HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dags för ny pryl i stereo-hyllan, Digital TV ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2009/03/13 :  11:50:49  Show Profile Send scorpion a Private Message
Jag tog in min enkla marknäts digitalmottagare, billigaste Denver, och anslöt digital ljudet till SRC2496 DAC. SR har ju fått tilldelning av ljudkanaler i TV-marknätet nu.

SR överför SR Klassiskt i marknätet, samma kanal som också finns på webben, så det går att jämföra direkt. TV-överföringen är ett gigantiskt kvalitetskliv uppåt jämfört med de 96 kbps som ges via nätet. Jag vet inte vilken bandbredd som disponeras i marknätet, men den här kvaliteten är bra, minst lika bra eller bättre än FM-radion.

/Erling

OB ... cd

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/03/13 :  15:13:10  Show Profile Send OcA a Private Message
Kör med Telia själv och de har en riktigt bra rock/hårdrock kanal som kör 24/7! Kör digitalt ut till min processor, ljudet är helt i klass med min DVD-spelare... (säger inte mycket kanske, den kostade 1000 spänn)

Roligt när musiken hittar nya vägar!

Har Motorolas senaste box med HDMI osv... Den ger dessutom ruskigt bra bild med uppskalning till 720p... Skillnad mot gamla scart-boxen!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2009/03/24 :  19:10:54  Show Profile Send scorpion a Private Message
Jag tror att jag är orsaken till att SR nu annonserar Radiokanalerna i Digitala Marknätet på sin hemsida: http://www.sr.se/cgi-bin/mall/artikel.asp?ProgramID=3072&Artikel=2159999 . Jag skickade mail till SR och Teracom med lite frågor och förslag. Det blev en reaktion i alla fall.

Kvalitén är utmärkt och tar man sedan den digitala signalen via en DAC till stereon blir man inte besviken.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/03/24 :  20:31:23  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Du får ursäkta Scorpion, men din sista mening är lite roligt, för om man tar en digital signal utan DAC till steron, så lär det inte bli kul oavsett

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2009/03/24 :  21:32:27  Show Profile Send scorpion a Private Message

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2009/03/25 :  12:33:28  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Nån som testat om ljudkvalitén skiljer sig mellan olika boxar?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/03/25 :  12:49:43  Show Profile Send OcA a Private Message
Har provat högst ovetenskapligt mellan Comhem Samsung-box, Telias Motorlaboxar med scart och HDMI och där har Telias Motorla med HDMI varit klart bäst.

Comhem och Samsung lät vass, tunn och allmännt hemsk. Telias scartbox funkade betydligt bättre med lite fylligare ljud. Den nya HDMI boxen är i samma klass som vilken enklare DVD-spelare som helst, så det får väl anses godkännt med tanke på vad det är för produkter vi pratar om.

Alla dessa har jag plockat digital signal ur, aldrig analogt.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

joker272
Starting Member

4 Posts

Posted - 2009/04/01 :  18:11:40  Show Profile Send joker272 a Private Message
Håller med ang. Rockkanalen på telia kanalens meny sida, superbra blandning av 60-70-80tals rock, man blir sugen att skaffa en dac.
Men hur har de egentligen tänkt i nyare lgh så som jag själv bor i med enbart fiber?
Det finns ju inga antennuttag om man vill lyssna på "vanlig" radio.
Då måste man tydligen lyssna via dator eller Squeezebox?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000