Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts |
Posted - 2009/05/11 : 20:52:43
|
@ B-200, jag ser ingen skillnad mellan en person som skapar musik, skriver en bok eller målar en tavla. Därav min förvåning. En person har skapat något som det "visar sig" finnas ett värde i. Spelar ingen som helst roll om tavlan säljs i ett enda ex (originalet) och att CD skivan sålts i 2 milj.
Om du köper en tavla för 100kr och säljer den senare för 1 miljon så är det häftigt, klokt val, god investering och en high five från mig iallafall. Men du kan INTE börja producera kopior och sälja aktivt.
Jag har varit med om det och jag lovar att det är surt surt surt. Jag hade min första utställning i Marbella i slutet på 90-talet. Det blev rätt bra succé, det kom runt 120 personer på vernissaget och där fanns en del höjdare och jag blev rätt omskriven. Sålde bra och fick nya riktigt bra kontakter. Det tog mig ett helt år att producera denna utställning, jag körde i 60 nationalparker, la 5500mil, 150 hotell/vandrarhemnätter. Jag tjänade 0 kronor under hela året och alla kostnader med film, bränsle, mat, hotellen, licenser för vissa parker, etc etc blev.....rätt mycket när man summerade. När det då efter allt slit började komma in pengar för mödan så var det en helt sagolik känsla. Fantastiskt roligt att många var beredda att betala för något jag gjort själv.
Smolket i bägaren fick jag reda på av en konsthandlare i Sydamerika. Det visade sig att tryckeriet som jag arbetade fram tavlorna med under 1 månads tid (som kostade en smärre förmögenhet) han hade sett/hört om min framgång och att min bildkonst var generellt uppskattad - och han satt med de högupplösta digitala filerna.....
Han hade via sina kontakter sålt in min konst helt bakom min rygg och producerat som fan och skeppat till SydAmerika. Det var så jävligt att han kommit in på nån stor inredningskedja (har fullständigt förträng vad den hette) och de hade nappat ordentligt så tryckarfan hade sålt för c:a en halv miljon kronor dit. Stulit mina filer.
Kanske du förstår att blodet svallar lite extra när jag ser en sådan här tråd...
|
Artphotography |
 |
|