Svejk: Aktare för rör med nätanod de flesta av dem klarar endast halva anodförlusten på sin höjd! Nätanod slutade man med redan på trettiotalet, jag förstår inte varför man tagit upp det igen.
Lech: Du har så rätt! Min tidigare rörgrossist sände ofta över nya rörtyper till mig för utvärdering. Jag minns speciellt en gång när jag testade en nytt kinesiskt 300B rör. Vid full belasting höll det endast 30 timmar (inte ovanligt med kinesiska rör). Jag föreslog då mest på skämt att röret skulle ommärkas till PX25, vid 25 watts anodförlust och lägre glödspänning kanske röret skulle klara lite längre tid. Döm om min förvåning när rörets omdöptes till PX25! Och inte nog med det, dessutom marknadsfördes det som en "Super PX25" varvid ett högre pris togs ut för skräpet. Jag bytte sedemera rörleverantör! När jag på åttiotalet startade "triodvågen" i västvärlden kunde jag aldrig ana att sånt här skojeri skulle uppstå.
Vi har väl alla sett den där reklamen när ägarna av vissa bilar klistrade dit en Toyotadekal inför bilprovningen ?
Håller med ReVintage, man kan ju inte kalla rören för vad som helst bara för att det kommer i närheten ? Man kan inte kalla äpplen för Avocado bara för att de råkar vara gröna...
Om man lyssnar på ett riktigt 300B ( WE spec ) och ett riktigt 2A3 så låter de inte alls lika, skojeri tycker jag !