HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förvirrad över ljud Yamaha HS50M
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/04/03 :  12:03:20  Show Profile Send dwain a Private Message
Har köpt ett par sådana på öppet köp.
Har spelat med de nu ett par dagar så de är fortfarande inte inspelade.
Men jag är lite kluven. Vissa låtar låter helt fantastiskt medans andra låter rent av skräp.
Nu kör jag dessa utan extra baslåda till vilket jag innser är fel.
Basen känns lite klen emelanåt medans den ibland är förvånansvärt kraftig och skakar om rejält.

Jag kan inte få ett grepp på dessa högtalare. Tanken var främst att ha dessa till datorn och även som ett par smidiga aktiva högtalare att ha med sig till diverse applikationer. Men jag vet inte?

Har sedan tidigare ett par D'feldt audioengine 2 som jag varit grymt nöjd med på alla punkter förutom en. De börjar märkbart dista om man höjer volymen strax över normal lyssningsnivå. Först var tanken att kanske modellen större skulle göra susen. Men den verkar inte helt lätt att få tag på om man vill köpa i butik.

Har nog aldrig varit så förvirrad i hela mitt liv när det gäller en högtalare. Känns som den är grymt korrekt men att den då sätter enorma krav på inspelning. Kan det stämma?

Ena stunden ett leende på läpparna och andra stunden vill man bara byta låt.

urban
Member

317 Posts

Posted - 2009/04/03 :  19:19:58  Show Profile Send urban a Private Message
låter som ett par väldigt transparenta högtalare, med den karakteristiken som du beskriver. Verkar vara det som sitter före högtalarna som du hör - bra betyg till Yamaha!
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/04/03 :  20:21:03  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
låter som ett par väldigt transparenta högtalare, med den karakteristiken som du beskriver. Verkar vara det som sitter före högtalarna som du hör - bra betyg till Yamaha!

Så behöver det inte nödvändigtvis vara, det kan vara fasvridningar(tidsfel)som ger sig till känna vid komplex musik, och ljudet blir då grötigt och odynamiskt.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2009/04/03 :  21:02:55  Show Profile Send urban a Private Message
Inte absolut nödvändigtvis men om det låter bra så kanske det just ÄR bra.
QLN One fick dåligt betyg i What Hifi för många år sedan - lät kanon med bra inspelningar och dåligt med dåliga inspelningar - "counts against them in our book" ! Så skulle dom aldrig ha skrivit om en engelsk högtalare, i stället berömt den för just den kvaliten.
QLN One är väl känd som en ganska BRA högtalare så att det låter bra när inspelningskvaliteten medger det är nog en tummen upp!
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/04/03 :  21:15:17  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Jag hade ett par Leedh Psyché som lät helt fantastiskt på bra inspelningar men katastrof på sämre.
Det visade sig senare att ett värde på nån komponent i dom extremt moddade filtrena var helt åt skogen.

Det är så många faktorer som spelar roll, så det kan vara vad som helst i kedjan som påverkar.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/04/03 :  21:35:43  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Urban: Som jag förstår det har högtalarna problem med vissa fonogram, dåliga inspelningar har väl aldrig nämnts?

Edited by - Goldfinger on 2009/04/03 21:36:11
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2009/04/04 :  12:01:12  Show Profile Send urban a Private Message
Sant, inspelning och ljudkvaliteten på fonogrammet är naturligtvis inte samma sak men jag tror nog att du förstår att det är det man kan höra från "fonogrammet" som jag åsyftar.
Det finns förstås ett antal möjligheter till att det låter som det gör men en väldigt stor faktor är väldigt ofta (men inte alltid förstås) just det att ljudkvaliteten är dålig!
Är inte det ett allmänt känt fenomen i dagsläget att ljudkvaliteten i många fall är undermålig, pga taskig mixning, överdrivet användande av kompressor och liknande?
Och ett par bra monitorer kan påvisa just sådana brister,
se för övrigt denna test av dessa Yamahamonitorer - http://mixonline.com/mag/audio_yamaha_hsm_monitor/
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts

Posted - 2009/04/04 :  12:34:51  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
The HS50M provides a nearly perfect reference for how a mix will sound on small consumer-playback systems

