Author |
Topic  |
OcA
Member

2184 Posts |
Posted - 2009/05/05 : 08:59:28
|
Njae, men väl en REL Stampede... Kan bara säga att integrering mellan sub och sidosystem är grymt bra med den REL'en jag hade. Väldigt enkel att koppla in och få att låta bra.
Ett tips är att göra exakt som det står i manualen för din REL. Då går det enklast och snabbast att få till ljudet. Sedan är det placeringen och åter placeringen som avgör hur bra det blir. Hemma hos mig har jag alltid fått bäst resultat när basen stått bakom lyssningsposition till höger om mig. Dvs ett av hörnen på motsatt vägg av där huvudsystemet står. Glöm inte att vända fasen bara... 
Testa också mitt tips om att ställa basen vid sweetspot och gå runt i rummet och lyssna. Det ger dig en hint om var basen kommer funka/inte funka placeringsmässigt. |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
 |
|
Pettersson
Member

441 Posts |
Posted - 2009/05/06 : 18:46:35
|
Jag har en REL R-305 mao modellen högre och den flyttar luft så det räcker fast det är en sluten låda.
REL Stampade har ett nedåtriktat element så den är kanske är mer lättplacerad?
Jag tog och köpte en cementplatta (alltså en sån som man lägger på gångvägar; 45x45cm tror jag) för 15kr, spraymålade den svart och skruvade ihop den men subben (R- modellerna har gängade hål undertill benen). Subben blev i princip helt oflyttbar och den blev märkbart ännu tajtare än vad den var från början. se under rubriken "säljes"
mvh |
Marten svansen....mina åsikter är mina egna Det är resan som är målet....... Mina Spotify favoriter..pettersson Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare |
 |
|
OcA
Member

2184 Posts |
Posted - 2009/05/06 : 19:58:45
|
Japp, nedåtriktad och väldigt lättplacerad! 
Körde också med betongplattor under subbarna, vilket gjorde under i min gamla lägenhet! Min nya sub funkar bättre med en bit matta under av nån outgrundlig anledning...
Grattis till ett bra köp! |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
 |
|
dwain
Member

1240 Posts |
Posted - 2009/05/06 : 22:38:25
|
Jaha nu är det mer uppdateringar på G. Provade lite idag att flytta runt basen satte den även i sweetspoot och provade gå runt lite. Hittade en bra placering på relen. Och körde. Visst låter den ganska bra. Men den hänger inte alls med när man vrider på bottnar rätt kvickt faktiskt. Nu är ju problemet att den ska ta hand om all bas i mitt fall vilket den kanske inte riktigt är gjord för. Som jag har förstått det så ska den helst köras parallellt med en stor högtalare bara för att fylla på. Och i mitt rum så orkade den inte mycket alls. Så jag åkte tillbaks med den då det endast var ett lån. Fick med mig en velodyne impact-12 hem på lån. Hittills är det den basen som låtit bäst här. Rent snyggt hänger med bra och spelar med en bra djupbas och tyngd. Rent allmänt väldigt trevlig att lyssna till. Nu är velodynen helt ny så jag ska köra den några dagar för att se om det blir bättre eller sämre.
Spännande det här. Det roligaste är nog ändå att jag lärt mig uppskatta den stora baslådan jag har till mitt stora system. Innan har jag nästan tyckt att den är lite klen. Men i jämförelse så spelar med dessa basarna man haft hemma så är den stora helt överlägsen på allt. Den spelar renare bra mycket djupare och med en pondus som är rent läskig. Och sen hänger den med bra i svängarna trotts dålig drivning. |
 |
|
martinsson
100.000-klubben

3311 Posts |
Posted - 2009/05/07 : 07:01:28
|
Intressant tråd, speciellt nu när jag själv är på jakt, som det ser ut just nu så lutar det åt en liten Audio Pro sub, B1.28, det är en lite annan prisklass (2200 sek ny hos media markt) än vad som gåtts igenom i denna tråden hittills tror jag.
Tanken är att komplettera under 50Hz hos mina Image12'or (4st) och Image 22 center, det rör sig alltså om ett litet system, därav funderar jag på en liten 8" B1.28 sub. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
 |
|
dwain
Member

1240 Posts |
Posted - 2009/05/07 : 18:15:40
|
Den basen har jag haft. Dock så roffade ex-flickvännen åt sig den när det tog slut
Riktigt bra bas spelar väldigt rappt och djypt. Kan skaka om hyfsat rejält om det behövs. Mer musikbas än hemmabio dock. Men jag tror nog du skulle kunna bli nöjd med en sådan |
 |
|
Topic  |
|