Author |
Topic  |
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 16:59:12
|
Hello DIY-boys.
Med anledning av inbrott i mitten av december har jag blivit tvungen att installera ett larm i kåken. Nu är det ju så att man helst vill att själva verkan när larmet slår till skall vara maximal. Helst skulle jag vilja ha en kulspruta i dörren, men det skulle nog inte ordningsmakten gilla. Sirener finns det gott om, men jag skulle vilja ha en riktig MÖRDAR siren. Dvs en sådan som inte får säljas i sverige. Men det betyder ju inte att man inte får konstruera en själv. Hade en tanke på en tongenerator kombinerat med en kraftfull PA driver. Målet är maximalt ljudtryck. Någon rolig ide?
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 17:18:11
|
David A,
Det är otroligt kul med larm och andra typer av inbrottsförebyggande "åtgärder" ... Speciellt om de visar sig fungera! Jag ska inte avslöja exakt vad jag har installerat i mitt hus. Jag har dock en del erfarenhet av både lagliga "åtgärder" och mindre lagliga  
En kompressionsdriver är en bra idé. Den skulle kunna skrämma livet ur tjuven/tjuvarna. Problemet med kompressionsdrivers är att de oftast är ganska dyra. Däremot skulle ett fleral billiga piezo-element säkert kunna ljuda ganska kraftigt de med 
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 17:29:49
|
Ett par 2245:or som spelar 7hz bas i långt bashorn rakt mot tjuvarna! |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
frez
Member

187 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 18:06:11
|
Det fanns ett litet trevligt system som testades i Sverige som fungerade enligt principen "förlama istället för fly".
Det bestod i en sorts rökmaskin inbyggd i kåken tillsammans med sirener. Då tjuven tog sig in och larmet gick fylldes rummet med rök under bråkdelen av en sekund samtidigt som sirenerna gick igång.
Tänk dig själv så tjock rök att man inte ser handen framför sig, bokstavligt talat! Samtidigt tjuter det med 120 dB så du måste hålla händerna för öronen för att inte få frispel. Försök ta dig ut då!
Behöver jag säga att de flesta försöken med systemet slutade med tjuven liggandes i fosterställning på golvet med händerna för öronen.
Effektivt, men jag undrar om det någonsin blev godkänt :-)
/Frez |
"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs." |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 18:13:48
|
Då ska man använda sådana som drivs av trycklyft á la "hesa fredrik". De består av en roterande skiva med hål i som mynnar ut i ett stort horn. Rotationshastigheten och antalet hål bestämmer grundfrekvensen på ljudet. Eller vänta förresten, nya hesa fredrik kanske inte är konstruerade så? Men det kan vara något att gräva vidare efter i alla fall.
Inga effektsteg behövs, bara en pump som går igång.
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 18:24:42
|
ja, eller ett GASHORN! |
 |
|
luminous
Member

252 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 18:36:13
|
Om man är ute efter höga ljudtryck så finns det ett högst elakt litet hornelement hos HiFi-kit vid namn Electo-Voice DH-3/HT94! 111dB känslighet, 300W/1500Hz, FS 800Hz. Borde kunna åstakomma helt galna ljudtryck  ! Synd bara att det kostar 4385kr...
|
MVH | Life's too short for bad sound |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 18:38:49
|
quote: Behöver jag säga att de flesta försöken med systemet slutade med tjuven liggandes i fosterställning på golvet med händerna för öronen.
  Skulle varit standard i alla fastigheter!
|
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 18:40:50
|
jag tror på det som KNOPPEN säger, att de högsta ljudtrycken är enklast att åstadkomma med lufttryck, även gashorn osv..
det grymmaste JAG någonsin hört, det är hornen på pendeltågen här i stockholm, man tror typ att dommedagen är kommen om man står en 50 meter från loket när ett sådant litet horn går igång, antagligen tryckluft.
fåtag på en sådan som sitter på brandstationernas torn! ett sådant luft -horn!!! |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 19:07:04
|
Har för mig att det finns luftvärnssirener som kräver mekanisk drivning av en lagom stor V8 på ett par hundra hästkrafter. Borde funka. Men å andra sidan om du drar igång bara motorn utan avgassystem så blir det rätt bullrigt av bara det... |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
HPW
Member

370 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 19:42:28
|
Prova mistlur. Jag har för mig att det är en stålplatta eller ngt annat matreal men den var magnetisk ca ca 5 cm tjock och 40 - 50 cm i diameter det finns ett utfräst spår runt som motsvarar skum kanten på en högtalare. Slog man på detta "membran" så sjöng det med en ton och och det sjöng länge. Det fanns även på den ena sidan utfräst ett polstycke som var kopplad till en elektromagnet denna kopplades med ngn form av förstärkare. Plattan satt monterad i ngn form av horn. Jag kommer inte håg exakt för det var mer än 30 år sen. Men jag kommer ihåg principen ännu för den var lite imponerande och fan vad högt det lät. Hör med Sjöfartsverket dom kanske har ngr på surplus. |
Rundgång & Omgång |
 |
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 20:26:32
|
Jag har faktiskt hittat på en gammal brandsiren, den är mekaniskt och ser ut som en fläkt med motor. Ska försöka få den att funka, borde låta riktigt elakt.
Tack för alla tips! En luftdriven pryl, eller något som inte kräver förstärkare spar nog onekligen en del pengar. |
 |
|
frez
Member

187 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 10:48:19
|
Hittade en rolig länk: http://www.airraidsirens.com/faq.html#Q2
Gillade en del prylar.
"2. What is the loudest air raid siren ever made?
It is the 180HP V8-Hemi engine powered Chrysler Air Raid Siren, 138 dB @ 100 feet"
"6. Is it legal to run an air raid siren at home?
Short answer: no. "
Lek med tanken 139 dB på 30m vad blir det på 1m!!!!!!! JÖSSES!
/Frez
|
"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs." |
 |
|
|
Topic  |
|