HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Komprimerat ljud låter bättre!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bigfoot47
Starting Member

42 Posts

Posted - 2009/03/12 :  22:43:29  Show Profile Send Bigfoot47 a Private Message
Hittade det här på nätet.
"Ljudfiler i 128 kbps MP3 låter bättre än okomprimerad musik, detta anser studenter som deltagit i en informell studie vid Stanford University i USA".
Läs artikeln här

Jag kan inte hålla med, tycker det oftast saknas lite närvaro och känsla i den komprimerade musiken. Men smaken är som baken.

Not funny anymore! Billy Falcon -90

Edited by - Bigfoot47 on 2009/03/12 22:44:12

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/03/12 :  22:48:36  Show Profile Send huzze a Private Message
Även omtalat i Svenska Dagbladet:

quote:
Jonathan Berger, professor i musik på Stanford, utför ett litet årligt experiment på sina nya studenter. De får lyssna på musik inspelat i olika format #8211; från mp3 till högupplösta varianter som SACD och dvd-audio och berätta vilket de gillar bäst. Enligt professor Berger blir det fler och fler som föredrar mp3-formatet framför de mer välljudande alternativen för varje år som går.

Hela artikeln, "Inget firande för cd-skivan"
Go to Top of Page

Wiker
Member

104 Posts

Posted - 2009/03/12 :  23:02:22  Show Profile Send Wiker a Private Message
Tror detta har att göra med att alla idag vänjer sig själva vid att lyssna på den komprimerade musiken. Det är ju väldigt stor skillnad på 128kbps och låt säga - Cd kvalitet. Därför tror jag många tycker det okomprimerade och mer avslöjande ljudet känns obehagligt och föredrar det mer invana komprierade formatet. kanske?

This article is about audiophile sound systems. For other uses, see High fidelity (musical).
Go to Top of Page

beetype
Starting Member

30 Posts

Posted - 2009/03/12 :  23:23:18  Show Profile Send beetype a Private Message
Håller med föregående talare. Jag tror att man, precis somfisken, trivs i kända vatten. Här i form av inga subtila nyanser och avsaknad av djup.
Go to Top of Page

gerward
Member

92 Posts

Posted - 2009/03/13 :  00:03:08  Show Profile  Visit gerward's Homepage Send gerward a Private Message
Tycker det är lite konstigt...

Sedan jag köpte min Dac har jag låtit vännerna lyssna på samma låt i dels flac och dels mp3 (320) och de har helt klart gillat flacen bättre! Kanske man har sofistikerade vänner =)
Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2009/03/13 :  00:17:12  Show Profile Send kurt a Private Message
Det är lite roligt det här.
Tyvär är inte tidningen kvar men i början av nittiotalet fick jag läsa en artikel från slutet av 40-talet i föregångaren till Radio och Television, Jag minns inte vad tidningen hette då. Jag kan missa siffrorna lite men det var ungefär så här:

Man gjorde ett seriöst expriment med två grupper en vanliga människor och en musiker. De fick lyssna till samma musik återgiven med övre gränsfrekvens 6000Hz och 8000Hz.

Vilken inspelning tror ni att de föredrog?

Kurt
Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2009/03/13 :  03:20:59  Show Profile Send Mindless a Private Message
quote:
De fick lyssna till samma musik återgiven med övre gränsfrekvens 6000Hz och 8000Hz.

Vilken inspelning tror ni att de föredrog?

Edited by - Mindless on 2009/03/13 03:21:31
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2009/03/13 :  07:59:38  Show Profile Send svanbo a Private Message
Dynamik upplevs nog inte alltid positivt om man inte är van...
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2009/03/13 :  08:15:01  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Komprimerat ljud låter bättre!?

Definitivt inte!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/03/13 :  08:18:52  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Klart intressant. Jag kan inte förstå att folk använder komprimerad musik till "seriös lyssning", men det är en annan sak.
En kompis har låtit sina (gymnasie)elever bygga en en-transistorförstärkare på tekniklabbarna. För att få till det har han låtit göra kretsjusteringar så de tycker att det "låter bra" vilket vid en analys visar att frekvenskurvor blir helt förryckta och att det smyger (nåja) in en hel del distortion.
En teori kan ju vara att just den sorts musik unga lyssnar på idag inte "klarar" att spelas upp "för fullt". Musik, så som den tillverkas idag har ju i sig dynamiska begränsningar såväl som begränsningar i frekvens; man anstränger väl sig inte att låta musiken röra sig över mer än två oktaver.
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/03/13 :  08:54:19  Show Profile Send Sundström a Private Message
Cymbaler har varit lite på utdöende i nutidens popmusik, som jag hör det. Basen ska brumma och imponera och trummorna vara en sorts ljuddesign som passar låten. Jag börjar väl bli gammal jag med, men visst var det bättre förr med äkta instrumentljud. Men det behövs ju tid (eller skickligt samspel) för att få ner äkta okomprimerade trummor och instrument i en härlig symbios. Det går nog fortare att klippa och klistra, komprimera och eq:a.

Vad tillför en cymbal i 128kpbs musiken, inte blir det ett skimrande välljud genom mina 500 kronors inear-lurar iallafall.

