HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Subbor - baslåda alltså...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/01/09 :  11:32:12  Show Profile Send OcA a Private Message
VIll ha lite mer tryck i botten, från säg 40hz och neråt.

Ska mestadels användas till film eftersom musiken låter bra som den gör.

Har hittat två vettiga alternativ:

http://www.hifihuset.se/nyahifi/catalog/product_info.php?cPath=20_8&products_id=1471

http://www.hifihuset.se/nyahifi/catalog/product_info.php?cPath=20_8&products_id=2877

Vad tycker ni?

15" är alltid 15", men den andra rackarn är ju itne dålig den heller...

CHT-serien är väl gjord för film, medan SPL kan fixa både film och musik samt har lite bättre DSP osv?

Att låna hem är alltid bra, men CHT-serien finns inte lokalt här hos mig.

Subben får inte vara för slö och slapp, den ska hänga med mina paneler hyffsat bra.

Dipolsub för att köra hemmabio blir både stort och dyrt, så det skippar jag.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2009/01/09 :  12:06:19  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
Skulle jag skaffa sub att komplettera ett par dipoler med skulle jag nog satsa på dessa:
http://www.linkwitzlab.com/thor-intro.htm
http://www.linkwitzlab.com/Pluto/woofer-asp.htm
Nu blir du ju iofs tvungen att bygga dessa själv och experimentera lite med delningen, men det blir säkert inte något dyrare än de alternativen du hade...och knappast sämre
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/01/09 :  12:36:58  Show Profile Send OcA a Private Message
Det är ju ett givet alternativ som jag diskuterat på DIY-delen, men svårgheten med dipolerna blir att få ut den riktigt låga basen utan att trolla med elektroniska kompensationer. Summan i pengar blir ju dock likvärdig om man hittar rätt element för en vettig slant.

Sedan finns ju Gradient också, men då drar det iväg duktigt i pengar...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2009/01/09 :  12:45:22  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
quote:
Det är ju ett givet alternativ som jag diskuterat på DIY-delen, men svårgheten med dipolerna blir att få ut den riktigt låga basen utan att trolla med elektroniska kompensationer.]

Nu kanske vi missförstått varann lite?
Kolla mina exempel igen, THOR är en sluten låda som ska komplettera Orion som är dipoler. Sedan när det gäller EQ för baslådan finns ju filtret klart...
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/01/09 :  13:44:14  Show Profile Send OcA a Private Message
Nicke -> Blandade ihop dem...

Har varit inne på Herr L's sida så många gånger nu att det är lite rörigt i huvudet.

Har tidigare haft Peerless XLS 10" med passiv radiator och de levererade lågbas så det skrek om det. Kanske ska ta ett varv till på hifikit.se och botanisera...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Schmutziger
Member

233 Posts

Posted - 2009/01/09 :  18:06:23  Show Profile Send Schmutziger a Private Message
Dessa föreslår jag:
Bremen 10" 3000:- paret
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=22429

varför:
Är själv toknöjd, lätta att bygga med. Köp innan de är slut. De integrerar perfekt med mina oa51, delade vid 80Hz
Peter Steindl sade att de har .5% dist vid 30Hz 90dB.

[quote="Pellen"][quote="schmutziger"]Var det någon större skillnad mellan ob51 och dina gamla subbar?
BERÄTTA! :P[/quote]

Oj! Det är väldigt stor skillnad!
OB51orna är så mycket snabbare. XXLS släpar efter på något vis.
OB51orna går djupare, det skakar i hela rummet om man drar på lite. Men det blir ändå inte för mycket. Väldigt låg distortion.
Hmm.. Vet inte hur man ska förklara. OB51 måste upplevas!
De är helt.. Bäst! :)[/quote]

Varför vill du köra med två olika subbar? Är det inte bättre att bara köra ob51 och f300 delade vid 80-250Hz och minska integrationsproblem och grupplöptidsproblem iom den låga delningen vid 40hz som du vill göra?
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/01/09 :  21:54:56  Show Profile Send OcA a Private Message
Det var ett bra tips!

Ska kolla närmare på det!

Om man ska hålla sig till köpesub kanske Final Sounds egna större modell kan vara intressant att utvärdera också?
Det som gör Velodyne intressant är ju DSP-möjligheterna.
De kan man ju få med passiva moduler med om man tex köper en XTZ Sub Amp DSP...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.51 sekunder. Snitz Forums 2000