funderingarna på ännu ett DIY bygge börjar växa sig starka. Kollat på Audiovectors S1-serie och gillar det krispiga ljudet. Men det är ju roligare att bygga själv... :-)
Jag funderar på att köra Hifikits Acoustic SP:
Specifikationer: Princip: Basreflex Volym: 27 liter Bas/Mellanregister: 1 st Scan-Speak 18W4531G00 Diskant: 1 st Scan-Speak D3004/660000 Frekvensomfång: 30 - 35 000 Hz Märkeffekt: 100 Watt Känslighet: 90 dB Impedans: 4 Ohm Yttermått BxHxD: 270x440x340 mm
Men....
Jag vill inte ha en så stor stativare... Jag tror t.ex. Gamut L3 kör samma baselement men den har en klart mindre låda (intern volym runt 18 Liter).
Detta kanske är en korkad rookie-fråga som jag borde läsa mig till i förordet till "DIY speakers for dummies", men tänkte ändå kolla med HF vad som händer om man kör exakt samma uppsättning som Hifikits i en mindre låda? Hur kan man förvänta sig att ljudbilden ändras? Och vad kan man tänka sig att Gamut har hittat på för att optimera detta?
Anledningen att jag inte helt enkelt tittar på 15W varianten som skulle ge en klart mindre låda är dels att den bara har 87 dB känslighet, samt föstås att Hifikit inte har något sådant paket-erbjudande.
Klart mindre låda? Går du från 18 till 27 L öker man bara häjd, bredd och djup med 15%! Det är inte många centimeter...
Visst går det att minska lådstorleken men då måste basreflex avstämmningen och kanske dämpningen ändras. Ändrar du layoten på fronten eller måtten på fronten så måste man ta hänsyn till det i delningfiltret. Någon cm hit eller dit spelar inte så stor roll men större förändringar.
Det är inte ovanligt konstruktörer beställer anpassade varianter av element som kanske ser ut som ett standardelement