HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är på jakt efter något liknande till MG 3.6
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gozzi
Klubbmästare i UA, 200.000-klubben

953 Posts

Posted - 2009/03/13 :  07:07:02  Show Profile Send Gozzi a Private Message
Men som sagt min sambo tycker att dom är lite stora..så har ni några bra förslag vad man kan ge sig ut och lyssna på ?

Och vad tror ni om COPLAND CDA-823 som källa ?

Har legat lågt med mitt största intresse ett tag men nu är det dags att byta ut hela anläggningen.. :)

Mvh kalle

[i][purple]

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2009/03/13 :  08:32:21  Show Profile Send Staffan a Private Message
Gozzi,gillar man stort ljud så tror jag att det
är svårt att få med små högtalare.
Det var någon här på forumet som skrev att vanliga högtalare
lät som att lyssna på musik genom en brevlåda efter att han
lyssnat/köpt elektrostater.
Har själv funderingar på att gå tillbaka till paneler.

Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2009/03/13 :  08:35:26  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Final kanske?

http://www.audioprophile.com/sv/agenturer_final.htm

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/03/13 :  09:06:42  Show Profile Send OcA a Private Message
Håller med räven! Final sound ger liknande ljud (kanske bättre?), men kräver också en sub för att ge det sista trycket i basen.

150 panelerna räcker långt och tar upp minimalt med utrymme.

Sök på forumet, har skrivits en del om dem... Har Final själv, om du vill komma förbi och lyssna?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2009/03/13 :  09:31:35  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Det som ligger närmast till hands är väl en mindre modell, som 1.6 eller MG12, och kom ihåg att de ser betydligt mer dominerande ut i svart.
"Brevlådebeskrivningen" var rätt träffande (även om Magnepan inte är elektrostater) Har haft ´stats som Audiostatic och olika Logans tidigare men föredrar 3.6
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/03/13 :  10:50:07  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Och vad tror ni om COPLAND CDA-823 som källa ?

CDA-823 är en mycket kompetent spelare, men se till att den har den senaste mjukvaran. Tror det är version 11 som gäller nu,

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/03/13 :  10:57:35  Show Profile Send OcA a Private Message
Sceptic -> Tror t.o.m. det var jag som "myntade" det där med brevlådan efter att ha konverterat till paneler...

Men beskrivningen stämmer. Vanliga högtalare låter verkligen litet och instängt jämfört med paneler. Har man väl fastnat för det stora och luftiga, men framförallt ofärgade ljudet är det svårt att gå tillbaka till trälåda...

Distad gitarr och dubbelstamp i 250 blås har aldrig låtit bättre än med mina paneler!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2009/03/13 :  11:20:29  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Det går inte att generellt säga att "paneler" färgar mindre än konventionella burkar, jag tror att det många gånger tom kan vara tvärtom, paneler har ju ofta väldigt begränsad sweetspot och värdena "of axis" lämnar nog en del att önska.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/03/13 :  11:30:57  Show Profile Send OcA a Private Message
Goldfinger -> Kan nog stämma i många fall, men inte lika mycket med Final faktiskt. Har inga problem med liten sweetspot eller att ljudet havererar när man står off-axis och lyssnar.

Har varit med om det problemet du beskriver med Martin Logan däremot.

Om jag formulerar om mig och sägar att mina Final är betydligt mindre färgade än de högtalare jag haft innan och lyssnat på i butik så kanske vi är närmare sanningen?

Högtalare i urval som jag jämfört med:

PMC GB1
B&W 801F
B&W 700-serien
Dali Mentor
B&W 805S
Audiovector S3 Super
Monitor Audio RS8
Dynaudio av nån modell jag inte minns
Canton GLE
Paradigm Monitor 9

Finns fler, men det har mer varit snabba jämförelser man itne ska dra för stora växlar på...

Finns säkert "burkhögtalare" som är välidgt lite färgade också, var inte så jag menade, men panelerna i sig ger ju inga lådljud.

Hoppas detta klargjorde lite grann iaf?

Det jag tycker konhögtalarna misslyckas med är snabbheten i ljudet. Det känns lite grann som att springa i vatten med vissa vanliga högtalare jämfört med mina elektrostater, men smaken är som baken och min uppfattning är absolut ingen sanning, bara en högst subjektiv betraktelse utifrån mina egna öron.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

ThinMan
Member

215 Posts

Posted - 2009/03/13 :  12:06:15  Show Profile Send ThinMan a Private Message
Visst är de stora, men vem vill inte ha sköna svarta monoliter i vardagsrummetEller varför inte trädgården


Allvarligt talat är detta fantastiska högtalare, jag kommer nog aldrig att göra mig av med mina. De tar plats men ger så mycket tillbaka i välljud att det är värt det.

Bop til you drop
Go to Top of Page

Gozzi
Klubbmästare i UA, 200.000-klubben

953 Posts

Posted - 2009/03/13 :  13:24:09  Show Profile Send Gozzi a Private Message
Kanske bättre att byta ut frun och köpa mig ett par 3.6 igen, har aldrig lyssnat på Final, vore jättekul att höra dom. Ljudbilden på 3.6 är absolut det mäktigaste jag hört. Mina Vr4 känns inte så jätte spännande i jämförelse.

Ska kolla vad det är för version på Copland spelaren, Visst visade det sig när man slår på spelaren ?

Vad tror ni om FBP 200 ? hur stor skillnad är det på 200 - 200c ?

Just sweetspot problemet har jag också varit med om på Martin logan, hade ett par SL3 och där var det verkligen känsligt vart man satt.

:)

[i][purple]
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2009/03/13 :  14:34:15  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Det går inte att generellt säga att "paneler" färgar mindre än konventionella burkar, jag tror att det många gånger tom kan vara tvärtom


Det kan nog vara riktigt som du säger. Paneler har inget lådljud vilket är en fördel men även de största panelerna, som MG20.1, har en del att önska vad gäller djupbas och "slam" och det får väl också betraktas som en färgning.
Jag skulle ju inte ha något emot att byta ut mina 3.6 mot exempelvis ett par Alexandrior, eller t.o.m MAXX ...förutsatt att jag hade ett lämpligt rum på sådär 50 kvadrat eller mer.
....och ekonomin kanske jag skulle tillägga

Edited by - Sceptic on 2009/03/13 15:27:39
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000