Author |
Topic  |
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 00:16:43
|
Jag tycker det råder TORKA på DIY -forumet nuförtiden! tänk... är det att folk har riktigt mycket att göra nu i juletider? nu borde folk sitta INNE då det är jätekallt ute, och tänka ut coola DIY -projekt..
har det inte avtagit i inlägg på sistone?
MEN jag har inte sett nått riktigt fräsigt på länge! kanske jag får ruska om rejält med mina nyaste planer...
usch... när får NN tid att bygga?
kom igen nu, posta bilder på grymma prylar så vi får lite inspiration! eller dela med er av GALNA idéer!
bygga om kaknästornet till en gigantisk linesourcehögtalare kanske? och driva aktivt med... bla bla..
|
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 01:08:30
|
NN,
Håller med om att det varit lite dött på sistone ... Här är en "galen" bild som kanske piggar upp lite Jag vet dock att du sett den förut Vad sägs om vår gemensamme gamle vän Tatematu Onko och hans skapelser 

|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 01:19:14
|
Jisses vilka fina grejjer!! Japan IS the place!
Annars så tror jag att livet består av fler roliga saker än DIY, som flickor å whiskey! :-) |
sound pollution |
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 01:22:51
|
quote: Originally posted by celef
Jisses vilka fina grejjer!! Japan IS the place!
Celef,
Japansk hifi när den är som bäst
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
Edited by - neriks on 2003/01/06 01:37:17 |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 01:30:29
|
Snygga horn. Här kommer något annat.

Cabasse trevägscoaxial. Spejsade projekt!!!!!!! |
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 01:38:19
|
quote: Originally posted by Dahlberg
Cabasse trevägscoaxial. Spejsade projekt!!!!!!!
Dahlberg,
Den där så intressant ut!!! 
|
|
 |
|
TNT
Member

204 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 02:18:06
|
Hmm!
Undrar hur dom låter?
Ser inte lätt ut att göra filter till denna pryl. Peak:ar här och där, resonanser (se knixar impedansgången) samt inte så bra "overlapp". Dess förmodade utstrålningsmönster lär nog kompensera för dessa problem. Vore kul att höra dom. Har alltid tyckt att det är roligt att höra på musik genom Cabasse!
/ |
Jag postar, alltså finns jag |
 |
|
Saro
Member

1721 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 02:35:43
|
Vackra bilder.
Dahlberg: Hur är det med din rygg då? När kan du maila en ritning på "Billy absorbenten" basarsmurfen@hotmail.com .
MVH Samuel Rönnqwist |
 |
|
jan
Hög Fidelitet

701 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 09:57:55
|
quote: Originally posted by TNT
Hmm! Undrar hur dom låter?
Ser inte lätt ut att göra filter till denna pryl. Peak:ar här och där, resonanser (se knixar impedansgången) samt inte så bra "overlapp". Dess förmodade utstrålningsmönster lär nog kompensera för dessa problem. Vore kul att höra dom. Har alltid tyckt att det är roligt att höra på musik genom Cabasse! /
For mange år sen (1991) köpte jeg Cabasse enheter til et 4-vegs system. Fik enheterne målt hos Brüel & Kjær. Alle var närmest defekte. Mange oppbrytninger og helt umulig impulsresponse. Krævede meget bratta filtere (24 dB/okt) och inte 6 dB som Cabasse anvender. Jeg præsenterede problem och målingerne for Mr. Cabasse (sönnen) da han var i Danmark. Han kunne inte svare på frågan och henviste til sine tekniske kompisser. Jeg fikk aldrig en svar på frågan! Solgte sen alle enheterne igen!
|
Jan Nielsen http://www.pladespilleren.dk
|
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 12:30:42
|
Inte så galet men ändå lite pyssel.... En servostyrd bas kanske? 
 |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 12:52:50
|
quote: Originally posted by Nagref
Inte så galet men ändå lite pyssel.... En servostyrd bas kanske? 
Nagref,
Berätta mer om denna Hur fixar du återkopplignen Måste man använda ett element med dubbla talspolar eller använder du en accelerometer Har funderingar på att bygga en servo-styrd bas av några gamla JBL element som jag har liggandes. Hade funderingar ett tag på en optisk feedback men den idéen ran ut i sanden p.g.a att jag inte riktigt orkade börja laborera med detta  
|
|
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 13:21:59
|
Hello Neriks!
Det är ett gammalt projekt som har blivit liggande i väntan på lite andra saker så att jag kan labba med den utan att jag ska behöva koppla om i den vanliga anläggningen. Jag fixat ett extra aktivt delningsfilter så nu ska jag bara få igång något av mina hemmabyggda slutsteg innan jag inte har några undanflykter för att inte ta itu med denna bas....
Jag kan berätta lite lite om den. Den har inte dubbla talspolar och använder inte accelerometer... Avänder man sådana saker för återkopplingen så ser man till att volymhastigheten är konstant (vid en viss frekvens och nivå) och högtalaren blir än mer akustisk högohmig. Den bärande idéen bakom min servostyrda bas är den omvända. Den är tänkt att bli akustiskt lågohmig... |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 13:53:32
|
Nagref,
Ahaa, det var intressant ... Du måste berätta mer om ditt projekt när du slutfört det Tack för infon ...
|
|
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 14:49:39
|
Aha, va roligt. Ser ni, nu börjar det bli lite mindre torka! Tack Neriks för de fina bilderna! De är fina varje gång man ser dem! Lika fina dvs... brrr.. kallt |
 |
|
tengil
Member

