Author |
Topic  |
|
anwe
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2009/03/17 : 13:52:48
|
Jag har brum i mitt Sunfire-slusteg. Jag har nu blivit rekommenderad att byta ut elektrolytiska kondensatorer - vad nu det är - på alla kort.
Frågan är måste/bör dom vara av nån speciell typ eller är det bara att byta ut mot andra av samma värde.
Vad jag är ute efter om det finns nån speciell kvalitet man ska ha så det håller i längden eller är det sak samma?
Tänkte ta steget under armen och gå till nån lämplig elektronik/hifi-reparatör. |
Stay calm, don't be alarmed, it's just a holiday, back at the funny farm. |
|
ILLY
HiFitraktör

1325 Posts |
Posted - 2009/03/17 : 18:31:02
|
Elektrolytiska kondensatorer är dom stora tvåbenta cylindrarna som sitter på kretskorten och har minus markerat på ena sidan. Oftast svarta, bruna eller blå.
Fast det här ämnet hör nog bättre hemma i "Teknik och DIY"?
Det finns en hel djungel av fabrikat och kvalitéer på komponenterna. Vad som är bäst beror på vem du frågar och vad du är ute efter. Standardkomponenter funkar i regel tillfredsställande. Samma spänning och samma kapacitans som originalkondingarna är att rekommendera.
Två frågor som genast väcks när du får den rekommendationen, är: Hur gammalt är steget? Hur varmt går det under drift? |
Militant cyklist. |
 |
|
sopwith
Member

595 Posts |
Posted - 2009/03/17 : 19:31:06
|
Med risk för att bli redigerad.. Av vem har du fått detta råd?, gör som du skriver, lämna in steget och be någon kolla det, att byta kondingar planlöst är ingen god eller billig idé. |
 |
|
anwe
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2009/03/18 : 12:57:03
|
Jag ska gå till en reparatör, inte försöka fixa själv.
Det är från 1995-96 har jag för mig. Första sorten, utan auto-on och utan nätbrunn.
Jag hittade en tråd av en kille på avforums med samma problem. Han skickade in sitt slutsteg till Sunfire och fick det reparerat och genomgånget för $175 och till på köpet 1 års garanti. Tyvärr så är det ju knappast ekonomiskt möjligt att skicka ett slutsteg till USA. Så jag får försöka lösa det på nåt annat sätt.
Dom hade bytt elektrolytkondensatorer (15-18 st, kommer inte ihåg på rak arm) på alla kort tydligen. Tänkte jag skulle maila Sunfire och fråga mer exakt oxå.
Nån som har tips om nåt bra service-ställe i Stockholm om jag inte kan hitta på nån här lokalt (Gävle) som kan hjälpa? |
Stay calm, don't be alarmed, it's just a holiday, back at the funny farm. |
 |
|
Sundström
Member

745 Posts |
|
|
Topic  |
|