HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Egentillverkad SIREN
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/01/08 :  16:59:12  Show Profile Send David A a Private Message
Hello DIY-boys.

Med anledning av inbrott i mitten av december har jag blivit tvungen att installera ett larm i kåken. Nu är det ju så att man helst vill att själva verkan när larmet slår till skall vara maximal. Helst skulle jag vilja ha en kulspruta i dörren, men det skulle nog inte ordningsmakten gilla. Sirener finns det gott om, men jag skulle vilja ha en riktig MÖRDAR siren. Dvs en sådan som inte får säljas i sverige. Men det betyder ju inte att man inte får konstruera en själv. Hade en tanke på en tongenerator kombinerat med en kraftfull PA driver. Målet är maximalt ljudtryck. Någon rolig ide?

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/01/08 :  17:18:11  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
David A,

Det är otroligt kul med larm och andra typer av inbrottsförebyggande "åtgärder" ... Speciellt om de visar sig fungera! Jag ska inte avslöja exakt vad jag har installerat i mitt hus. Jag har dock en del erfarenhet av både lagliga "åtgärder" och mindre lagliga

En kompressionsdriver är en bra idé. Den skulle kunna skrämma livet ur tjuven/tjuvarna. Problemet med kompressionsdrivers är att de oftast är ganska dyra. Däremot skulle ett fleral billiga piezo-element säkert kunna ljuda ganska kraftigt de med

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/01/08 :  17:29:49  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Ett par 2245:or som spelar 7hz bas i långt bashorn rakt mot tjuvarna!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

frez
Member

187 Posts

Posted - 2003/01/08 :  18:06:11  Show Profile Send frez a Private Message
Det fanns ett litet trevligt system som testades i Sverige som fungerade enligt principen "förlama istället för fly".

Det bestod i en sorts rökmaskin inbyggd i kåken tillsammans med sirener. Då tjuven tog sig in och larmet gick fylldes rummet med rök under bråkdelen av en sekund samtidigt som sirenerna gick igång.

Tänk dig själv så tjock rök att man inte ser handen framför sig, bokstavligt talat! Samtidigt tjuter det med 120 dB så du måste hålla händerna för öronen för att inte få frispel. Försök ta dig ut då!

Behöver jag säga att de flesta försöken med systemet slutade med tjuven liggandes i fosterställning på golvet med händerna för öronen.

Effektivt, men jag undrar om det någonsin blev godkänt :-)

/Frez

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/08 :  18:13:48  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Då ska man använda sådana som drivs av trycklyft á la "hesa fredrik". De består av en roterande skiva med hål i som mynnar ut i ett stort horn. Rotationshastigheten och antalet hål bestämmer grundfrekvensen på ljudet. Eller vänta förresten, nya hesa fredrik kanske inte är konstruerade så? Men det kan vara något att gräva vidare efter i alla fall.

Inga effektsteg behövs, bara en pump som går igång.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/01/08 :  18:24:42  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

ja, eller ett GASHORN!

Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/01/08 :  18:36:13  Show Profile Send luminous a Private Message
Om man är ute efter höga ljudtryck så finns det ett högst elakt litet hornelement hos HiFi-kit vid namn Electo-Voice DH-3/HT94!
111dB känslighet, 300W/1500Hz, FS 800Hz.
Borde kunna åstakomma helt galna ljudtryck !
Synd bara att det kostar 4385kr...

MVH | Life's too short for bad sound
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/01/08 :  18:38:49  Show Profile Send henricsson a Private Message
quote:
Behöver jag säga att de flesta försöken med systemet slutade med tjuven liggandes i fosterställning på golvet med händerna för öronen.

Skulle varit standard i alla fastigheter!

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/01/08 :  18:40:50  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

jag tror på det som KNOPPEN säger, att de högsta
ljudtrycken är enklast att åstadkomma med lufttryck,
även gashorn osv..

det grymmaste JAG någonsin hört, det är hornen på
pendeltågen här i stockholm, man tror typ att dommedagen
är kommen om man står en 50 meter från loket när ett sådant
litet horn går igång, antagligen tryckluft.

fåtag på en sådan som sitter på brandstationernas torn!
ett sådant luft -horn!!!

Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/01/08 :  18:45:51  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

JBL Urei

http://www.audioheritage.org/images/readers-photos/s&c/sscreamer/jvn01.jpg

Edited by - Niklas Nord on 2003/01/08 18:46:47
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/08 :  19:07:04  Show Profile Send Nagref a Private Message
Har för mig att det finns luftvärnssirener som kräver mekanisk drivning av en lagom stor V8 på ett par hundra hästkrafter. Borde funka.
Men å andra sidan om du drar igång bara motorn utan avgassystem så blir det rätt bullrigt av bara det...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/01/08 :  19:42:28  Show Profile Send HPW a Private Message
Prova mistlur. Jag har för mig att det är en stålplatta eller ngt annat matreal men den var magnetisk ca ca 5 cm tjock och 40 - 50 cm i diameter det finns ett utfräst spår runt som motsvarar skum kanten på en högtalare. Slog man på detta "membran" så sjöng det med en ton och och det sjöng länge. Det fanns även på den ena sidan utfräst ett polstycke som var kopplad till en elektromagnet denna kopplades med ngn form av förstärkare. Plattan satt monterad i ngn form av horn. Jag kommer inte håg exakt för det var mer än 30 år sen. Men jag kommer ihåg principen ännu för den var lite imponerande och fan vad högt det lät.
Hör med Sjöfartsverket dom kanske har ngr på surplus.

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/01/08 :  20:26:32  Show Profile Send David A a Private Message
Jag har faktiskt hittat på en gammal brandsiren, den är mekaniskt och ser ut som en fläkt med motor. Ska försöka få den att funka, borde låta riktigt elakt.

Tack för alla tips! En luftdriven pryl, eller något som inte kräver förstärkare spar nog onekligen en del pengar.
Go to Top of Page

frez
Member

187 Posts

Posted - 2003/01/09 :  10:48:19  Show Profile Send frez a Private Message
Hittade en rolig länk: http://www.airraidsirens.com/faq.html#Q2

Gillade en del prylar.

"2. What is the loudest air raid siren ever made?

It is the 180HP V8-Hemi engine powered Chrysler Air Raid Siren, 138 dB @ 100 feet"

"6. Is it legal to run an air raid siren at home?

Short answer: no. "

Lek med tanken 139 dB på 30m vad blir det på 1m!!!!!!! JÖSSES!

/Frez

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000