HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Från propp-skåpet....en Sladd fråga mao :-))
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/02 :  18:32:15  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej igen
Har de sista 16 åren haft en separat sladd till anläggningen (eller två) från propp-skåpet.....en för lågnivå-apparaterna och en för slutstegen...fast på samma fas.

Det har varit två 16 amperes installationskablar med 16 amp-säkringar.

Min fråga är.....
Vad kör ni med för kablar/säkringar....grovlekar mm.

Frågar detta för att se om ngn testat ngt som är bättre i kablageväg mm....

Och till er som inte ens provat detta....PROVA....

Peder

Våga vara *openminded*

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/02 :  20:45:38  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hmmm

Är det INGEN som har erfarenhet av det jag frågade om ovan.

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2003/01/03 :  08:11:23  Show Profile Send niklass a Private Message
har du dragit en egen jord oxå? ut i backen? eller till husets nollskena?

jag har haft funderingar på att göra samma sak, men att som jag antyder ovan även ha egen noll/jord-skena till anläggningen.... och dessutom sätta in ngt slags åsk/skräp-filter på matningen till rummet... detta är dock en dröm som nog kommer att ta några år att åtgärda... men men, man ska ju drömma ju.

/n

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/01/03 :  08:47:23  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
I mitt förra hus hade jag två säkringar enbart till hifi, den ena till Krellen och den andra till övrigt. Vet inte om det gjorde nytta rent ljudmässigt, svårt att provlyssna.... men jag kommer att göra likadant här när det är bygg- och elektrikerdags nästa gång.

En Terminator 6 eller liknande från PS Audio får ju gärna förgylla det hela i slutändan också, där finns det skillnader att höra som är fullt tydliga.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/01/03 :  10:49:59  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har dragit en 2,5 mm2 kabel till vardera apparat från egna säkringar. Jag har ingen grendosa/ellist utan går direkt till varje apparat från säkringarna. Jag använder snabba 10 A säkringar till kommande monoblock. Och en snabb 6 A säkring till cdspelaren.
Till det separata säkringsskåpet som jag har monterat för anläggningen har jag dragit 6 mm2 kabel direkt från mätarskåpet på utsidan huset. Jag har också rensat ut allt som kan störa på den fas som jag använder till anläggningen. Kyl. frys tvätt och diskmaskin samt alla eluttag och all belysning ligger på dom andra 2 faserna.
Jag hade tänkt att fixa en egen jord i backen, men hittade ingen bra jorpunkt på min tomt. Vid kortslutningsprov nådde jag bara 6 ampere.
På andra sidan vägen fick jag en bra jord och säkring small av direkt vid kortslutningsprov. Men jag har avstått från att spetta upp asfalten i vägen eller hänga en luftledning över, då det kunde bli trassel med myndigheterna.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/03 :  12:24:16  Show Profile Send Staffan a Private Message
Kör också med allt separat avsäkrat
10 amp till vardera slutsteg.
10 amp till cd/försteg.
10 amp till sub-bas.
Alla ledningar är skärmade pga
gammalt hus så allt är draget
i stålrör som är jordade.
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/03 :  22:18:17  Show Profile Send peder47 a Private Message
Är det så få av alla på forumet som gjort detta,det kostar ju bara småpengar att ge sitt system bra förutsättningar att leverera musik

Billigt sätt:
Frilägg en säkring i proppskåpet,dra en, alternativt två 16 amperes installationskablar till ditt system (obs från samma fas om du väljer att även ha två st säkringar).
Anslut en kontaktskena av bra kvalite i ändan där du ansluter ditt system.
Koppla apparaterna i kontaktskenan som signalen löper i systemet dvs...CD´n först vid ingående..ex: CD,försteg och sist slutsteg.
Har du två kablar.....CD och försteg på den ena,slutsteget på den andra.
Kör du aktivt så ska diskant-slutsteget anslutas först,sen mellan och sist bas-slutsteget....tänk även på att fasen blir rätt.

Lite dyrare men säkert ännu bättre,se JORMA´s och Staffans inlägg.

