX ALP 4L XLS 830500 Typ: Bas Membranstorlek: 12 Tum Membrantyp: Papper Impedans : 8 Ohm Frekvensomfång : 18-500 Hz Effekt: 300 W Känslighet: 90.6 dB/SPL Resonansfrekvens: 18.1 Hz Vas: 139.2 L Qts: 0.20 Rek. delningsfrekvens: -------- Yttermått: Ø 308 mm Monteringshål: Ø 278 mm Vikt: 6.2 Kg
Jag har ett par äldre fostex 6 tummare spelandes just nu. Jag tror mina heter FE164. De är säkert svagare än dina. Mina sitter i bakladdade horn. De lät starkt ner till 55hz. Nu har jag förlängt hornet lite provisoriskt så att det går ner till 39 hz, men med mjukt fallande amplitud från 80hz.
Om jag skulle stoppa dem i sluten låda skulle jag dela vid 200hz ungefär. Och testa att ha tolvorna som öppna bafflar (fast Qts är egentligen för lågt för att det ska bli stark djup bas så).
Eller hoppas på att ljudet från slutna lådorna blir bra ända ner till 50-60hz och göra något bättre av tolvorna, tappat horn kanske. Har ingen erfarenhet av slutna lådor för tolvor.
Jag har bara erfarenhet av de fostex element jag har nu (FE167E). Jag undrar dock om FE168EZ inte har för lågt QTS för sluten låda. Beror väl på iofs var du vill lägga delningen. FX120 skulle jag skaffa mig för just detta ändamål ifall jag hade råd. Men dessa har bara en verkningsgrad kring 90 dB/1w. Beror ju på lite vad som skall driva högtalarna med förstås.
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Vad jag hört om XLS-basarna är att de inte vill delas högt, över ca 120 Hz. Du måste alltså dela basen aktivt. I så fall kan det gå, med en del pyssel med filtret till bredbandaren. Baffelsteg och sådant. Ska den ner till 120 behöver du nog porta lådan dock för att inte behöva korrigera elementets q-värde allt för mycket (med seriemotstånd).
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor