HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DC trapp till brummande trafos
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/01/06 :  13:55:01  Show Profile Send HPW a Private Message
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=971fcae3415a41ed287460638a221ecd&threadid=9516

Rundgång & Omgång

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/06 :  23:44:36  Show Profile Send Flint a Private Message
Intressant
Killen har en bra bra synpunkt i att bara det ena av hans två
steg brummar vilket är skumt i sammanhanget.
Jag tror att rimgkärnor pga. konstruktionen är lösare lindade
än EI och det gör att lindningarna lättare vibrerar.
Kanske kan den låga likspänningen påverka hur lätt det startar.
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/01/07 :  21:23:08  Show Profile Send Pabo a Private Message
Hej alla glada!

Nu vill jag inte verka tjurig men jag tycker nog att kretsen som de har ritat är väldigt konstig. När man talar om DC på nätet så menar man att den ena halvvågen har en större tidspänningsyta än den andra vilket får en transformator att mättas lite smått. Sådant uppstår då man kopplar in osymmetriska laster såsom gamla värme elemt som drar väldigt mycket effekt från den ena halvvågen. Kretsen som är ritad på bilden i länken kan inte påverka symmetrin hos inspänningen, den drar bara ifrån 1,5 volt från varje halvperiod vid strömmar över 0,5A.

Jag kanske har missförstått något :-)

Ofta så brummar transformatorer när de magnetiseras för hårt dvs. tillverkaren har snålat med varvantalet.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/07 :  21:35:08  Show Profile Send Nagref a Private Message
Meningen med kretsen är inte att den ska påverka symmetrin utan att den ska ta bort de små likspänningar som kan finnas och som inte är större än att de inte får dioderna att leda...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/01/11 :  11:36:27  Show Profile Send Pabo a Private Message
Nagref

quote:
Meningen med kretsen är inte att den ska påverka symmetrin utan att den ska ta bort de små likspänningar som kan finnas och som inte är större än att de inte får dioderna att leda...


Men om du bara drar bort 1,4V ifrån den positiva och den negativa halvan så hamnar du ju på samma resultat. Det är ju inte så att nätet ligger och svävar på en DC-spänning på 0,5V någon gång. Nätet består ju alltid av AC :)

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/11 :  11:54:39  Show Profile Send Nagref a Private Message
Är du säker på att det inte finns någon dc-komponent?
Ta en förlängningssladd på ett tiotal meter och koppla in en hårfön där och kör den på halv effekt och kolla om det finns någon dc-komponent i slutet av förlängningssladden....

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/11 :  12:03:46  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag tror att jag håller med Pabo här.
Att det rör sig om en viss form av snedbelastning mellan
AC:ns positiva och negativa sida. Kan kanske liknas
vid dist av jämna övertoner som när den drivs till
ytterlighet blir halvvågslikriktning.
Jag har också mycket svårt att inse att ca 1V likspänning
skulle få trafon att brumma. Dessutom gäller problemet
i stort sett bara ringkärnor som jag anser vara totalt sett
helt underlägsna EI-trafo.

Edited by - Flint on 2003/01/11 12:05:02
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/01/11 :  13:42:51  Show Profile Send HPW a Private Message
Varför bara en volt ? Jag vet inte men är det inte så att all likspännng över diodens klipp spänning försvinner. CA 0,7V Jag tycker kretsen är enkel men lurig. Ngn som begriper kanske kan förklara. Är det ngn som provat om det hjälper. Jag tror som Flint att det är för ringkärne-trafos som har detta fenomen.

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/11 :  16:13:24  Show Profile Send Flint a Private Message
HPW
Jag har mätt med en Fluke någon gång och fått runt en volt DC men det kanske ligger högre med. Jag tvivlar däremot på att den låga spänningen kan mätta järnkärnan i någon högre grad och på det sättet påverka. Dessutom låter det mer som om lindningsvarven ligger löst och vibrerar.
Det liksom sprakar. Syftar på ringkärna.
Go to Top of Page

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2003/01/12 :  09:35:58  Show Profile Send radelius a Private Message
Jag har haft problem med brummande ringkärnor under en längre tid. Det handlar om 500VA toroider. Reklamerade dem men det godtogs inte. Toroid hävdade att jag har dc på nätet. Började labba en del och det visade sig att om en fas lastas med i detta fall en motorvärmare till bilen ca 1200W så startar brummet direkt. Mätte upp ca 1V DC.
Toroid hävdar att det är kärnan som mättas.
Ska pröva den här kretsen vid tillfälle,
H/S

Staffan Rådelius
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2003/01/12 :  10:52:30  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Så...

Kan nån förklara för mig vad det är för skillnad på en osymetrisk AC och en symetrisk AC överlagrad på en liten DC??

Låter som hårklyverier...

Om signalens (spänningens) medelvärde inte är noll så har den en DC komponent eller hur?


Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2003/01/12 :  11:37:45  Show Profile Send Freddie a Private Message
Jag har provat/använder den där kretsen som är postad på diyaudio.com.

Den funkar bra, inget brum från toroiderna längre.

Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/01/12 :  18:25:48  Show Profile Send Pabo a Private Message
Ionizer

Nej visst är det som du säger. Det är bara svårt att förklara att det skillnad på en DC och en AC med osymmetriska halvperioder. Skulle nätet bestå av en DC-komponent på 1V så skulle dioderna i kretseninte öppna och därmed skulle trafon sluta brumma, men nätet är ju en växelspänning.

Jag har dock funderat på denna krets och har ändrat uppfattning. Lite pinsamt att skriva det nu när Freddie precis har provat det och lyckats.

Det är kondensatorerna som är nyckeln till framgång. Vid denna frekvens så är reaktansen i kondingarna ca 1,6ohm (det var väl 2200uF?). Vid alla inströmmar till trafon som är under 0,5A så kommer strömmen gå igenom elektrolyterna och i de lägena så kommer all mättning av trafon bli omöjlig eftersom de är AC-kopplande. Tidsspänningsytorna blir faktiskt symmetriska. Det är först vid strömmar över 0,5A som dioderna blir verksamma och i det läget förlorar man DC-blockeringen. Vill man öka strömförmågan så är det bara att öka kapacitansen.

Man lär sig något nytt varje dag :)

Kör hårt!

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/01/12 :  20:47:03  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Jeg har använnt denna konstruktionen sidan starten af 70'erne. Båda met ringkerne, EI-kerna och Duppel C-kerne trafos funker den bra. Normalt anvender jeg 2 x 4700 uF och 2 stk. 10A dioder.

Kun i helt extreme tilfälle har den inte värat tilstrækkeligen, men i så fall var der tale om mycket dårlige (sämra?) trafos.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000