HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför inte prova NRK Alltid Klassiskt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2009/02/28 :  19:20:56  Show Profile Send scorpion a Private Message
Då och då dyker det ju upp en tråd om de nya digitala medierna. Jag vill gärna dra en lans för NRK Alltid Klassiskt. Du hittar kanalen under Nettradio på: http://www.nrk.no/ . De pytsar faktiskt ut 320 Kb/s - med utmärkt kvalitet på överföringen.

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2009/02/28 19:22:02

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/02/28 :  19:26:02  Show Profile Send gcs a Private Message
Ja det var ju ett jättebra tips, tack för det. Hur många Kbit/s sänder andra PS företag med inom EBU?
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2009/02/28 :  19:53:31  Show Profile Send scorpion a Private Message
Jag har kollat lite. DR sänder klassiskt med 128 Kb/s som högsta kvalitet och SR verkar som bäst ge 96 Kb/s, så norrmännen leder i utklassningsstil. Men det är att märka att NRK differentierar, enklare musik får inte alls samma bandbredd 160 Kb/s som bäst.

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2009/02/28 20:03:07
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/02/28 :  20:04:47  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Men det är att märka att NRK differentierar ordentligt, enklare musik får inte alls samma bandbredd men NRK Jazz disponerar 160 Kb/s.
Ja det var ju det som var meningen med DAB. Det sas så att talade program som t.ex sport inte behövde så stor bitrate. Senast jag lyssnade och mätte frekvensgången på SR DAB upptäckte jag till min förfäran att musik sändes ut med ett frekvensomfång upp till 10KHz. Det är ju sämre än FM radio som sänder med 16KHz om än med sämre S/N.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2009/03/04 :  11:45:49  Show Profile Send poppen a Private Message
DAB utvecklingen är nedlagd. Det blir inget DAB sedan ett politiskt beslut sade nej.
Kanske DAB skulle kunnat blivit bra men i Sverige blir det nej. Såvida inte den nya kulturministern har en annan uppfattning eller den nya riksdagen ändrar uppfattning.
Själv klarar jag mig med Internet radion så jag lägger inga värderingar för eller emot då jag inte sett alla utredningarså väljer jag att inte ha någon åsikt.

Go to Top of Page

Janne00
Member

104 Posts

Posted - 2009/03/05 :  21:04:15  Show Profile Send Janne00 a Private Message
Intressant info om kvaliteten på radiostationer/-sändningar! Var hittar man den informationen?
/Janne
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/03/05 :  21:17:18  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
DAB är ju föråldrad teknik. Inte ens MP3.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/03/05 :  21:32:43  Show Profile Send gcs a Private Message
SR sänder DAB lokalt än så länge men det kommer troligen att ersättas av något som heter DAB4. Det här är ju ändå ingen garanti för att ljudkvaliteten blir högre än den man har nu. Personligen så misstänker ju jag att SR vill sända ut det mesta via webben.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000