Kurt: Valde de verkligen 6000hz (kanske var dåliga högtalare)?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2009/03/13 :  12:30:12  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Om mam tar bort ljud ur musiken så blir det mindre information för hjärnan att processa vilket innebär att man får mer hjärn-kapacitet över för tuggummituggande och annat.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/03/13 :  12:51:11  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Björn-Ola, tror du dagens uppväxande (???) släkte har simultankapacitet att både lyssna på "musik" och tugga tuggummi samtidigt??

jag kanske ska göra ett experiment nån gång; trixa till musik och beskära olika hårt och se vilken variant som kidsen gillar mest.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/03/13 :  13:58:08  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Dagens ungdomar har kankse inte så höga krav.
Har tyvärr hört mer än en gång att de spelar upp musik via mobilen o då utan lurar

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2009/03/13 :  14:04:10  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Äh, håll nu isär komprimering och komprimering är ni snälla. Har inte läst artikeln så noga men tar du en av dagens låtar så är den uppskruvad enormt med väldigt hög medelnivå, mao de har kört den genom en limiter och det klipper något fruktansvärt. Sedan drar de ignom skiten genom ett filter för att plocka bort det värsta öronbedövande högfrekventa skräpet de bildat och säljer det i plastförpackningar. Detta är inte komprimering som med MP3. Därefter jämför man 2 olika presentationer av detta:
1: Genom en fin anläggning som spelar upp det som finns, dist, dist och ... tja, dist.
2: Komprimerar det med mp3, som filtrerar bort ytterligare högfrekvent dist, taskiga öronsnäckor som filtrerar ännu mer och rätt vad det var gör det inte ont att lyssna på längre för det värsta högrfrekventa är bortfiltrerat.

Så vilket tror ni att någon som inte vet bättre föredrar? Har inget med "dynamiskt 3D-perspektiv" eller "finmejslade mikrodetaljer" eller "underbart klingande cymbaler" att göra. Satt själv i helgen och lyssnade på Thåströms FanFanFan vinylutgåva med hörlurar för första gången. jisses, det var inte Fan han sa det var "brusgenerator"an..... Så jag håller med Fan, Fan, Fan att det inte går att producera bra musik. Skitproducenter är vad det är och alla snorungar är så jäkla lurade att de inte ens anar och förstår, för de vet inte bättre.

Ber om ursäkt för övredrivenhet och lite (nåja, en hel del) irritartion. :D

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/03/14 :  12:44:33  Show Profile Send pak a Private Message
ÄH.
ungdomar är inte kräsna.
de har inga högupplösta anläggningar.
de analyserar inte musiken-de lyssnar kanppt-de hör på musik.
deras anläggningar spelar inte ens okomprimerad musik okomperimetat.
de får en mer lättlyssnad och mer jämn nivå med mp3.
Och faktiskt så är det enklare att höra på komprimerad musik om den bara ska stå på i bakgrunden.blir inte så jobbigt högt/lågt ibland.
själv så kör jag ofta på "midnight mode" när jag ser på film för att lättare höra dialogen och för att slippa att det blir skithögt och pressat.-har en relativt enkel surr.anläggning till tvn.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!

Edited by - pak on 2009/03/14 12:47:06
Go to Top of Page

Tempo
Member

78 Posts

Posted - 2009/03/15 :  11:48:36  Show Profile Send Tempo a Private Message
Hej!

Mycket intressant och (skrämmande) diskussion!
Är dagens ungdom/ generation verkligen så indoktrinerade i komprimerat konstgjort ljud att de inte hör/ bryr sig om akustiska analogiska inspelningar med dynamik och upplösning?
- vart skall det sluta? Tänk vad tråkigt musik vore utan gitarr, trummor och piano... Dock, smaken är som baken...

"Don`t eat the yellow snow" mr Frank Zappa
Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2009/03/15 :  17:24:24  Show Profile Send kurt a Private Message
De flesta, även musikerna valde 6000Hz. Sedan berättade man att 8000 borde låta bättre och så fick båda grupperna lyssna igen och säga vad man tyckte......
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2009/03/15 :  19:11:21  Show Profile Send Hasse a Private Message
intressant. Tror inte bara det är en generations fråga. Musik blir mer ett komplement till annat, filmmusik, musik när man tränar, plugar , kör bil, surfar what ever. Vi är nog ganska få som bara sitter och lyssnar.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2009/03/16 :  22:34:34  Show Profile Send NtR a Private Message
Äh, det där är ju hur gamla nyheter som helst. En del musik produceras för bilradio där de flesta hör den först, nåja, idag kanske det är en laptop. En del musik produceras för finlyssning. Jag har själv plattor jag helst lyssnar på i bilen.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/03/17 :  08:19:45  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Ungdomarna kan väl lyssna på vad de vill....i mina unga år var det mest Kompakt-Kassett, som gällde....ur en inte-så-himla-bra anläggning eller "Walkman".

Nu kanske inte min anläggning är så himla bra idag heller, men jag uppskattar ändå dynamik och välljud. Inte har jag blivit förstörd pga. detta low-end lyssnande i min ungdom.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2009/03/17 :  08:32:15  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Det är inget nytt under solen. När jag var fjorton skulle detvara det senaste och gratis. Det blev tio i topp inspelad med mikrofon från transistorradions högtalare till kasettband. Det lät skit men var gratis!

Då kunde jag uppskatta de kompisar vars fäder hade investerat i lite bättre grejor för att det lät bättre. På samma sätt förekommer det att den nu precis vuxne sonens kompisar imponerats av det ljud de kan få lyssna till här i jämförelse med det de är vana vid.

Alla blev inte audiofiler på 70- och 80-talen. Det kommer inta alla att bli nu heller. Men några. Och de kommer förmodligen att vara ungefär samma andel av befolkningen som då.

mhof/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2009/03/17 :  09:10:30  Show Profile Send Zombie a Private Message
Tycker det är helt rätt att sönderkomprimerad mainstreamskit rippas till <128 kbps och distribueras på PirateBay. Till slut tar dom död på varandra...och vi blir fria

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2009/03/17 09:10:58
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000