Ja, slutsatsen indikerar ju tydligt att vi har att göra med en neutral högtalare.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/04/04 :  13:43:35  Show Profile Send dwain a Private Message
Har kört en del nu med högtalarna ståendes en bit ifrån mig. Med andra ord 50cm ovanför öronhöjd (inte optimalt jag vet) och sen har jag väll 2,5 meter mellan högtalarna och sen sitter jag en 3 meter ifrån lite drygt. Kör lite toein har dock inte lagt så mycket omsorg på placeringen. Och normal lyssningsvolym något högre klarar de gallant, vrider man på mer börjar de dock bli något platta i ljudet dock är det inte alls farligt. Det roliga är att placerar jag de i hallen som är bra mycket större så blir det inte samma sak då spelar de dels högre och bra mycket renare. Antar att mitt rum är dåligt kanske något för litet har endast ca 10m2.

Tänkte jag ska koppla till en baslåda senare idag efter jobbet och testa hur det blir med en sådan till.

Ljudet är fortfarande väldigt skiftande. Verkar vara så att inspelningskvaliten spelar väldigt stor roll.
Sitter man nära högtalarna så låter det klart bäst och då kan man köra väldigt lågt och ändå få en bra upplevelse vilket klart är trevligt.

Finns där några andra monitorer man bör lyssna till innan man bestämmer sig?
De hade ett par små fostex 0,4 tror jag dessa hette men de lät väldigt tunt och vasst i mina öron. Dock lät de stora trevligt men till en helt annat pris.

Har tills måndag morgon på mig att testa sen lämnar jag igen dem och jag nu inte ska behålla dem.

Blev lite dumt att plocka hem dem så här veckan innan jag skulle åka till Thailand i 3 veckor (åker på onsdag därav jag blir så tvungen att lämna de på måndag). Men jag fick ett bra pris och kunde inte motstå att testa
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/04/04 :  18:03:58  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Sant, inspelning och ljudkvaliteten på fonogrammet är naturligtvis inte samma sak men jag tror nog att du förstår att det är det man kan höra från "fonogrammet" som jag åsyftar.

Jo, men det är inte kvaliteten på varken inspelning eller fonogram som jag avser, det jag pratar om är att olika högtalare klarar komplex musik olika bra. Det handlar om bättre och sämre filterkonstruktioner och eventuella fasvridningar som jag skrev tidigare i tråden.

Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/04/04 :  18:38:49  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
quote:
Men jag fick ett bra pris och kunde inte motstå att testa

Vad pratar vi för pengar?
Vet att Behringer gör aktiva monitorer som ska vara "prisvärda".

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/04/04 :  19:09:58  Show Profile Send f95toli a Private Message
quote:
Har kört en del nu med högtalarna ståendes en bit ifrån mig. Med andra ord 50cm ovanför öronhöjd (inte optimalt jag vet) och sen har jag väll 2,5 meter mellan högtalarna och sen sitter jag en 3 meter ifrån lite drygt

Det låter väl inte helt optimalt? HS50M är ett par MONITORER, dvs. de är väl INTE i första hand tänkta att fungera som högtalare för "avkopplande" lyssning; meningen är snarare att man ska ha dem stående på skrivbordet (eller mixkonsolen om man har en "riktig" studio) och använda dem för att balansera upp en mix etc.

Min poäng är att högtalare av denna typ dels oftast är designade för närfältslyssning (vilket gör att filter och annat är anpassat för det; inte för att låta bra i "farfield" som vanliga högtalare är); dels för att vara så "analytiska" och neutrala som möjligt.

Jag kan ha fel men jag tror att detta stämmer även om man går upp i pris, det är visserligen sant att vissa studios använder "high-end" hifi-högtalare (Apple Studios använder väl B&W 800?) för mastring, men för mixning/inspelning används andra typer högtalare speciellt anpassade till just detta.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/04/05 :  02:44:18  Show Profile Send dwain a Private Message
Priset jag gav var 3300kr. Detta skulle tydligen vara ett bra pris enligt musikalen. Jag har sparat en del pengar till detta så jag är villig att dra mig hela vägen upp till 5000kr om det gör en stor skillnad i ljud

Och visst är placeringen helgalen. Jag har med nuvarande möblering dock inte jättebra möjligheter att ha dem vid datorn som tänkt då de kommer i väldigt olika höjd. Har dock provat att köra dem ganska nära mig i hallen där lät det bra men fortfarande otroligt varierande beroende på kvalitén på musiken antar jag.