Men det blir en klar skillnad till det bättre med det sk billiga sätt jag beskrivit ovan.

Har inte heller en kontaktskena i backen, samma problem som Jorma.

En rolig historia:...

Var för ngr år sen i kontakt med kommunens energiverk för att försöka få tillstånd att ta elen direkt från ingående i villan....dvs förbi elmätaren mm......förslaget från min sida var att de kunde komma hem och göra en besiktning samt räkna ut alla apparaters toppförbrukning på ett år och sen dubbla det och debitera mig....enkelt tyckte jag .
Det gick nästan igenom....kanske nästa gång så.....

Roligt att få fler erfarenheter av detta.....så,skriv nu vad ni/du gjort....

Så Länge....
Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

JE Jr
Member

52 Posts

Posted - 2003/01/04 :  02:39:39  Show Profile Send JE Jr a Private Message
Hm, när ni ändå är inne på el-kvalitet, vet ni hur omvandlingen fungerar vid de ställen som matas med sk. HVDC eller HVDClight teknik?? (ABB uppfinningar)

Jag tror inte att den är riktigt Bra om man är ute efter absolut tiptop finljud som ni verkar vara...

HVDC är en uppfinning för att transportera elenergi via Likspänning istället eftersom det ger lägre förluster.
Man hackar helt sonika sönder växelspänningen och gör den till likspänning. Sedan tillbaka igen i slutet av ledningen.

HVDC och HVDC light är två olika modeller för hur detta genomförs.

Jag vet inte hur exakt de omformar tillbaka pulserna, men jag kan tänka mig att det inte riktigt är så bra så ni skulle bli nöjda...

Någon mer än jag som använder Roydhögtalare??
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/04 :  03:04:03  Show Profile Send ekman a Private Message
hmm hurpass svårt är det att fixa så att alla eluttag i ett rum går på en enskild säkring???

och nej jag tänker inte göra det själv men undrar ändå =)
Go to Top of Page

Stroppo
Member

56 Posts

Posted - 2003/01/04 :  03:12:25  Show Profile Send Stroppo a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

hmm hurpass svårt är det att fixa så att alla eluttag i ett rum går på en enskild säkring???

och nej jag tänker inte göra det själv men undrar ändå =)

Busenkelt:
Man lyfter på luren, varpå man ringer till en elektriker

-I LOVE KRELL-
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/04 :  03:28:18  Show Profile Send ekman a Private Message
frågan är dock om det är värt det och om det är ett jobbigt ingrepp eller inte???
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/01/04 :  12:04:18  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

frågan är dock om det är värt det och om det är ett jobbigt ingrepp eller inte???

Det är olika jobbigt beroende på hur huset ser ut och var proppskåpet sitter. Och om det finns lediga uttag i proppskåpet. Du måste dra en separat kabel hela vägen från proppskåpet till det ställe som du ska ha uttaget. Och om det inte finns lediga uttag, så blir det till att sätta upp en separat låda för säkringen. Det kan bli många hål i väggar och golv/tak för ledningsdragningen. Inte så bra om man bor i hyreslägenhet, då detta ska återställas vid ev. flyttning.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/04 :  16:37:24  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej igen...
Allt är enkelt om man inte gör det besvärligt .

Gjorde detta även när jag bodde i lgh....kontaktade en elektriker som mätte upp belastningen på de olika säkringarna och flyttade sen över ngr tåtar så en propp blev frilaggd.
Drog sen dubbla 16 ampere´s kablar i en kabel-list från propp-skåpet ner till golvet....borrade där igenom betongväggen bakom golvsockeln (tog givetvis bort sockeln först ....på andra sidan väggen så drog jag kablarna i kabel-list efter sockeln till systemet.

Övriga anslutningar beskrev jag ju i tidigare inlägg.

När jag flyttade från lägenheten så var det bara att ta bort kablarna,sätta en ny sockelbit där jag borrat genom väggen...vips så var allt återställt och klart .

Peder.

