Author |
Topic  |
|
octavius
Member

114 Posts |
Posted - 2009/05/04 : 23:15:52
|
Någon som vet vilka värden man skall titta på för att veta hur stark utnivån är på Cd spelare?
Har A/B testat flera olika CD pelare och konstaterat att de skiljer sig markant mellan olika märken och modeller.
Vill ha en med stark utnivå så att man inte behöver dra på lika mycket på förstärkaren.
Någon som vet om det är impedans=ohm eller output level=rms?
Är det låga siffror eller höga man skall titta efter?
Tacksam för tips eller svar.
 |
Rullebulle |
Edited by - octavius on 2009/05/04 23:20:37 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2009/05/04 : 23:32:12
|
Det är utspänningen som avgör hur "het" signalen är; impedansen ska inte spela någon roll i det här fallet.
Tyvärr finns det ingen riktig standard för konsumentelektronik så olika tillverkare använder olika nivåer.
|
 |
|
octavius
Member

114 Posts |
Posted - 2009/05/04 : 23:37:10
|
Och med det så menas?
 |
Rullebulle |
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2009/05/04 : 23:54:05
|
Standard är ca 2 Volt utnivå. |
 |
|
octavius
Member

114 Posts |
Posted - 2009/05/05 : 00:25:31
|
Det är alltså V rms man skall titta efter? |
Rullebulle |
Edited by - octavius on 2009/05/05 00:25:49 |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2009/05/05 : 08:45:58
|
Utnivån spelar nästan ingen roll om du använder ett försteg/integrerad eftersom de buffrar signalen. Det är inget de allra flesta inte behöver bry sig om med andra ord. Om du däremot vill använda passiva försteg då skulle jag titta på sådana med högsta möjliga nivå för att undvika problem.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2009/05/05 : 14:04:39
|
quote: Utnivån spelar nästan ingen roll om du använder ett försteg/integrerad eftersom de buffrar signalen.
Sant, men frågan handlade ju om hur man "nivåmatchar" signalen så att man kan utnyttja volymkontrollen på bästa sätt, och där är det ju utspänningen som spelar roll (naturligtvis i kombination med högtalarnas känslighet). Rent teoretiskt så skulle man ju också kunna tänka sig en situation där utsignalen från ex. en CD är så hög att man får problem med dist i försteget, men det händer nog i praktiken aldrig så länge man håller sig till enbart konsumentelektronik (det kan vara ett problem om man ex. vill använda studio/PA utrustning).
|
 |
|
octavius
Member

114 Posts |
Posted - 2009/05/06 : 01:50:29
|
Nästan alla mina hifiprylar har olika utnivå=har högre eller lägre volym på min förstärkare=Integrerad.
Min Squeezebox är väldigt låg jämfört med min nuvarande Arcam CD spelare och det finns inga specs på hur låg utnivån är på Squeezeboxen.
Och min DVD spelare har också väldigt låg volym jämfört med Arcam CD.
AB jämför ju dessa med varandra och dessutom med samma musik.
Måste ju vara så att utnivån spelar stor roll för volymen på förstärkaren, för det skiljer mycket mellan apparaterna.
Får nästan dra på fullt med DVD spelaren och Squeezen, har dessutom kollat att det inte är fel på förstärkaren genom att flytta apparaterna mellan alla ingångar.
Resultatet är alltid densamma, CD spelaren är mycket högre i volym ut.
Om jag tex köper en AD/DA omvandlare till Squeezeboxen kommer jag då få högre volym ut då på förstärkaren? hoppas att det blir så för jag funderar starkt på att skippa CD spelare helt och bara köra Squeezebox.
Någon som vet om det blir högre volym om jag tex köper Cambridge DacMagic????

|
Rullebulle |
 |
|
Blue
Member

2120 Posts |
Posted - 2009/05/07 : 10:00:51
|
Tror det är rätt vanligt att dvd-spelare har lägre utnivå än cd-spelare. Det är i alla fall min egen erfarenhet. Från min Musical Fidelity DAC däremot ligger nivån ganska jämbördigt med min cd.spelare, gissningsvis ca 2 volt. |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
 |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts |
Posted - 2009/05/07 : 11:13:14
|
Det är enkelt att mäta utnivån mha en skiva eller ljudfil med ett spår som har 1 khz sinus och full utstyrning. Bara att ta en multimeter och mäta VAC på utgången. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
|
Topic  |
|