HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Spotify
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2009/05/25 :  14:33:40  Show Profile Send Ayn a Private Message
Nej, inte än iaf. Men det borde vara på g eftersom Spotify släppt utvecklingsverktyg för sån integration...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

smakis
Starting Member

2 Posts

Posted - 2009/05/25 :  23:24:50  Show Profile Send smakis a Private Message
Jag har varit betalande spotifyanvändare en "längre" tid. Detta då jag tycker det är ett alldeles lysande initiativ att föra ut musiken på ett sätt som också ger lite i artisters/bolags plånböcker. Fick idag hem en Earmax hörlursförstärkare och det tycker jag funkar nog så bra ur kvalitetssynpunkt.

Sen ser jag främst spotify som en lysande guide i musikdjungeln även om inte allt finns där. Man glider lätt in på musik man inte hört tidigare och som man enkelt kan gå vidare och köpa i valfritt musikformat. Nu har ju dessutom hela Naxos katalog lagts in så den klassiska reportoaren är ju tacknämlig.

Hoppas verkligen "bolagen" ser detta som en bra chans att på ett bra sätt glädja oss musikkonumenter. Tror att dylika initiativ kommer att löna sig för musikbranchen.

Man kan aldrig ha för mycket hifi.
Go to Top of Page

Wiker
Member

104 Posts

Posted - 2009/05/26 :  00:10:46  Show Profile Send Wiker a Private Message
jag är stängt av normalization och så har jag stängt av "mapping" av ljudet i windows drivrutinen - det gjorde mycket. Nu kan jag fullt ut njuta av spotify musiken - tycker knappt det låter komprimerat. Något mindre ljudbild kandke, men det är marginellt. riktigt skojj!

This article is about audiophile sound systems. For other uses, see High fidelity (musical).
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

9106 Posts

Posted - 2009/06/12 :  17:48:06  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Har några invitations kvar ifall nån vill ha.
P.Ma e-mail adressen.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

9106 Posts

Posted - 2009/06/15 :  23:06:29  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Lysnade på en skiva häromdan,skulle lysna på den igen i kväll.
Då står att den tagits bort,omslaget och låtordningen syns fortfarande.
Liknande erfarenheter?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2009/06/17 :  22:41:04  Show Profile Send Uniper a Private Message
Ryssen: Jepp, det är ganska mycket i mina spellistor som har försvunnit. Jag slutade betala för premium när de gjorde den stora rensningen för några månader sedan. Sedan dess har mängden reklam bara ökat och nu börjar det gå mig på nerverna..

Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2009/06/22 :  15:42:46  Show Profile Send Njord a Private Message
Nu förbättras ljudkvalitén. Från 160 till 320. Men bara om man betalar.

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/internet/article597661.ece
Go to Top of Page

TuneTrippin
Member

59 Posts

Posted - 2009/06/22 :  17:07:06  Show Profile Send TuneTrippin a Private Message
Blir nog snart ett premium konto på spotify...

Lounge.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2009/06/23 :  18:30:59  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Går det att höra skillnaden mellan 160 till 320 kbps om man lyssnar med datorhögtalare och med relativt låg volym?
Fast man vill nästan slippa reklam i längden hur som helst.
Go to Top of Page

TuneTrippin
Member

59 Posts

Posted - 2009/06/23 :  18:44:01  Show Profile Send TuneTrippin a Private Message
Tveksamt.

Lounge.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2009/06/24 :  08:08:32  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag lyssnar bara på Spotify vid jobbdatorn med ganska sunkiga datorhögtalare så för min del räcker gratisvarianten bra. Hade jag lyssnat på finstereon hemma hade det varit en annan sak, men där lyssnar jag på CD-skivor. Vid datorn hemma, med bra datorhögtalare, är det FLAC-filer som främst gäller.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

archie
Starting Member

18 Posts

Posted - 2009/08/11 :  19:06:39  Show Profile  Visit archie's Homepage Send archie a Private Message
Lite tips för er Linuxanvändare.

Prioritera program:
XMMS: nice -n -10 xmms
Spotify: nice -n -10 wine /länk till spotify

Detta bör testas då det bör ge ett klart bättre ljud.

Det går säkert att prioritera program även i Windows, vet tyvärr inte hur man gör.

Inställning av wine:
http://www.spotify.com/en/help/faq/wine/

När jag ställde in detta förbättrades ljudet märkbart:
Hardware Acceleration: Emulation
Default Sample Rate: 44100
Default Bits Per Sample: 16

Inställning i Spotify:
Enable volume normalization
Enable hardware accelation
Båda urklickade.

mvh Uffe

Ta ut all glädje i förskott.
Det enda som kan hända är att du var glad i onödan.
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1554 Posts

Posted - 2009/08/11 :  19:21:54  Show Profile Send tian a Private Message
Jag har premium konto och det ångrar jag inte, klockrent program.. .!!!!
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2009/08/13 :  10:05:35  Show Profile Send modernman a Private Message
Mitt band The Modesty fick vår första utbetalning från Spotify. Vi hade lite drygt 8000 lyssningar. Det feta utbetalningskortet blev på 6,85kr. Har ännu inte kommit på vad vi skall göra för alla pengar :-)

