HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 När rörförstärkare klipper, och rördist!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2009/01/10 :  20:47:10  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Jag läste en grej på ett forum som fick mig att fundera lite!
Tråden handlade egentligen om gitarrförstärkare med chip/transistorer så jag ville inte skräpa ner den tråden med mina frågor...

quote:
Problemet med rörsteg brukar vara att då rören endast leder i ena riktningen och man har utgångstrafon så kan det bli höga spänningar och överslag om man klipper steget eller om det börjar självsvänga.

Om man kör ett rörsteg med trafo utan last så kan det börja självsvänga, och jag vet ungefär varför. Det är jag med på!

Men det andra: "klipper steget" fick mig att fundera!

Ett steg går att mata med signal på ingången ända upp till en viss nivå. Där ger steget full uteffekt. Höjer man instignalen ytterligare kommer steget att klippa!

Är det sant att det då bildas höga spänningar och kanske överslag vid klippning?
Det borde ju skada förstärkaren och rören!

Varför undrar jag? Jo, för på gitarrförstärkar-steg så vill man kanske ha coolt ljud med rördist!
För att uppnå rördist så kan man väl se till att något rör i förstärkarkretsen får gå så att det överstyr?

Frågan är alltså: Är det kanske ok att överstyra ett förstegsrör så att disten skapas där (efter som att de intekörs med trafo), och att man inte ska överstyra slutstegsrören, eftersom att det jag citerade är sant?

Olle Norell

marran
Member

540 Posts

Posted - 2009/01/10 :  21:54:31  Show Profile Send marran a Private Message
överstyra förstegsrör och slutrör ger i allmänhet inte samma ljud, det går mkt religion i det där i gitarrkretsar.
Utan att veta så tror jag itne att rörsteg lider så mkt av att klippa, gitarrsteg kör man ofta på klippning hela tiden, jag har spelat mycket med mindre rörstärkare på några få watt som får gå på fullt spjäll och då låter riktigt mustigt utan att man blir helt döv på kuppen.

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000