HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 poppande ljud ur rörförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2009/01/25 :  21:48:52  Show Profile Send everwake a Private Message
här på kvällningen när jag drar igång min rörförstärkare hörs ett poppande ljud, låter som en elektrostatisk urladdning ur vänster kanal.

återkommer med några sekunders ojämna intervall

hörs oavsett om det finns någon källa inkopplad eller inte.

är det rören som är kass, dålig bias-justering eller något annat hemskt elfel jag råkat ut för?

alla ideér välkomna, för det här poppande ljudet kan jag inte ha kvar

freann
Member

863 Posts

Posted - 2009/01/25 :  22:20:45  Show Profile Send freann a Private Message
Troligen ett ingångsrör som behöver bytas. Byt bums!

Lite om rörstrul: http://www.tommy-folkesson.nu/rorstrul.htm
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2009/01/25 :  22:47:37  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
det låter lite gammalt rör eller möjligen konding på upphällningen, flytta runt rör om det går och kolle om ljudet hänger med..
Vad är det för rörsteg?

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2009/01/25 :  23:07:25  Show Profile Send everwake a Private Message
Det är en Cayin A-88T, provade att switchad ingångsrören, men felet kvarstår i vänster kanal.

Det märkligaste är att det poppade till redan innan förstärkaren blivit varm, och då sitter det en mute-relä i vägen, det borde inte kunna produceras något ljud alls innan reläet sluter... sen var den tyst o fin ett par minuter innan det började igen.

är det värt att testa att även switcha slutstegsrören?
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2009/02/06 :  15:11:42  Show Profile Send everwake a Private Message
fick resa bort ett tag, kommer hem, alldeles glömt bort problemen och slår på förstärkaren...popp popp låter inte alls bra

kopplar loss samtliga ingående kablar och vänder på v-h högt. kabel för att utesluta externa störningar, samma resultat.

byter i desperation plats på slutstegsrören mellan vänster och höger kanal.

poppande flyttar sig då till höger kanal, och avslöjar att det är slutstegsrören som strular, nu är dessa 6 år gamla, och börjar väl närma sig slutet.

det märkliga är bara att i stället för att tillta när stärkaren blev varm, försvann missljudet helt...och nu låter det alltså som det ska...

märkligt, men bra, nya rör beställda för säkerhets skull

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000