*edit: Haha...fick syn på detta: http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/article5637161.ab

Edited by - modernman on 2009/08/13 10:08:53
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/08/13 :  11:36:20  Show Profile Send Sundström a Private Message
Ett tips för att sedan komma med annat. http://open.spotify.com/track/0GjjVzbXi5uGLxTjCfsZfo
Cold dark and yesterday, Hall&Oates
Lite OT nedan.

modernman: Jag håller med dej om att det var otroligt låg ersättning. Det är ju (3*8000/60=24000/60=400) 400 timmar(egna favoritval). Eller en timmes konsert för 400 personer.

Betalar jag 10:-/koncerttimme (hinner lyssna 10timmar/månad för premium 99:-/mån) och ni får 8:- av dem så blir det 3200:- för era 8000 lyssningar. Är det ok? 6400:- känns lite rimligare, men jag är inte i branchen och gissar mej fram. Ni behöver inte stå på scen och jag hör er inte live. Nu betalar ju alla inte 99:-/månad (inte jag heller). Vet inte hur mycket reklamen ger i intäkt...
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2009/09/10 :  12:12:12  Show Profile Send Roq a Private Message
Vad är det med årtalen på albumen? Rätt skumt - ibland stämmer det med det faktiska utgivningsåret men ofta är det helt galet. Man får intrycket av att det är det året då plattan släpptes till Spotify?
Nån som vet?
Go to Top of Page

TuneTrippin
Member

59 Posts

Posted - 2009/09/10 :  19:36:07  Show Profile Send TuneTrippin a Private Message
Spotify ersättningen är låg, men borde kunna höjas efter att de fått igång premiumbetalandet och kollat över sin balansräkning för ett år.

Lounge.
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2009/09/10 :  22:09:38  Show Profile Send educk a Private Message
tror samma sak. nu finns ju spotify till IPhone å Andriod mobiler och de snackar om att symbian ska komma. dett kommer nog göra att fler går över till premium. sedan tillkommer mer å mer användare så när de kommit igång ordentligt höjs förhoppningsvis ersättningen å vi får hoppas att artisterna håller ut så länge jag gillar spotify skarpt å funderar även på en IPhone nu så man kan ha me de överallt

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

Dof
Member

105 Posts

Posted - 2009/09/11 :  13:48:58  Show Profile Send Dof a Private Message
Spotify & USB DAC.
Har under sommaren blivit med Spotify. En upplevelse som resulterat i ett ivrigt musiklyssnade under sommaren.
Vilken tjänst Spotify är! Har hittat mängder av ny musik och lyssnat igenom artisters hela musikproduktion.
När jag köpte mein PS-Audio DAC för 2 år sen så tänkte jag inte närmare på att den hade USB ingång men när Spotify dök upp så fick den en menimg.
Numera så står en LapTop i stereoracket enbart för Spotify och bildvisning (USB-Dac, HDMI-TV). Har också skaffat ett trådlöst tangentbord (Logitech diNovo Mini bluetooth) så jag kan sköta datorn remote hihi...jätteball.
Nåväl vad jag ville säga är att ljudet inte är fullt i klass jämfört med CD (inte konstigt med tanke på skillnad i bitrate) men väl så bra särskilt om man lyssnar med HÖG volym vilket jag gör.
Spotify-USB DAC=Rekommenderas varmt!
Bästa som hänt mitt HiFi & musiklyssnarliv på länge

Spelar hos mig:
Mac Mini - JRiver - WiMP HiFi - Thorens TD126 Mk III - Kuzma Stogi S - Benz Micro ACE L - Devialet 200 - Quad 2905
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2009/09/17 :  12:33:23  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message
Jag brukar slölyssna på spotify men när jag ska "lyssa" på musik då blir det LP! då kommer inte spotify i närheten...

Vart tog alla hifi nördar vägen? aha.. dom sitter framför datorn och väljer kvantite´t istället för kvalite´.

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2009/09/17 :  12:51:17  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag lyssnar på Spotify på jobbet via datorhögtalarna och mer sällan hemma när jag vill provlyssna en skiva tex (i datorhögtalarna). Ska ljudet bli riktigt bra lyssnar jag på CD i vardagsrummet

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2009/09/17 :  13:30:01  Show Profile Send matså a Private Message
Coolt när spotify blir lika bra som en vinyl eller ännu bättre en bra inspelad cd.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2009/09/17 :  18:55:00  Show Profile Send matte76 a Private Message
Skulle det hända är det bra, men jag lyssnar ändå hellre på fysiska skivor. Mer känsla i det!

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2009/09/18 :  20:27:14  Show Profile Send Ayn a Private Message
Vi vet matte.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2009/09/18 :  22:37:59  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message
håller med dej Matte76, jag väljer också kvalite´ före mångfald. hellre 10 skivor som låter kanon bra istället för 1000 skivor som låter apa!!!!

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000