Det jag önskar i grunden är:

1 par högtalare som inte är allt för stora. Ungefär som en lite mindre stativare (helst)

De ska vara aktiva då det är jättesmidigt. De ska gärna ha lite möjligheter typ subout dock inte jätteviktigt. Kanske inbyggt aktivt filter?

De ska klara av att spela hyfsat mkt bas de får med andra ord inte vara för klena.

De ska helst tåla att spelas ganska högt. Yamahana uppfyller detta krav ganska bra faktiskt

De ska huvudsakligen stå vid en dator och ska därför måla upp en ganska bra ljudbild på nära håll. Sen gör det inget om de går att spela med på lite större yta. Även detta gör Yamahana ganska bra. Gick att spela på festnivåer i köket iaf

Är jag totalt omöjlig med mina krav?
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2009/04/05 :  07:08:00  Show Profile Send SW a Private Message
Tycker att det ofta är stor skillnader på inspelningen mellan olika skivor, även mellan olika låtar på samma skiva. Det finns många dåliga inspelningar och med monitoraktiga högtalare så hör man det nog extra väl. Sådana högtalare är väl konstruerade så att man skall höra skillnader extra väl. Sedan är väl frågan om man gillar att höra att höra det.

S
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2009/04/05 :  08:05:37  Show Profile Send matte76 a Private Message
D'feldt audioengine 5 bör ju vara ditt val. De kan köpas smidigt via nätet. Har själv D'feldt audioengine 2 och de låter mycket bra för pengarna. Tycker de kan spelas högt också, vad som är "normal lyssningsnivå" varierar nog en hel del från person till person..

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/04/05 :  11:36:14  Show Profile Send dwain a Private Message
Ja det borde vara det självklara valet. Eftersom jag har lillebrorn och har varit nöjd med den. Dock är jag rädd att den stora kanske inte räcker till ljudtrycksmässigt?

För att ni ska få en lite vibb om hur jag spelar. Jag har ett rum på 10m2. Det jag spelar med just nu är en st baslåda med en 15tums bas verkningsgrad på 91db lådan är 160liter och jag har en drivning på ca 400w rms. Till detta kör jag ett par pa-toppar med en 12tums bas och ett horn med en verkningsgrad på 99db och till detta 2x130w rms. Detta system spelar jag så det ligger på gränsen när jag spelar högt. Basslutsteget indikerar clip hela tiden och ja förstärkaren som driver topparna går det inte att höjja mer på då volymen är i botten. (dålig utnivå från datorn dock). Så även om jag sitter nära d'feldt 2orna så ligger jag alltid på gränsen med dessa

Nu vet jag vad ni tycker. Köp hörselapparat istället för nya högtalare. Men faktum är att jag hör ganska bra. Gillar bara att ha marginal när jag vrider på. Nu inser jag att det inte går att få med en liten monitor. Men att kunna vrida på lite granna är alltid trevligt.

En annan undran jag har är. När jag plockar ner mina d'feldt 2or och ställer upp de ganska brett i köket så går det att spela förvånansvärt högt med dessa. Men så fort jag kör samma uppställning på mitt rum så bottnar de tidigare än normal volym. Vad kan det vara som gör att det blir så?
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/04/05 :  12:16:06  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Rumsakustiken.

Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/04/05 :  16:46:58  Show Profile Send dwain a Private Message
Kan klart vara det. Ska prova att ta ner den filten jag hängt på väggen bakom lyssningsplats. Hängde mest upp den på prov. Kanske den gör mer skada än nytta vad vet jag.

idag kommer en polare över och ska lyssna på yamahana ska bli kul och se vad han tycker
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/04/06 :  13:29:01  Show Profile Send dwain a Private Message
Jaha då var det hela avklarat. Polaren var över och lyssnade igår och var impad. Vi båda kom dock överens om att man gärna vill lyssna på låg volym och att man bli ganska uttråkad av att lyssna på dessa. Att aktivt lyssna på dessa är verkligen skitsvårt.
Jag blev dock inte klokare av det.

Dock sa mamma att om jag nu velar så är det ett tecken på att jag egentligen inte vill ha dem. Annars hade jag inte velat.

Så idag lämnade jag igen dem.

Får nog bli ett par d'feldt 5or iaf.

Känns ganska skönt att det hela är över. Tycker inte om när man verkligen inte kan bestämma sig.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000