HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Avyttra saker, sälja grejor, grunkor osv Vart&Hur?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2008/12/06 :  07:28:23  Show Profile Send Passerati a Private Message
Vad har ni för tips på ställen att sälja av det man så att säga i fortsättningen på ett eller annat sätt önskar slippa

Vilka ställen gillar du bäst och eller har bäst erfarenhet av resp hört gott om

(alla frågor på samma gång alltså, men betänk regeln i quote)

Bakgrund nu är iaf denna :
Plockat ihop större delen av bohaget inför min renovering hemma och insett att jag har väl mycket pryttlar till både höger och vänster.
Sålt lite saker tidigare via blocket, eniro, hifimagasinet och är medlem på Tradera men köper oftast saker, brukar inte sälja alltså.

Läser inga "såg du hade, jag vill köpa" -pm från forumet, vill bara ha användbara tips inom reglerna!

Slutligen, bör man ha bild på var sak i ex annonser även om det till slut kanske blir hundratals
(eller räcker det att kunna erbjuda möjlighet att skicka bild/-er via mail)

Infogar regeln om försäljning och hoppas vi kan ha en sansad tråd
quote:
§.5 Försäljning, reklam och systematisk marknadsföring.
Enträget propagerande för en viss produkt oavsett om man är knuten till ett företag eller
inte blir i längden väldigt tråkigt och tjatigt. På HiFiForum.nu sker reklam enbart via banners. Vi
har det på det viset för att forumet skall vara lättläst och inte bli översållat med reklam. Det

är ju trots allt diskussionerna som skall stå i fokus. Administrationen av reklamen sköts av Admin.
Reklam på andra ställen än de av Admin rekommenderade skulle göra forumet svårläst och
är därför inte tillåtet. Som exempel kan nämnas att reklam inte hör hemma i en medlem's avatar (/signatur).

Försäljning sker under vår köpes/bytes/säljes -avdelning och inte inne på forumen.

Edited by - Passerati on 2008/12/06 07:33:07

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2008/12/06 :  08:15:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Sansad tråd? Klart det blir sansat, vi är ju här.

Jag har sålt via HiFiForum, HiFimagasinet, riktigtkaffe.se och blocket. Det funkar bra på alla ställena.

Jag tycker att det finns en klar fördel med att sälja till människor som förstår vad det är de köper, dvs via forumen. Det är mindre risk att man får en köpare som inte förstår vad de köper och därmed undviker man problem.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/12/06 :  08:49:46  Show Profile Send B-200 a Private Message
Angående bild så tycker jag att det bör man ha men det kan också skickas via mail men jag tycker iaf om när det finns en bild.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2008/12/06 :  10:06:33  Show Profile Send Mey a Private Message
Blocket är bra ibland, men om man säljer något som är utöver det vanliga kan det bli lite trögsålt där, det är mååånga besökare där som inte vet någonting om det dom vill köpa, och därför kommer med de mest underliga frågorna. Mycket bildsamlare verkar det finnas där också.
Som Pac säger är det bättre att sälja via forumen till folk som förstår.

Tradera är ett annat alternativ om man kan tänka sig att skicka sakerna då väldigt få av köparna där bor i närområdet. Det har funkat bra tycker jag, man kan bestämma utropspris och reservationspris själv samt hur länge auktionen ska pågå.
Vissa grejor där kan vara trögsålda medans andra springer iväg för dyra pengar som man inte hade fått tex. på blocket.

Detta är mina egna erfarenheter, jag är ganska säker på att andra här har annorlunda erfarenheter av de olika ställena.
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2008/12/06 :  10:26:06  Show Profile Send iroise a Private Message
vanliga sälj/köp ställen är:
Tradera
Ebay
Auktionsfirmor typ Lauritz
Blocket
Hifi-magasinet

Alla funkar väl bra eller i sämre fall såsom svagaste länken i kedjan och detta kan ju vara både kund/säljare!
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2008/12/07 :  02:34:00  Show Profile Send Passerati a Private Message
Auktionsfirmor hade jag inte riktigt tänkt på, men det kommer jag definitivt kolla upp.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/12/07 :  10:19:39  Show Profile Send edison a Private Message
Tolkar "även om det blir hundratals" som att det inte bara är hifi som står å "trängs" hos dej, Passerati...svårt med bild på allt isåfall.

För egen del iaf blir jag genast mindre köpsugen om det:
1.Inte finns nån bild
2.Bara finns "fabriksfoton" dvs inte på den i verkligheten erbjudna prylen.

Fördelen med att enbart skicka blid till de som efterfrågar är väl möjligen att det blir färre kontakter att hålla styr på.
Samtidigt kan de lika gärna vara "bildsamlare" som hör av sej.
Så...bäst med (bra) bild på erbjuden pryl.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2008/12/08 18:49:47
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000