HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Kopparlåda till MC-trafo
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Io
Member

473 Posts

Posted - 2009/03/08 :  22:43:07  Show Profile Send Io a Private Message
Jag ska göra en step-up utifrån ett par trafos från Lundahl. Mina fördomar säger att det allra bästa är att placera dessa i en låda av koppar. Stämmer det eller är det en villfarelse?

Om det stämmer; var får man tag på en sådan? Jag har fem tummar på vardera hand så jag vill INTE börja med att gå ut och gräva i skogen!

/Io

• Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

• Pioneer 668, PC, Chord Qutest

• Bladelius Saga MkII

• Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

• Tannoy Arden

• Supra Sword & LoRad

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/03/09 :  08:20:41  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Koppar kan du köpa på DUKA. Ska det vara kaffekoppar eller tekoppar??

Clas-i-Sjön har kanske fortfarande kopparplåt, eller mässing eller aluminium. OM jag skulle ha en fördom skulle den vara mot "magnetiska material" (bonnjärn).
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/03/09 :  08:33:34  Show Profile Send Sundström a Private Message
Jag stoppade mina Lundahl i en gammal trasig cd-spelare. Då fick jag plåt och rca-ingångar på köpet. Den funkar jättebra, inget brum.

LL9206, konfiguration E (30db gain). Använde platt kopparband att koppla ihop pinnarna med och slapp löda (är lite rädd för att värma sönder något).
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/03/09 :  08:34:14  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

soundbrigade@

Du är en kille med glimten i ögat.

Men Du vet väl att det inte heter "bonnjärn" det heter "lantmanastål".

Lantmanastål infördes i början på 70-talet av standardisering kommissionen.

Skit i nomenklaturen, bara vi vet vad vi menar och har kul.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2009/03/09 :  09:40:04  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Koppar på Duka...

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=60905972

Min hovleverantör Hornbach har ett sortiment av koppar/alu/stål-plåt samt lite rör och profiler i småstorlekar, en "miniplåtslagarshop". Svindyrt om man ser till priset men det blir ju inga svindlande summor av det. Där får du tag i ca ett A3 tunn koppar/mässing/alu-plåt som du kan bocka över en bordskant. Ta koppar eller mässing så kan du löda ihop kanterna.

Har sett samma sortiment på Optimera också. Det finns lite roliga hålplåtar, durkplåt (såndär med // == // == mönster om ni förstår vad jag menar..) som man kan göra roliga detaljer till lådor med.

Mvh Mikael

Think what's inside the box!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000