HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Blogware/Blog software - enkelt och smidigt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/02/16 :  12:48:17  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hejsan,

Funderar på att dra igång en blog på akvarieföreningens hemsida. Tanken är enkelhet! Behöver eg bara kunna göra lite inlägg utan några fancy editeringsfunktioner.

Idagsläget vet jag inte vilka möjligheter som finns, php, java, mysql, etc, men det bör gå att lösa det mesta, även om kanske java känns som det mest säkra alternativet.

Några ideer och tips?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2009/02/16 :  14:02:53  Show Profile Send brewitz a Private Message
Blogger?

www.blogger.com
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/02/16 :  15:38:18  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag var lite otydlig - jag vill ha mjukvara på föreningens egna server, dvs inte ett konto/blogg på nån annans server. Tack iaf Brewitz!

Fler förslag?

Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2009/02/16 :  15:54:41  Show Profile Send brewitz a Private Message
Ok. Vi kör internbloggar på roller(http://roller.apache.org/) och använder JBoss och Oracle. JBoss är ett jäkla &*$%"&% och Oracle kostar pengar men kör på Tomcat och MySQL och det borde funka utan större problem.
Jag har ingen egen erfarenhet av (antar jag) config-helvetet du måste gå igenom och kan tyvärr inte hjälpa till.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts

Posted - 2009/02/16 :  16:04:47  Show Profile Send ztenlund a Private Message
http://royal.pingdom.com/2009/01/15/the-blog-platforms-of-choice-among-the-top-100-blogs/

Wordpress är ju det vanligaste bloggverktyget och rullar med php och mysql. Huruvida det är bra eller inte förtäljs dock inte. Har inte ens prövat att installera något bloggverktyg även om jag har utrymme att leka på.

(Wordpress fanns för övrigt installerat på lite under 1/3 av alla *nixbaserade konton hos webbhotellet Binero)

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2009/02/16 :  19:00:21  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Rekommenderar Wordpress även att du vill ha det enkelt. Wordpress är väldigt utbrett utvecklas i bra takt och finns väldigt mycket tredjepartsmodulter, mallar, tutorials etc till. Jag föredrar att det man installerar klarar lite mer än vad man tänkt och sen strippa ner det på funktioner. Vill man sen utöka så finns det och man enkelt lägg till funktioner utan att målat in sig i ett hörn.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/02/17 :  08:49:00  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Tack för input! Skall läsa på om Wordpress lite mer!

Uppskattar verkligen denna möjlighet off topic-delen ger. Tack!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000