Placera högtalare mot bärande yttervägg eller inre gipsvägg ?
Har någon av er prövat er fram ?
Ska flytta til ny lägenhet på tisdag och undrar vad som blir bästa placeringen för högtalarna.
Rummet är ovalt och då är det bättre att placera dem på längsgående väggarna . Avståndet mellam vägarna är dock inte längre än 3,5 meter vilket är ganska litet. I övrigt är det ju en jättefin hörnlägenhet med parketttgolv. Så lite får man ju offra för hemtrevligheten.
Tack för er som prövat er fram som kan ge råd.
Det lutar dock åt att placera dem mot de mjukare gipsväggarna. Av praktiska skäl.
Mjuka väggar äter mer bas än hårda, som reflerkterar en större del av ljudvågen, bas jar lång våglängd vilket gör att ljudet adderas i fas och förstärks. Således kommer du få mer bas om du ställer talarna mot betongväggen jfr gipsväggen. Bättre/sämre är dock omöjligt att svara på utan att lyssna.
Jag har gips i innerväggarna, och upplever att detta medför att jag inte behöver dämpa bort basen tack vare just att väggarna tillför dämpning.
Sladd har varit här och mätt, och det var en så gott som rak frekvenskurva, utan några andra saker än en liten dip vid 50 Hz om jag minns rätt.
Högtalarna står med en bit till godo till yttervägg som jag skulle tro är av betong.Jag har möblerat så att jag inte har några hörn i rummet om det kan hjälpa dig på traven.mvhKristofer
Hörn har jag tidigare försökt att bygga bort. man kan ju placera vitrinskåp så att rummet får mer asymetrisk form. i andra hörnet stod det IKEA garderober som nu hamnar i sovrummet i stället. Att åplacera gardiner i hörn är något som sägs vara bra.
Om gipsväggarna är för lätta kan luftljudet sätta igång dessa och ge färgningar eftersom de fungerar som extra högtalare....enligt Svanå Matts. "Solid room walls are best. Weak walls absorb bass and make midrange stand out."...enligt Magnepan
Vitrinskåp skulle jag nog inte direkt rekommendera pga att dessa sällan är så stabila och stadiga utan riskerar att vibrera vid basfrekvenser.MvhKristofer