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/04 :  16:44:45  Show Profile Send peder47 a Private Message
Ekman.....du skrev..

*frågan är dock om det är värt det och om det är ett jobbigt ingrepp eller inte???*

Svar: Det ÄR värt det

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

aaight
Member

208 Posts

Posted - 2003/01/04 :  18:32:25  Show Profile Send aaight a Private Message
vill bara tillägga att detta är ett "tweak" som bara en elektriker får utföra! ett ev. fel kan få mycket allvarliga följder. vi ska vara rädda om forumdeltagarna
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/04 :  19:21:55  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej aaight...!!

Självfallet är det så,skrev ju att jag kontaktade en elektriker..tror alla förstår att man inte går in i proppskåpet och *rotar* själv.

Bra att du tydliggjorde det igen...det tål att upprepas...

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/01/04 :  20:52:37  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
En av huvudanledningarna till att jag och min fru flyttade till vår nuvarande bostad (villa) var att vi ville ha ett dedicerat rum för audio/video ändamål ...

Det allra första som jag gjorde när vi flyttade in i huset var att installera om ALL el. Jag rev således bort alla gamla kablar, el-uttag, strömbrytare, lamparmaturer ... m.m för att installera helt fräsha prytlar. Nya kablar drogs i de befintliga rör som fortfarande gick att utnyttja. I de fall rören hade gått sönder så ersattes de med nya VP-rör. Detta arbete innebar en hel del extra arbete eftersom jag var tvungen att fräsa upp nya spår i väggarna (av puts) för att dölja de nya VP-rören. Alla el-uttag och strömbrytare byttes mot helt nya. Även el-centralen i huset byttes mot en ny och fräsh. Nya el-ritningarna till huset ritades helt och hållet från grunden eftersom de gamla saknades

I och med att all el installerades om så passade jag på att förbereda för en under-central, dedicerad för audio/video ändamål. Under-centralen installerades i samband med att vi totalrenoverade lyssningsrummet (hemmabion ). Under-centralen är avsäkrad för 20A (3-fas) och matas via 4 mm2 kablar. Från under-centralen går det sedan seprata kablar till olika el-uttag dedicerade för försteg, ljud/bild-källor, projektor och slutsteg.

De el-uttag som går till försteg, ljud/bild-källor och projektor matas via en UPS på 2000VA. UPS:en är s.k dubbel-konverterande och filtrerar effektivt bort störningar som finns på el-nätet. UPS:ens sekundära funktion är att förse projektorn med kraft under ett oförutsett strömavbrott. Oförutsedda strömavbrott där en projektor stängs av utan att den får kyla sitt innandömma kan i vissa fall skada den.

Slutstegen matas dock inte via UPS:en eftersom de kräver för mycket effekt. Istället skyddas slutstegen mot el-störningar m.h.a nätfilter. Ett av slutstegen är således ansluten till el-nätet via en PS Audio Ultimate Outlet. Tanken är egentligen att alla slutsteg ska anslutas via varsin OU men idagsläget har jag bara en ... får väl köpa flera såsmåning om ...

Framtida uppgraderingar av el-nätet i mitt hus består bl a i att fixa en egen jordpunkt i marken. I samband med detta ska även åskledare installeras. Jag håller även på och projekterar för att installera en hel del X10-enheter i huset ...

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Edited by - neriks on 2003/01/04 20:54:47
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2003/01/04 :  21:05:52  Show Profile Send erik a Private Message
Att ha en riktig stereo utan att dra searet el är inte vettigt. Det finns inget tweak som ger mer ang för pengarna!!.
Att dra mer än en ledning från roskået behöver inte vara någon fördel, det beror på jorfilosofi etc. Jag har Naim och däe är det direkt olämpligt eftersom det blir jordslingor.
Jag har dragit searat 4mm2 flerkardelig ledare. Både en- och mångkardelig ledare ger marginellt sämre resultat.
Dessutom ligger allt på en egen fas i roskået med en 16A säkring.

