Byggde för nåt år sedan en rörstärkare enligt Jax's ritningar.. http://crude.axing.se/ Fungerade klockrent o lät kanon.Tyckte dock inte att min design av lådan var ok så byggde om allt nu i veckan. Flyttade bla. ut ström matningen till separat låda.
Allt klart igår kväll, trimma in den igen med konstlast. Kopplade in den till cd och högtalare. Startade och efter ca 5 sekunder började det "tjuta" med hög ton ur högra högatalaren.. stägde av och kolla runt lite :) Kopplade ur denna högtalare och körde med konstlast. Vänstra kanalen fungerar klockrent.. Varför detta "tjut skrik"? Är det självsvägning tror ni? Har kollat motkopplingen och den sitter rätt på båda kanalerna...
Om det är en PP-förstärkare kan ju trådarna till återkopplingen vara fel anslutna till trafons sekundär - alltså växla plus- och minusanslutingarna. Om man vänder dem fel får du positiv återkoppling vilket kan resultera i siren, typ.
Namnet HFTA är egentligen felaktigt. Det blev tyvärr aldrig något HiFiForum-projekt runt den där. Tanken var att det skulle vara det, men det gick inte. Det var för många kockar runt grytan och projektet genomfördes aldrig; Inga prototyper, ingen bill of material, inga bygganvisningar och framför allt ingen publicering på HiFiForum.
Det låter onekligen som en självsvängning. Så jag sätter mina 5 öre på att Soundbrigade slog huvudet på spiken.
Har du kollat med JAX?
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
Hej. Tacksam för svar :) Nej, jag har inte kollat med JAX.. Förstår inte riktigt vad jag ska testa :) Har ju en plus o en minuskabel ut från trafo. Ska jag byte plats på de alltså?