331 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 15:01:17
|
Inga dumma bilder!!
-"Servostyrd".. Har många gånger hört det, men aldrig fått klarhet.. Kan man läsa mer om det någonstans?? |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 15:03:45
|
Håller med NN!
Skönt grön:

Härlig inredning:

Undrar vad det står?

Bafflar!

Runt:

Min favvo numbero uno:

|
sound pollution |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 15:04:58
|
CELEF på god väg att bli JBL-fan!!!!!!!

|
Edited by - Niklas Nord on 2003/01/06 15:07:43 |
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 15:36:17
|
quote: Originally posted by Niklas Nord
CELEF på god väg att bli JBL-fan!!!!!!!
NN,
Oj, va' du skriker (skriver?) kraftigt ... Det hördes enda till Bildrepotage-sidan där jag var och skrev ett litet inlägg ... Kul att Celef gillar detta oxå ...
De dära 1500AL basarna gör mig enormt bygg-ivrig varje gång jag ser dem. Måste gå att skaffa fram några sådana ... 
|
|
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 17:10:39
|
Dom ser ut att vara så jäkla DJUPA de dära 1500AL, varför då? Medans 2227H inte alls ser så djup ut. |
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 17:45:37
|
quote: Originally posted by Niklas Nord
Dom ser ut att vara så jäkla DJUPA de dära 1500AL, varför då? Medans 2227H inte alls ser så djup ut.
NN,
Jag tror det beror på själva konstruktionen av neodymium-magneten. 2227:an använder en magnet av ferrite och är konstruerad annorlunda ...
|
|
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
|
Tank
Member

520 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 01:40:19
|
Själv funderar jag på att sabotera mina kloner och störa möbelsnickeriets nc med att fräsa/kapa ut lämplig mängd sådana här MDF-profiler:
 stapla dessa varannan på höjd, limma med dämplimm, slipa som en galning och låta möbelsnickarn pianolacka i midnattsblått... toppen kommer givetvis också rundas av  Även filtret ska byggas med bättre komponenter enligt 2_5_clone_measurements_v4.pdf.
Tanken är helt enkelt att slänga allt vad kantdiffraktion och stående vågor heter ut genom fönstret. Hoppas jag inte missat något. Snyggt ska det bli iallafall. Kanske lite lutning på det hela? Och kan någon förklara baffelkompensation för mig, då det blir lite annorlunda på den här lådan än den tråkigt platta på klonerna  |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 09:12:23
|
TANK, det dära är en idé som jag haft länge! dock kan det vara svrt att få det rakt om man staplar många bitar på varandra, det måste vara viktigt med att man får lika mycket limm över hela skivbiten osv...
man kanske kan köra kuggstång genom hela rasket, eller nån lång tving osv...
det slutgiltiga resultatet läre bli bra!
har du hittat ett snickeri med NC -fräs? stockholm? |
 |
|
Tank
Member

520 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 15:25:55
|
Hemligt!  Har fyra limknektar modell 100cm+, så det är inga problem. Räcker inte det så far man väl ta fram svetsen och förlänga!  |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 15:30:29
|
saken är ju den, att det blir otroligt bra, kanske så pass bra som det kan fås att bli. problemet är då att få ihop det, kanske man kan tillvberka en form som man trärpå bitarna, som man sedan tar bort (formen då).
man får nog vara extremt förisktig med att använda MDF som inte torkat helt och hållet.
snacka om materialåtgång, här går det åt mycket material då spillet är stort.
har du sett han som gjorde på detta viset, han som hade focalbasar och billakerade sina lådor?
vandersteen bygger sina lådor på detta viset!
|
 |
|
Tank
Member

520 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 15:41:08
|
Just det, vad dum jag är, jag kan ju få det med urborrat för plugg! Rakt=ja! Massor med spill, jo, tyvärr. Men lite svinn får man räkna med 
Den enda konstruktion jag sett med staplat MDF är den där som var med i Hifi & Musik, den med Seas diskant/mellan och en SS-bas. |
Edited by - Tank on 2003/01/07 15:43:45 |
 |
|
Topic  |
|