På vilket sätt låter det inte så bra med Tannoy Gold? Jag har själv ett par tre vägs högtalare med horn som är aktivt delade och dom låter utmärkt. Nu måste jag erkänna att högtalarna är in mätta och eq:ade. Det gör att dom låter mycket bättre jämfört att dom inte skulle vara eq:ade. Jag vore glad om jag hade ett så pass stort rum som 20 kvm. Men då skulle man väl istället få problem med akustiken.
Jag har bråkat med ett litet rum på 4,2*3,7 ett par år. Jag tror jag har hittat bästa placeringen nu. Det blev närfält över 100-120 hz. Jag sitter ca 1,6 meter från högtalarna som har ca 1,5 meter mellan sej.
Sen har jag bakladdade fostexhorn som tar basen. Det ger bra dynamik och låter i mitt tycke mest musikaliskt. Det har underlättat rejält att ha separata högtalare för bas eftersom det inte funkade att ha basen lika nära som de andra högtalarna. Musiken blir också bättre i mitt rum när jag drar ner ljudnivå på basen lite grann.
Enklast att få till det bra i ditt rum är kanske med två bra subbasar och närfältsmonitorer. Det är inte säkert att golvhögtalare eller djupgående stativare kommer att låta bättre.
Jag har 15":s basar som jag cuttar av under 40Hz och där under finns en Velodyne DD18. Det låter som jag tycker utmärkt trots att jag sitter ungefär 2-2,5 m ifrån. Subwoofern står framför och mellan högtalarna efter att jag även provat andra ställen i rummet. En omskakande upplevelse kan man lugnt säga när man lyssnar.