Author |
Topic  |
|
Io
Member

473 Posts |
Posted - 2009/03/08 : 22:43:07
|
Jag ska göra en step-up utifrån ett par trafos från Lundahl. Mina fördomar säger att det allra bästa är att placera dessa i en låda av koppar. Stämmer det eller är det en villfarelse?
Om det stämmer; var får man tag på en sådan? Jag har fem tummar på vardera hand så jag vill INTE börja med att gå ut och gräva i skogen!
/Io |
- Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2
- Pioneer 668, PC, Chord Qutest
- Bladelius Saga MkII
- Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode
- Tannoy Arden
- Supra Sword & LoRad
|
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2009/03/09 : 08:20:41
|
Koppar kan du köpa på DUKA. Ska det vara kaffekoppar eller tekoppar??
Clas-i-Sjön har kanske fortfarande kopparplåt, eller mässing eller aluminium. OM jag skulle ha en fördom skulle den vara mot "magnetiska material" (bonnjärn). |
 |
|
Sundström
Member

745 Posts |
Posted - 2009/03/09 : 08:33:34
|
Jag stoppade mina Lundahl i en gammal trasig cd-spelare. Då fick jag plåt och rca-ingångar på köpet. Den funkar jättebra, inget brum.
LL9206, konfiguration E (30db gain). Använde platt kopparband att koppla ihop pinnarna med och slapp löda (är lite rädd för att värma sönder något). |
 |
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts |
Posted - 2009/03/09 : 08:34:14
|
soundbrigade@
Du är en kille med glimten i ögat. 
Men Du vet väl att det inte heter "bonnjärn" det heter "lantmanastål". 
Lantmanastål infördes i början på 70-talet av standardisering kommissionen.
Skit i nomenklaturen, bara vi vet vad vi menar och har kul. |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
 |
|
Mickeman
Member

688 Posts |
Posted - 2009/03/09 : 09:40:04
|
Koppar på Duka... 
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=60905972
Min hovleverantör Hornbach har ett sortiment av koppar/alu/stål-plåt samt lite rör och profiler i småstorlekar, en "miniplåtslagarshop". Svindyrt om man ser till priset men det blir ju inga svindlande summor av det. Där får du tag i ca ett A3 tunn koppar/mässing/alu-plåt som du kan bocka över en bordskant. Ta koppar eller mässing så kan du löda ihop kanterna.
Har sett samma sortiment på Optimera också. Det finns lite roliga hålplåtar, durkplåt (såndär med // == // == mönster om ni förstår vad jag menar..) som man kan göra roliga detaljer till lådor med.
Mvh Mikael |
Think what's inside the box!
|
 |
|
|
Topic  |
|