HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Det här med lim då
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2009/03/22 :  00:36:01  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message
Eftersom jag själv försöker undvika att bygga högtalarlådor så länge som möjligt och kan, så har en fråga dykt upp som jag inte har reflekterat över alls.

Lim!

Hur fungerar det egentligen? Tänkte att någon snickare här på forumet skulle reda ut begreppen lite.

T.ex. kontaktlim, är det så att det häftar i sig själv, så att säga, och inte egentligen i materialet?

Å trälim, "smälter" det ihop träet, så att det uppstår en fog som egentligen består av trä?

Lådbyggeriet brukar jag normalt överlåta, med ritning och beskrivning, till de som är betydligt bättre på det än jag.

Men, hur är det egentligen?

Hmmm....

" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort".
Sebastian Horsley.

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2009/03/22 :  02:15:19  Show Profile Send Lovan a Private Message
http://www.home.no/plastsiden/limtips.htm

Kanske lite överdetaljerat men det kan ge lite insikt i limvärlden
Go to Top of Page

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2009/03/22 :  03:05:43  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message
Verkar som om mitt datorskydd inte gillade den sidan.

Vet inte riktigt varför, men det blev rödljus, pga malware.

"We've found malware on this site (www.home.no) which tried to infect a computer. To stay safe, don't visit this site." Haute Secure.

Annars så tas alla proffsiga förklaringar emot.

" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort".
Sebastian Horsley.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/03/22 :  11:41:16  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Kontaktlim är olämpligt för att limma lådor, fogen är aldeles för svag.
Det finns inget lim som "smälter" ihop trä likt plastlim.
Vanligt trä/snickerilim, sk vitlim, är mycket bra, ger en oerhört stark fog, tillåter justering då öppentiden är hyffsat lång, inga farliga lösningsmedel men är inte heller vattenfast, alltå mindre lämpligt om risk för fukt och väta föreligger, t.ex pa-lådor.

Polyuretanlim finns i ett antal varianter, extremt starkt, de flesta ganska snabbtorkande men mycket farliga lösningsmedel, god vädring nödvändig!!

Massror av mer "tekniska" lim finns t.ex pl-400 som är mycket starkt och vattensäkert men skit att jobba med då detär för trögt, svårt att komprimera fogarna ordentligt.
Viskoelastiska lim är utmärkta för att limma ihop skivor till "kompositmaterial" men inte så lämpligt i fogar.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/03/22 :  11:48:59  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det som händer med trälim (PVA) är att det tränger in i träet, olika djup beroende på träslag och greppar sig fast där inne. Det som ger styrkan är just denna mix av trä/lim, själva limmet i sig är inte starkt, därför ska man se till att få mycket täta fogar.
Det kan hända att hartsämnen tränger upp till ytan och försämrar fästet, men ett tag med ett putspapper fixar det.
PVA-lim ska ALDRIG spädas - det försämrar limmets "limförmåga" kraftigt. Det handlar inte bara om att man späder ut limmet, man förändrar limmets kemi helt enkelt.
I möbeltillverkning är det en dödssynd att späda lim, det borde det vara i högtalarsammanhang också.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2009/03/22 :  12:35:57  Show Profile Send Lovan a Private Message
Musik Hemma: Tråkigt, jag fick ingen varning och vågade läsa den rätt intressanta texten.
Vi letar vidare på google och hittar här en till länk här dock mycket inriktat mot epoxi:
http://www.nilsmalmgren.se/Epoxikemi/lim.php

Soundbrigade: Är PVA lim sånt som torkar av fukten i luften?
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2824 Posts

Posted - 2009/03/22 :  14:50:48  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Om man ska andvända PL400 eller PL600 så är det bra at ha god ventilation.
Dessa två är inte så nyttiga under "toknings tiden".

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/03/22 :  23:48:17  Show Profile Send edison a Private Message
Har undrat precis samma sak men inte fått "frågan" ur vagnen, så tack Musik Hemma!!!)

Nu har jag ett limproblem och hoppas det är ok att "låna tråden"

Ska limma på ett par sidor till ett par högtalarlådor.
Sidorna är ca 280mm x 350mm i storlek.

Nu är det så att dessa sidor (bestående av 2 skikt plywood, totalt 16 mm/sida) har slagit sej, så illa att de buktar rätt mkt, utåt.
Dvs hörnen glappar medan mitten ligger bra an mot en stagpunkt på själva lådan.
Hörnen måste tryckas in med mkt stor kraft för att "nå" mötande ytor på själva lådan.
Går ju rätt bra med en tving i varje hörn, men kan jag räkna med att limmet orkar hålla emot när tvingarna tas bort?

Tänkte att vanligt trälim kanske inte orkar så jag har skaffat polyurethanlim, kan det vara nog starkt?

Glappet i hörnen är ca 3-7mm per hörn, ganska buktande stycke skulle jag säga...

Bredden på de ytor som möts är ungefärligt mellan 30 och 60 mm.

(Har limmat 2 av 4 sidor, även dessa var böjda men inte lika mkt, och de tycks ha fastnat perfekt efter 24 timmar med tvingarna)

Edit:
Förtydligat

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2009/03/22 23:55:29
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2009/03/23 :  21:47:39  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Du kan inte möjligen plugga? Med plugg får du en extra friktion som hjälper till att hålla fast det i kanterna under torktiden - och limmet får lite extra fästyta. Med lite tur kan det t.om. se lite snyggt ut, eller om du vill helt osynligt: man behöver inte ju borra rakt igenom på kanten så pluggen syns. Pluggborrjigg fixar sånt. Antagligen precis lika bra, eller bättre, med kexmaskin, men själv kände jag inte att jag hade råd med det.

P.S. Jag pluggade ihop högtalarlådor med 21 mm tjock björkplywood, och använde 8 mm plugg. Det gick bra - jag köpte en pluggborrjigg som gick att ställa in lagom till min tjocklek på plywooden, och sen var det bara att sätta ut märken för borrningen och köra på. Missade på ett ställe eller två och borrade för djupt i sidoplattan, så där syns pluggen - men är man bara försiktig så borde det gå. D.S.

P.P.S. För ljudet är det nog bara positivt med lite extra spänning i träet. Du får upp resonansfrekvensen i plattan, så bumlar chassit inte med i basen lika lätt. Kompletterar du med nån bit dämpande sandwich så får du sänkt resonanstopp också... D.D. S

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2009/03/23 21:58:52
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts

Posted - 2009/03/23 :  22:41:16  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Nu är det så att dessa sidor (bestående av 2 skikt plywood, totalt 16 mm/sida) har slagit sej, så illa att de buktar rätt mkt, utåt.
Dvs hörnen glappar medan mitten ligger bra an mot en stagpunkt på själva lådan.
Hörnen måste tryckas in med mkt stor kraft för att "nå" mötande ytor på själva lådan.
Går ju rätt bra med en tving i varje hörn, men kan jag räkna med att limmet orkar hålla emot när tvingarna tas bort?

Det går utmärkt att använda ett "vanligt" trälim till detta limmet är utformat så att det skall vara ett x antal % starkare än träet som det appliceras på. Trälim är utformat så att de härdar under tryck den storleken du har på på bitarna + tjocklek behövs det brutala krafter för att de inte skulle hålla ihop efter en sammanfogning.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2009/03/23 :  22:51:16  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jag tror det är det här polyuretan-limmet jag använde mig av under tiden då jag praktiserade på kommunens snickeriverkstad.

INGA lösningsmedel i. Lång torktid dock. Medgav att man "labbade" ett tag med trädelarna vid montering.

http://www.cascose.dk/_upl/pdf/produktblade/Cascol%20Polyuretan%201809.pdf

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2009/03/23 22:53:30
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/03/25 :  00:02:42  Show Profile Send edison a Private Message
Tack zix, Bubbel % ohmega!

Jag har fixat m plugg av 6mm diameter, en i vart hörn, dolda.
Men plugghålen borrades innan jag upptäckt detta eländet med buktande sidoplatta.De är inte riktigt intill hörnen och det är längst ut som det är mest "glapp".Men nån nytta gör de bla så sidorna hamnar exakt där de ska så det blir enklare slipa snyggt runt hörnen när lådan är ihopsatt.

Nåja, av svaren känns det som det kommer fixa sej detta!

Har satt den platta som buktar mest i spänn med tvingar så att den nu böjs lite mer än vad den kommer göra sen när den slka mot lådan, dvs har gjort så att den under press sitter med mitten lite upphöjd så hörmen måste bukta inåt en bit.Kanske tar ut an liten aning av träets spänning åt fel håll, även om jag misstänker det inte kan göra särskilt stor skillnad.
Försöka skadar iaf inte.

zix:
Ska bli en skiva 9 mm täljsten som yttersta sidor, limmade med dämplim.Borde ta ut en del av de vibrationer jag märker finns i sidorna när jag testmonterat dom med bara tvingar mot lådan.

Lådans ovansida är tämligen (om inte 100%) vibrationsfri vid provspelning dock, känns ju bra.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2009/03/25 :  22:25:10  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
wow vad fint, edison, täljsten! Det låter ju som en riktigt bra idé.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2009/03/31 :  20:46:44  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message
Jag tackar för bra input, och passar samtidigt på att be om ursäkt för att jag inte varit särskilt aktiv i min egen tråd.

Som tur är, fanns det andra som fann området intressant.

Sorry Gubbs, har haft annat på hjärnan.

Det känns som att vanligt trälim fungerar fortfarande utmärkt till trä.

Men...
Faktum är att jag har provkört ett bygge som jag fick tips av, från en kund.

Tejpa och kör med kontaktlim.
Det var ju väldigt "busigt" men var lite för mycket "hej å hå" för att ta på riktigt allvar. Men roligt var det och fort gick det.

Det blir nog till att låta de kunniga fortsätta med lådbyggena för min del.

Sebastian Horsley.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000