HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Windows 7
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/01/24 :  20:40:45  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Hej å hå alla forumslingar.
Som ni alla vet så är jag lite av en OS-nörd.
Jag älskar att leka med olika operativsystem.
Idag kör jag Windows 7, å med tanke på att jag normalt skyr MS produkter så betyder det väl en hel del när jag säger att jag gillar det. Snabbt och trevligt. Kanske lite rörigt och jag hittar inte så bra i menyerna, men det kan bero på ovana. OSet är ju många gånger snabbare än vista. Jag kör det i KVM (virtualisering) med 1500 MB RAM, en 2,1 Ghz kärna/processor. Jag valde inte SMP-alternativet när jag skapade den virtuella maskinen.
Det är en 64 bits version, men både Flash och Hornresp funkar direkt utan problem. 64 bits kan ju alltid köra 32 bits program, men inte drivrutiner.
Om det är lika bra i den slutgiltiga versionen, så kanske tillockmed jag kan tänka mig att köpa det till en framtida speldator.

Måste bara visa vad jag inte gillar med windows 7:

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2009/01/25 :  01:25:12  Show Profile Send forken a Private Message
Vad är poängen med denna tråd?
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2009/01/25 :  02:18:22  Show Profile Send secanbj a Private Message
han kanske ville berätta att han testat en beta release av Microsofts nya operativsystem och att det fungerar bättre än han trodde. Får man inte göra det utan att få sura kommentarer??

Circlo: Kul att du gillar det, det företaget jag jobbar för är uttagna för att vara med i "Early Adopters" programmet för windows 7 och vi upplever samma sak som du, att det är betydligt snabbare än dess föregångare Vista.

Edited by - secanbj on 2009/01/25 02:26:38
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/01/25 :  08:27:03  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Vad är poängen med denna tråd?

quote:
han kanske ville berätta att han testat en beta release av Microsofts nya operativsystem och att det fungerar bättre än han trodde. Får man inte göra det utan att få sura kommentarer??

Helt korrekt. Jag ville berätta att jag testat en beta release av Microsofts nya operativsystem och det fungerade bättre än jag trodde.
Får jag inte göra det utan att få sura kommentarer??

secanbj: Kul att se att ni har samma erfarenheter.
Jag tror nog att 7an får ersätta XP den dag det släpps - om det är lika snabbt och trevligt som färdig release. Jag vill gärna ha direktX10 eller kommande uppföljare 11 så att jag och mina grabbar kan döda monster i det vackrare digitala universumet.

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/01/25 :  09:52:20  Show Profile Send B-200 a Private Message
Hur mycket hårdvara kommer MS 7 kräva?
För att det skall fungera bra och så man kan köra flera fönster och program med...

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2009/01/25 :  09:56:29  Show Profile Send Larsho a Private Message
forken

Det är väl rätt uppenbart vad tråden handlar om....

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2009/01/25 :  12:05:55  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag tyckte win7 beta hade för mkt kompabilitetsproblem(mjukvara) + att det inte hittade en av mina partitioner(alla NTFS), så det blev XP igen.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts

Posted - 2009/01/25 :  12:32:16  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Har inte prövat ordentligt men jag har en installation i en virtuell maskin plus en på min halvt fungerande gamla bärbara.
Första reaktioner är att det verkar rulla någorlunda smidigt, men att M$ inte kan gränssnittsdesign. Ingen nyhet där, men jag tycker att utvecklingen går baklänges numera. Fram till XP gick det åtminstone långsamt framåt.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/01/25 :  12:44:32  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
så snabba har väl inte MS varit att få ut ett nytt os tidigare :) undrar varför :)

Nej det var lite elakt, men det råder ju ett visst missnöje med det nuvarande (vista) enligt vad jag har förstått.

Hur tycker du/ni att det funkar jämfört med Ubuntu var skiva visas ovan ?

Vad skiljer, vad upplever ni som bättre/sämre så här långt ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2009/01/25 :  14:07:25  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag kör med Vista och tycker att det går rätt snabbt och smidigt...har 4 GB ram-minne vilket gör en del. Sedan använder jag Vista default gränssnitt och inte Aero som kräver mer av datorn.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/01/25 :  14:23:31  Show Profile Send f95toli a Private Message
quote:
så snabba har väl inte MS varit att få ut ett nytt os tidigare :) undrar varför :)

Nja, det stämmer väl inte riktigt? Det var väl snarare så att det gick ovanligt lång tid mellan XP och Vista pga den senare blev rejält försenad (över två år om jag minns rätt).
"Historiskt" sett så har MS släppt ett nytt OS med lite drygt två års mellanrum, så sett ur det perspektivtet så kommer Windows 7 (om det inte blir försenat) faktiskt lite senare än väntat; Vista släpptes ju i november 2006 så det har faktiskt funnits ute i mer än två år.
Skillnaderna mellan Windows 7 och Vista är ju dessutom betydligt mindre än skillnaderna mellan Vista och XP (modellen för drivrutiner etc är ju ex. densamma).

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/01/25 :  16:00:07  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
ok, jag hade visst fel, det känndes bara som att det gick fort med Wondows 7, och sedan var det frestande att tänka att det hängde ihop med kritiken mot vista.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/01/25 :  16:54:21  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
W-7 är egentligen det Vista skulle varit från början. Man skulle väl kunna kalla 7an för Vista SP2 om man vill. Men det känns som de har skärpt sig rejält. Det har väl känts i plånboken att Vista inte bidde någon succe. Nu gillar jag inte MS affärsmetoder. De borde skänka 7an helt gratis till alla som köpt Vista. Det är ju på många sätt bara en servispack. Det kommer dom inte göra såklart. Att leverera undermåliga produkter för höga priser är ju deras signum.
Sedan vill jag inte ha ett OS som man måste virus-skanna dagligen, ha några olika program bara för att man skall kunna använda det utan risk att hela världen kan läsa ens mail och koder.

Det är ju några mil mellan Vista och FreeBSD 7.1, på många olika sätt.
Men 7an är en stor förbättring mot Vista.

Jag kör W7 idag med 512 MB ram, en processorkärna på 2 GHz och det funkar över förväntan. Försök det med Vista!!!

Johannes.

Edited by - Circlomanen on 2009/01/25 16:55:34
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000