Author |
Topic  |
|
fripppel
Member

72 Posts |
|
Lovan
Member

3166 Posts |
Posted - 2009/03/21 : 14:48:13
|
1 Mohm ingångsimpedans? Hm. Vill nog ha skärmade kablar då om man inte vill ha allt för mycket störningar. |
 |
|
Erik Andersson
Member

1950 Posts |
Posted - 2009/03/21 : 15:45:52
|
Vad är det för mening med att lägga en katodföljare i serie med signalen??? Som sker i detta fall. Förstärkningen är under noll med massor av motkoppling! Kommer troligen att förändra ljudet till det sämre. |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
 |
|
reVintage
Medlem i AÖ

3454 Posts |
Posted - 2009/03/21 : 16:02:16
|
Meninslös manick. Kan bara försämra ljudet bla pga ytterligare två kondenstorer i signalvägen. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
 |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts |
Posted - 2009/03/21 : 16:07:37
|
Jag ser inte riktigt nyttan med att stoppa in extra komponenter i signalvägen om man inte måste. Personligen tror jag att det mest sannolika är det som Erik skriver. Det verkar finnas gott om produkter vars huvudsakliga försäljningsargument är att det sitter ett eller flera rör i... Ingen hade väl varit intresserad om det suttit bara kisel i burken, eller? |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2009/03/21 : 17:17:30
|
Den här typen av "buffertar" dök väl först upp inom studiovärlden där de då och då används för att ge "rörljud" (även om det numera finns rätt bra digitala röremulatorer); men poängen är ju då att de INTE är neutrala utan lägger på jämn dist etc; dvs. de används som en "effekt" (om än subtil sådan).
Att använda en hemma kommer säkert förändra ljudet; men någon "high fidelity" blir det knappast.
|
 |
|
reVintage
Medlem i AÖ

3454 Posts |
Posted - 2009/03/21 : 17:31:46
|
F95toli,
En här bufferten lär inte addera ngn dist då det är en katodföjare.
Men jag vet vad du menar, de du tänker på var med flit konstruerade med taskiga arbetspunkter(eller av bristfälliga konstruktörer som konstruerat illa låtande transistorutrustning ) för som du säger mjuka upp med dist.
Kompensation av en felaktighet med en annan ! |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
 |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2009/03/21 : 18:20:43
|
quote: En här bufferten lär inte addera ngn dist då det är en katodföjare.
Därom twistar den fjärde, eller vad man säger.
En orsak att ha en buffert kan ju vara att man vill ha en volympot som inte menligt inverkar på ... impedanser och sånt. En annan kan ju vara att man vill driva trögdrivna slutsteg eller vill ha möjlighet att hänga på ett koppel av slutsteg som tillsammans skulle lasta för mycket. |
 |
|
reVintage
Medlem i AÖ

3454 Posts |
Posted - 2009/03/21 : 18:47:42
|
quote: Därom twistar den fjärde, eller vad man säger.
Det är nog bara du som tvistar .
Givet en maximal insignal från CD på 2V lär kretsen, hur tveksam den nu än är, inte ha över 0,1% THD (övervägande 2H). Detta pga att den, som Erik säger ovan, som varande en CF är mkt hårt motkopplad.
Om konstruktören valt en vettig arbetspunkt om ca 5mA(gissning) bör den inte lastas lägre än ca 10k.
|
 |
|
Erik Andersson
Member

1950 Posts |
Posted - 2009/03/21 : 19:00:03
|
Jag måste rätta mitt tidigare inlägg där jag påstod att förstärkningen är under 0, under 1 ska det naturligtvis vara. Dvs ingen förstärkning alls. Katodföljare i alla dess former anser jag vara en klart ljudförstörande koppling, detta bla tack vare den höga strömmotkopplingen. Men ibland är man tvungen att använda den tex, på Klass-AB2 och rena Klass-B förstärkare för att driva slutrören. Men att koppla in den mellan tex för och slutsteg, är fullständigt meningslöst. |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
 |
|
fripppel
Member

72 Posts |
Posted - 2009/03/21 : 20:15:14
|
Oj,
Ni verkar alla ha väldigt klart för er vad ni tycker- SKRÄP, eller? Själv har jag använt en del rörbestyckade mikrofonpreamps när jag spelar in framför allt sång i min hemstudio och tycker att några tillför en hel del värme och mjukhet till själva mikrofonens karaktär. Kanske är det naivt att tro att man kan tillföra värme till en hård cd-inspelning. I min anläggning idag är det precis det jag skulle önska, värme. Jag har gamla Dali 700 högtalare och en väl detaljerad H/K 980 som tillsammans ger vasst ljud så vad göra? Det finns väl inga genvägar till det perfekta ljudet men man hoppas ju  |
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2009/03/21 : 22:00:48
|
Nja, skräp behöver det väl inte vara. Är det "värme" du är ute efter kan det ju ev. vara en lösning. Naturligtvis kommer den inte göra din anläggning mer "transparent" (vilket ju normalt är idealet för hifi) men det verkar ju å andra sidan inte vara vad du är ute efter heller.
Rör används ju som sagt ofta i studiosammanhang just för att ge "värme" i ljudet (även om man numera också använder emulatorer om såsom ex http://www.cranesong.com/hedd192.html)
Vad bufferten i fråga skulle göra med ljudet i just din anläggning är omöjligt att säga.
|
 |
|
levande
200.000-klubben

2054 Posts |
Posted - 2009/03/21 : 23:14:53
|
quote: Jag har gamla Dali 700 högtalare och en väl detaljerad H/K 980 som tillsammans ger vasst ljud så vad göra?
Vad göra? det beror ju på vad du redan gjort, ex mätt upp frekvensgången vid lyssnings positonen eller andra tvik. Många som upplever ljudet i sin sterio vid lyssnings pos kanske upplever den som ljus eller jobbig på något sätt. Man liksom inte kan slappna av och vrida på volymen och känna på de riktiga volymerna för man tycker åååååå sänk gud vad det låter vasst/illa. Oftast beror det på allt för ojämn frekvens, men också alla reflexer man kanske har i sitt rum. Det jag vill komma fram till är att du inte kanske i första hand skall titta på nya sterio prylar utan titta på en vettig EQ och få rummet uppmätt= biligare väg att gå samt oftast mycket mycket mycket mera välljud för utlagd krona |
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668 |
 |
|
|
Topic  |
|