Well. Detta är ju DIY-delen så varför inte tillverka kabeln själv? Silvertråd i bomullsstrumpa. Eller kopparband i bomull. Beroende på om den skall sitta som signal eller högtalarkabel är det bara att variera tjockleken på ledaren.
Förklara gärna lite tydligare. Jag är ett pucko på eletronik men jag tänkte lödd nya kablar i min förstärkare för att de som sitter där ser inget vidare ut.
@Bardis Vilken tjocklek skall vara till högtalar anslutningen i förstärkaren och vilken storlek skall det vara till RCA-anslutningen i förstärkaren?
Till RCA kan man ha tråddiameter på 0,5mm och tunnare. Lite efter smak. Med en tjockare ledare får man ett tjockare/fetare ljud.
Ett tips är att ha en tunnare ledare till pluspolen och en tjockare till minuspolen.
Till högtalarkablaget får man ha fetare doningar mycket beroende av hur många watt som skall igenom. Med en rörpyts och en högtalare på 100dB behövs bara en silvertråd på 0,8mm. Men till effektstarka transistorsteg och högtalare på 84dB behövs några kvadratmillimeter.
Det bästa är att först lyssna in sig på ett par högtalarkablar utanför lådan och sedan löda dem på insidan. Alla kablar har olika elektriska egenskaper och passar till olika förstärkare. Högtalarkablage av platta band passar inte alltid till rörsteg då dessa inte gillar reaktiva laster.