Author |
Topic  |
|
Hemling
Member

481 Posts |
Posted - 2009/02/28 : 16:44:27
|
Ja som topic lyder, kan man bygga en liten lurstärkare med dessa rör eller något försteg? helst utan utgångs trafos 
Hade ett par över och känner mig rastlös  |
Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;) |
|
reVintage
Medlem i AÖ

3454 Posts |
Posted - 2009/02/28 : 17:30:53
|
De låter mkt bra som försteg om man triodkopplar dem med Ra/Rk 47k/750ohm. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
 |
|
Hemling
Member

481 Posts |
Posted - 2009/02/28 : 23:11:51
|
Något förslag på schema ? har suttit och googlat lite och det ända jag kunde hitta var:
http://www.tube-town.net/diy/sv-ef86/sv-ef86_03.jpg
Går detta rör att använda till en lurstärkare eller ska man satsa på ett försteg ? |
Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;) |
 |
|
reVintage
Medlem i AÖ

3454 Posts |
Posted - 2009/02/28 : 23:48:02
|
I kombination med ett 6N30 SRPP skuule det kunna bli en hörlursförstärkare. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
 |
|
Hemling
Member

481 Posts |
Posted - 2009/03/01 : 03:46:39
|
okej, hade ju bara ef86 rören tyvärr.. men linjesteget jag länkade till tidigare skulle det kunna funka som ett simpelt försteg ?
hittade även denna: http://www.pmillett.com/starving.htm en rörhybrid med 19J6 rör och IRF510 transistorer. Skulle det gå att göra nå liknande med ef86 rören? tex använda linjesteget och bygga ut med någon lämplig transistor?
Och i första svaret du skrev reVintage så nämnde du att det låter bra om man triodkopplar dem med Ra/Rk 47k/750ohm? Hur menar du då? 
Aja kanske dags att sova lite.. men man fastnar lätt när man väl börjat läsa på lite 
Edit: Stavfels nisse... |
Edited by - Hemling on 2009/03/01 03:48:06 |
 |
|
reVintage
Medlem i AÖ

3454 Posts |
Posted - 2009/03/01 : 10:05:29
|
Förstår inte ditt resonemang ! Om du kan tänka dig att investera i grus kan du väl lika gärna investera i ett par 6H30.
Här en teoretiskt bra och billig lösning:
Denna simpla klass-A PP-buffer har ett övertonsspektra som en SE. Med en volymkontroll på ingången kan den användas både som preamp och hörlursförstärkare.
Alla trissor på kylflänsen, Q23 kan gärna sitta mitt emellan utgångsgruset! R27 behövs egentligen inte men garanterar symmetrisk klippning med inställd tomgångsström, motståndet måste justeras beroende på den senare. Servot är ett måste och kan säkerligen optimeras av någon grus-guru.
Har simulerat lösningen mot Walt Jungs diamantkoncept men denna ger av någon anledning klart bättre FFT-resultat.

Men helst skulle jag se en trafo ist. för C1 !
|
Edited by - reVintage on 2009/03/01 12:01:33 |
 |
|
Hemling
Member

481 Posts |
Posted - 2009/03/01 : 13:28:53
|
Anledningen till grus är att jag lättare får tag i det.. bor i linköpinig och elfa ligger bara en bit bort.
Hm U3 på schemat vad är det/vilket nummer?
Kanske man skulle satsa på ett enkelt försteg istället..? |
 |
|
reVintage
Medlem i AÖ

3454 Posts |
Posted - 2009/03/01 : 13:56:02
|
quote: Kanske man skulle satsa på ett enkelt försteg istället..?
Kan det bli så mycket enklare än så här när vi blandar in grus? Med lite Veroboard och prylarna från Elfa så borde du få ihop buffern på en timme! Buffern klara sig på egen hand, men har då 1x förstärkning.
Ett triodstrappat EF86 är nog aningen för högohmigt för att bli ett bra försteg på egen hand.
U3 är en valfri std opamp med fet-ingång, okritisk.
|
 |
|
Hemling
Member

481 Posts |
Posted - 2009/03/01 : 19:56:47
|
Jo det är sant, några följdfrågor då. Hur många watt ska man ta på motstånden och vilket värde bör volympoten ha? Sen kommer jag antagligen behöva 3st olika strömförsörjningar. en till anodspänning en till glöd och en till grus.
Har en mindre trafo som ger 130vac obelastad och borde ge ca 180vdc efter likriktning som man kanske man använda till anoden? har även en väggvåra som är märkt 12vdc 1a (lämnar ca14,4v) och som kanske skulle gå att ha till glöd om man seriekopplar rören? och sen en kan man väll använda en 12v trafo och göra +- spänning om man halvågslikriktar båda sidorna? Isf borde jag nog ha trafos så jag klarar mig.
Hade även en mc4558cn opamp som kanske kan funka? (http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/stmicroelectronics/2181.pdf)
Isf är man ju nästan "hemma". |
 |
|
reVintage
Medlem i AÖ

3454 Posts |
Posted - 2009/03/01 : 20:53:35
|
4558 är säkert helt OK.
Om vårtan är ostabbad är det bättre att lägga en serieregulator som tar ned spänningen till 6,3V. Annars kan du köra enbart ett seriemotstånd.
130V AC måste spänningsdubblas för att det ska räcka till.
Ang. motstånden så får du klura ut det själv ! |
 |
|
Hemling
Member

481 Posts |
Posted - 2009/03/01 : 21:50:47
|
så om jag stabbar vårtan med tex en lm317:

och sen spänningsdubblar, tänkte du np i stil med:

Hm då får vi se vad som finns, annars får det bli 1w 
Volympot på 10/50/100kohm? sen har jag alltid funderat på om man ska använda lin eller log till stereoprylar? |
 |
|
reVintage
Medlem i AÖ

3454 Posts |
Posted - 2009/03/02 : 09:00:47
|
R34 bör vara en 1k pot. Volym 20k, max 50k. Glömde: Vilken impedans har dina hörlurar? Som du ser har jag använt R26, 400ohm som last vid simuleringarna. Om du ska köra buffern som preamp kan du minska tomgångsströmmen. |
 |
|
Hemling
Member

481 Posts |
Posted - 2009/03/02 : 09:32:50
|
mina lurar är på 32ohm. Philips lurar från gk. Om jag ska minska tomgångs strömen är det bara att öka R34 då? |
 |
|
Hemling
Member

481 Posts |
Posted - 2009/03/04 : 02:01:44
|
Några små frågor till: Eftersom mina lurar är på 32ohm och du simulerat på 400, ska jag sätta ett 370ohms motstånd i serie med utgången då för bäst resultat ? Hur hög spänning bör C1 klara ? och ungeför hur mycket ström kommer trissorna dra? behöver kylflänsen vara stor eller räcker det med en mindre? Hade även en volympot på 10k som borde funka va ?
Många frågor blev det  |
 |
|
|
Topic  |
|