HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rör eller integrerad?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

fripppel
Member

72 Posts

Posted - 2009/03/27 :  19:00:00  Show Profile Send fripppel a Private Message
Hej, jag är rätt ny inom det här området och undrar lite vad ni "etablerade" hifi-människor anser. Om ni ska lägga drygt 10.000:- på en förstärkare till att driva en hygglig cd. Skulle ni välja rör eller integrerad. Vad kan jag förvänta mig för skillnad i karaktär på ljudet? Stor och öppen fråga, jag vet men det skulle vara intressant att höra vad ni tänker.

Tack på förhand / Fripppel

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2009/03/27 :  19:20:56  Show Profile Send MaS a Private Message
Hepps

Du menar nog rör eller transistor.

Och det är nog enligt mig mer Cd:n som driver förstärkaren.

Jag hade nog kört på transistor :) detta pga att jag aldrig hört rör.

I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/03/27 :  20:00:19  Show Profile Send dwain a Private Message
Den stora frågan är då. Vad ska du driva med förstärkaren? Hur ser övriga systemet ut?

Ps. Välkommen

Edited by - dwain on 2009/03/27 20:00:47
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2009/03/27 :  20:13:26  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det är främst högtalarna som ställer krav på förstärkaren så du måste berätta vilka de är för att vi skall kunna hjälpa dig.

Det finns också ganska många andra tips i kokboken.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

fripppel
Member

72 Posts

Posted - 2009/03/27 :  22:27:36  Show Profile Send fripppel a Private Message
För närvarande spelar jag med en cd-sperare pioneer pd-d6-j för 5000:- som va testvinnare i prisklassen sommaren-08. Högtalarna är ett par gamla Dali 700 med 8" bas, 5" mellan, liten rund diskant + banddiskant som låter luftigt och detaljerat i höga register men på gränsen till vasst i min smak. Jag tror att det är VIFA element. Jag funderar allvarligt på att köpa ett par Dali Helicon 400 i stället.
De förstärkare jag är sugen på är NAD C375BEE eller Xindak V-20 som är en rörförstärkare i samma prisläge.

Tack för ert engagemang.

Mvh Fripppel

Edited by - fripppel on 2009/03/27 22:29:54
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/03/27 :  22:38:42  Show Profile Send pak a Private Message
nad och dali är en bra matchning.
hade själv dali 810 och en nad 306 förr i tiden och det lät faktiskt jäkligt bra!

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/03/29 :  17:08:08  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Inom den prisklassen som du är intresserad av så hade jag helt klart valt transistorförstärkare men antagligen inte just Nad.MvhKristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/03/29 :  17:14:39  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Problemet som jag ser det är att det är svårt att kunna få möjlighet till att lyssna på annat än Nad eller Denon tillsammans med Dali om du är hos Hifiklubben.De har ju dock B&W också som jag anser är bättre än Dali efter de gånger jag hört dem. Därav att jag skulle rekommendera dig att vidga ditt sökande.MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2009/03/29 17:17:01
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2009/03/31 :  14:20:15  Show Profile Send llerk a Private Message
Varför inte prova en Primare I21. Den ligger på 10.000kr ny och är en transistor. Har själv ägt en sådan och var mycket nöjd med denna

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/03/31 :  16:50:57  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Rörförstärkare är i allmänhet effektmässigt klena, Xindak levererar c.a 15W. Därför måste de matchas noga med högtalare som inte kräver mycket effekt. Jag skulle nog i den här prisklassen satsa på en transistorförstärkare. Det känns mer problemfritt.

Välkommen hit förresten.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2009/03/31 :  20:23:27  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Hej Frippe och ni andra. Rör eller trissor, det är frågan. Om du har möjlighet så försök lyssna på och låna hem båda alternativen och stirra dig inte blind på effekten.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22008 Posts

Posted - 2009/03/31 :  20:35:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Rör eller inte rör, är det verkligen frågan? Det är väl ljudet som är det viktiga inte vilket förstärkande element konstruktören använt?

Förenklingarna med att rörljud låter på ett visst sätt och att transistorljud låter på ett annat känns väldigt föråldrade. Det är inte det förstärkande elementet som bestämmer hur bra en förstärkare kan återge det den matas med. Det är kunskapen och viljan hos konstruktionteamet.

Frippel, ta Akkelis råd och gå runt bland dina kompisar och lyssna in dig. Förr eller senare så hittar du det som du själv trivs bäst med och som i dina öron ger "rätt" ljud.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

monitor
Starting Member

3 Posts

Posted - 2009/03/31 :  21:56:33  Show Profile Send monitor a Private Message
I den prisklasse du er i så ville jeg definitivt satset på en transistorforsterker.

Selv mener jeg at rør i fortrinn og transistor i sluttrinnet er en topp kombinasjon, men da må man jo ut med noen kroner!

Kommer til å få en CAT SLI MKIII med RIAA om to måneder, og det gleder jeg meg voldsom til. Skal da selge min Adyton Temper (også den med RIAA og ekstern strømforsyning) En slik sak, sammen med f.eks en ZAPsolute MKII 78 watter KL.A, vil koste muligens en 12000SEK på bruktbørsen, men da har du en meget bra kombinasjon, som du kan ha glede av i mange år til!
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2009/04/01 :  09:03:04  Show Profile Send poppen a Private Message
Själv har jag ett par Sentec M 30 rör som driver Monitor audio silver 7i och detär väll gränsfall för effekten på mina rörsteg räcker till. Men det låter ju ionte dåligt i alla fall.
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2009/04/04 :  09:45:46  Show Profile Send Sondek a Private Message
Synthesis Magnum 50 & 100 spelar fantastiskt fint och med dom så får du både rör och transistor(chip i slutstegsdelen). Väldigt öppen och väljudande i toppen + att röster känns väldigt trovärdiga. Basen går djupt och med bra kontroll. Blev minst sagt imponerad av Magnum50 som jag lyssnade på och tyckte personligen att den lät mer musikalisk än Belcanto för flera ggr dyrare pris även om den läte mer välpolerat.

Magnum 50 var kopplat till ett par XTZ 99.36:or och hade inga som helst problem att driva dom.

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

Improved Audio
Member

316 Posts

Posted - 2009/04/04 :  13:07:00  Show Profile  Visit Improved Audio's Homepage Send Improved Audio a Private Message

Det handlar ju rimligtvis om vilka ljudmässiga preferenser man har. Gillar man soundet från en viss förstärkare är det ju rimligen den man skall ha, helt oavsett om det är en rör eller transistorförstärkare.

Stefan på Akkelis har helt rätt.

Man skall testa och bilda sig sig en egen uppfattning.

IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av hifi och musikevents
http://www.sweetspotevents.se
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2009/04/04 :  15:05:34  Show Profile Send Smackman a Private Message
rörhybrid..typ shanling A-3000 !!

Go to Top of Page

fripppel
Member

72 Posts

Posted - 2009/04/04 :  17:33:34  Show Profile Send fripppel a Private Message
Jag har nu införskaffat mig en xindak v20 rörförstärkare som gör sig fantastiskt bra tillsammans med mina gamla Dali 700 högtalare. Till den musik jag helst spelar, lite laid back jazz och singer songwriter artister med mycket akustiska instrument och sång. Mmmmmm
Mumma för öronen, tack alla för era fina tankar.

Mvh Fredrik
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000