Hej! Vad behöver man för att mäta diy och köpta jämförelsekablar. Visst räcker det med en multimeter av lite mer avancerat slag.
mvh Johan
Nja, den måste klara väldigt låga värden på kapacitans och induktans i så fall. Inte så många multimetrar eller billigare RLC-metrar gör det, i alla fall inte med någon nogrannhet. Speciellt induktansen tror jag blir svår att mäta på en typisk kabel.
Förresten, någon som har en bra ide hur man mäter riktigt låga induktanser (i nH-nivå). Kan man fixa det på något smart sätt med oscilloskop + signalgenerator?
Jag har hittat några lågkapacitiva kablar typ coax på elfa som jag ska fixa till nåt i signalväg med. Och då dessa är signalkablar spelar induktansen inte så stor roll. Däremot mina högtalarkablar är jag lte lur på om jag har lyckats tvinna och fläta dom till låg induktans men även att inte kapacitansen har skenat iväg som ett resultat av geometrin men det hänger på slutstegets utgångsimpedans som inte får vara för hög (men det är inte rör) tror jag.
Förresten, någon som har en bra ide hur man mäter riktigt låga induktanser (i nH-nivå). Kan man fixa det på något smart sätt med oscilloskop + signalgenerator?
Kanske de klassiska sättet med en Wheatstonbrygga som man får lära sig om i gymnasiet... (fast kanske inte nuförtiden...)
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion