Author |
Topic  |
|
jonas_gbg
Member

336 Posts |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2009/03/26 : 13:07:21
|
Hoppas att trenden vänder, cd-skivan har betydligt mer potential till välljud än vad den oftast får visa...tack vare mastrare/mixare som tror att de ger konsumenterna vad de vill ha.
Märkligt dilemma: de som köper skivor är oftast intresserade av så bra ljud som möjligt, men det får de inte. De som inte köper utan laddar ner bryr sig inte om hur det låter, men det är för dem som skivorna mastras! Alltså borde cd-skivorna mastras bättre, för de konsumenter som bryr sig om ljudet. Audio Fidelitys skivor, som mastras väldigt bra, säljer också väldigt bra. Tex Alice Cooper - Schools out, Beach boys - Pet sounds, 24k gold-skivor. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2009/03/26 13:08:58 |
 |
|
Drengur
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2009/03/28 : 19:24:58
|
Intressant.
Jag är en stor Metallica-fan och tycker Death Magnetic är hur bra som helst. Men jag orkar inte lyssna till den pga av hur illa den låter. Jag är säker på att CD är ett bra format, men det utnyttjas inte.
De som är ansvariga för det loudness kriget är också oss, konsumerna; men musik-bolagen lyssnar inte på oss, för att de kan alltid peka på thepiratebay och skylla minskande återsälning på de. Hur de mäter vad influenserar den som köper har jag ingen åning om, men det ser ut att de har ingen åning alls vad påverkar och vad inte. |
Driver portus.is |
 |
|
staffann
Member

691 Posts |
Posted - 2009/03/28 : 21:11:28
|
Drengur: ladda ner Gitar hero versionen istället. Har du köpt CD skivan så kommer du nog inte besväras så mycket av samvetet, och du får något du faktiskt kan lyssna till. |
Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable. Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system |
 |
|
Drengur
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2009/03/30 : 01:30:40
|
Det har jag redan |
Driver portus.is |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2009/03/30 : 10:55:03
|
Japp, sjukt nog är GH3-versionen av skivan helt överlägsen cd-skivan vad gäller ljudkvaliteten. Helt galet men sant. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
 |
|
|
Topic  |
|