Därefter har jag tillverkat en hyrdra med de erfrdliga fyra kablarna så allt är stjärnkolat i kontakten. Som kontakt har jag använt en trefaskontakt eftersom den erbjuder robustare koppling.

Återigen, att inte ha searat strömmatning till stereon är som att köra en bil på 47-oktanigt bränsle!

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/01/05 :  02:50:26  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Jag väntar på att min polare som är elinstallatör skall hinna komma och dra separat kabel säkring från proppskopet till stereon han har väldigt dåligt med tid. Annars skulle jag kunna göra det själv och be han besiktiga det. Jag har ett säkringsutag ledigt som jag tänkte utnyttja.

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/01/05 :  10:32:04  Show Profile Send Merkurius a Private Message
quote:
Originally posted by erik

Att ha en riktig stereo utan att dra searet el är inte vettigt. Det finns inget tweak som ger mer ang för pengarna!!.

Vad tycker du det ger för ljudmässiga skillnader (förbättringar)? är det ungefär samma som att byta nätkabel eller använda nätfilter?
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/05 :  15:36:10  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej Merkurius

Det blir tydligare/klarare över hela registret,även kraftfullare,mer musikaliskt och sammanhållet....musiken känns naturligare återgiven, om du förstår vad jag menar.

När jag flyttade till villan var det ännu större skilllnad,men där gick jag även igenom varje uttag,strömbrytare i hela huset och efterdrog. Samt bröt även plomberingen på elcentralen och efterdrog allting,(det behövdes definitivt göras).
Bytte även ut huvudströmbrytaren till en betydligt kraftigare.

Definitivt värt det lilla besvär det var

Som Erik skriver...vissa fabrikat kanske kan få problem med jordslingor med dubbla kablar.....men jag har aldrig stött på det problemet,har väl kört ett 10-tal olika rörsteg samt lika många solid state steg med dubbla kablar.
För mig har det bara blivit en förbättring att ha slutstegen på separat kabel.....och som jag skrev i tidigare inlägg...definitivt om du kör ett aktivt system.

Men som Eriks liknelse sa:
Återigen, att inte ha searat strömmatning till stereon är som att köra en bil på 47-oktanigt bränsle!

Instämmer till fullo....

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

pellejo
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/01/29 :  12:18:33  Show Profile Send pellejo a Private Message
Så om man kopplar in en lampa till anläggningen på samma strömmatning, så är det alltså kört. Är det så man ska tolka det?

Eller vad beror det på, att det blir så mycket sämre om man "blandar" strömförbrukare på samma säkring?

En färskings fråga...

Mvh

Pelle

Människor som tror att de vet allting är irriterande för oss som verkligen gör det.

Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/29 :  13:11:13  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej pellejo

Vet inte om det blir sämre om du kopplar in en lampa på samma dedikerade strömmatning...har inte provat,har jag nu gjort detta så finns det för mig ingen anledning att börja koppla in andra komponenter än musiksystemet eller hur.

Du skrev också..

*eller vad beror det på, att det blir så mycket sämre om man "blandar" strömförbrukare på samma säkring?*

Svar: Vet inte,och för mig spelar det ingen roll....huvudsaken är att det blir bättre...mycket bättre..

Vänligen
Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/01/29 :  13:27:08  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
en fråga från en total novis på strömområdet,, men påverkas inte strömmen ändå "bakom" säkringarna av de andra strömförbrukarna man har i hemmet, eller blir det helt ren ström om man hifin på en separat säkring?

Man tyckj ju uppleva att det låter bättre på kvällen/natten när störningarna på nätet ska vara färre?

kan någon förklara detta för mig på vanlig svenska

mvh
micke
Go to Top of Page

Benji
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/01/29 :  13:35:48  Show Profile Send Benji a Private Message
en anledning till att det låter bättre på natten är att det inte finns lika mycker buller (folk på gatan utanför, bilar etc)
som stör musiken.
plus, (tror jag) att belastningen på elnätet
är mycket mindre än på eftermiddag kväll.

"The unexamined life is not worth living."--Socrates
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000