| Author |
Topic  |
|
|
Pelle
Member

417 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 00:40:21
|
Läste i en tidning att Snowcrash http://www.snowcrash.se skall börja sälja ett ljuddämpande tyg. Kanske vore något att klä soffan i, eller ännu hellre: hänga bakom gardinerna.
|
[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare] |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 03:04:36
|
Om de är seriösa så uppger de absorptionskoefficienter för olika montage varianter (olika stora luftspalter). Ska bli intressant.
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 22:11:43
|
Det finns en del testdata, i alla fall för två av modellerna från Statens Provningsanstalt (heter något annat nu men texten var engelsk). När jag tittar på deras sortiment får jag ett intryck att det inte är några billiga grejer, men nog bra. Hittade inget tyg utan bara paneler för absorption resp. diffusion.
|
 |
|
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2003/01/05 : 00:11:03
|
dom är inte super dyra, har för mig absorbenterna/diffusorerna kostar 3000:- för 6st. Skriv och fråga.
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
 |
|
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/01/05 : 01:07:38
|
Beror i så fall på hur mycket man behöver. Om jag minns rätt hade de ett exempel på hur de dämpade ett sammanträdesrum på 30 kvadratmeter med 30 + 30 skivor, vilket skulle bli 30 tusen. Det var antagligen ett helt odämpat rum och man kanske behöver mindre, men verkar kosta en hel del. Därmed inte sagt att det behöver vara en dålig investering. Om man t.ex. klarar sig med 12 skivor och får en betydande förbättring skulle det vara OK.
|
 |
|
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 12:31:58
|
Inget är snyggare än funktionalitet, å Svanås produkter är riktigt snygga!
Tänk att ha ett lyssnarrum byggt i denna princip:

Mums! |
sound pollution |
 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 10:09:11
|
| Inget tyg lär dämpa mer än i diskanten. |
 |
|
|
Gemeni
Member

1164 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 11:03:32
|
quote: Originally posted by Björn-Ola
Inget tyg lär dämpa mer än i diskanten.
Hur tjockt material skall det vara för att det skall dämpa lägre frekvenser oxså. Finns det någon formel för detta? Jag är ny på detta forum men finns som användare (gemeni) på www.minhembio.com
|
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
 |
|
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 13:15:02
|
quote: Originally posted by Gemeni
quote: Originally posted by Björn-Ola
Inget tyg lär dämpa mer än i diskanten.
Hur tjockt material skall det vara för att det skall dämpa lägre frekvenser oxså. Finns det någon formel för detta? Jag är ny på detta forum men finns som användare (gemeni) på www.minhembio.com
Jag kan inte sånt här men jag gissar på att tjockleken ska vara åtminstone lika med våglängden eller halva våglängden för de frekvenser som kan dämpas. |
 |
|
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 14:24:37
|
Alla tyger är väl ljudabsorberande 
Snowcrash, hmmm. Med den lilla information man har tillgång till kan jag inte annat än att komma till slutsatsen att Snowcrash är mest intresserade av design/form och att akustiska egenskaperna kommer i andra hand. Absorbenterna är alla av polyester fiber...finns mcket bättre. Dock visar testresultaten att absorptionsprodukterna funkar alldeles utmärkt. MEN, kolla på diffusorn, hårdplast gjutet till ett upprepande mönster. Diffusion skall vara slumpmässig, eller följa en matematiskt beräknad slump .
Angående beräkning. Kan bli komplicerat. Säg så här i stället: det skall finnas absorberande material vid 1/4 våglängd. Absorption fungerar genom att omvandla rörelseenergi till värme. Detta görs genom att låta luftpartiklarna bromsas av materialet. Mest absorption får man då när partiklarna rör sig som hastigast. Partikelhastigheten är som högst vid 1/4 och 3/4 våglängd. Detta betyder att, för en viss frekvens kan du ha ett Xcm tjockt material ELLER ett tunt material Xcm från väggen. De tjocka materialet ger en bredbandig absorption, men för en given frekvens som luftspalten är avstämd för, är absorptionen densamma.
|----X
|----X
|----X
|----X
|----X
|----X
|XXXXX
|XXXXX
|XXXXX
|XXXXX
|XXXXX
|XXXXX
|
 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 18:51:38
|
Men man får väl dämpning även om partikelhastigheten inte uppnår maximum. Ett tunt tyg ger väl alltid dålig dämpning oavsett var den placeras, just för att den är tunn och inte hinner påverka ljudvågen så mycket?
50 mm mineralull mot en vägg dämpar fullt ut ned till 500 Hz. Under 500 Hz avtar förmågan. Dämpningen rullar av nedåt frekvensbandet. 100 mm mineralull dämpar fullt ut ned till 250 Hz. 200 mm mineralull ned till 125 Hz 400 mm mineralull ned till 63 Hz 800 mm, äh.. det blir inte särskilt praktiskt. För basdämpning får man använda andra metoder.
Detta hämtat ur handböcker från isolertillverkare. Jag får dock inte ihop det med våglängden.
|
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 20:11:17
|
| Dämpningens tjocklek skall väl ligga runt 1/8-1/4 för att funka, i teorin. Men å andra sidan så avtar ju inte dämpningen tvärt, så, god dämpning lågt i frekvens lär erhålles även med relativt tunna absorbenter. |
sound pollution |
 |
|
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 13:20:59
|
Jodå, man för absoption även där partikelhastigheten inte uppnår maximum, men inte lika mycket. Ett tunt tyg behöver inte ge dålig absorption, om du har en luftspalt bakom tyget som gör att materialet hamnar vid 1/4 vågländ från väggen. Man kan även öka absoptionen lite eller bredda bandbredden lite hja andra små finurliga trick också. Dock handler det om ganska höga frekvenser.
Hur brant "absoprtionskurvan" är beror på många saker, så man kan inte säga de ena eller det andra. Vad som är god absorption och vad som är en låg frekvens är relativt. |
 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 14:13:41
|
quote: Originally posted by Knoppen
Om de är seriösa så uppger de absorptionskoefficienter för olika montage varianter (olika stora luftspalter). Ska bli intressant.
/Johan
Jag har hört om Smowcrash och de verkar trevliga och bra, de som jobbar där. Dock kan alla behöva lite hjälp, eller iaf; hjälp skadar inte!
Skriv ett mail och meddela vårt (HifiForums) intresse och vill du, Johan, så kan du ju skicka med uppgifter som du finner nödvändiga ang absortionskoefficienter! Kan vara bra för företag att få direkt input från "kunder" att viss information är eftertraktad!?! Eller?
vänligen // Pär Engelholm |
 |
|
| |
Topic  |
|