HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Cykel - racer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2009/07/16 :  21:05:26  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag är sugen på en cykel - alltså en gammal trampjonne - som ett komplement till att springa. Kan det vara något?

Billigt verkar det inte vara i alla fall, hittade en Nishiki Carbon som verkar kul.

Har ni några tips på saker att tänka på?? Fällor man lätt hamnar i?

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

fischen08
Member

239 Posts

Posted - 2009/07/16 :  21:25:31  Show Profile Send fischen08 a Private Message
Jag kan varmt rekommendera Cykel Citys "egna" märke Columbus.. jag hade en Pinta i 3 år innan jag bytte upp mig till en Scott..
Lycka till

-"Den som väntar på något gott blir aldrig fet"
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2009/07/16 :  22:04:57  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Jag har en Nishiki Competition Carbon. Prisvärd. Jädrigt skön att cykla på. Kan inget annat än att rekommendera den. Kör hårt!

Glömde: Det enda du ska tänka på är att ha två flaskställ. Man blir snabbt törstig.

Edited by - Håkan64 on 2009/07/16 22:06:00
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2009/07/17 :  21:11:03  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Hmm jag gissade att den skulle vara vara fin Håkan. F-n nu finns det ju ingen ursäkt att inte köpa.
Nåväl, jag får nog kolla begmarknaden lite först.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2009/07/17 :  21:29:43  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Jag har en Specialized. Är hur nöjd som helst. Väger runt 8kg, helt underbar att cyckla med. Sen kan man ta den på ryggen o springa iväg. Kostade runt 11 000:- med stänkskärmar och andra trampor som har Shimano lås och vanlig trampa i en.

Hört lite negativt om Nishiki angående kvaliten.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P

Edited by - HLindgren on 2009/07/17 21:30:45
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2009/07/18 :  00:54:49  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Du kan ju höra med frugan Ewa.
Hon var den första kvinnan från Sverige som klarade av långloppet Paris-Brest-Paris 1200 km i ett kör.
Detta var 1987 och hon kör fortfarande på samma cykel och har ingen tanke på att byta. Den ´var byggd av bröderna Fåglum och dom servar den emellanåt.
Jag har provkört den och trots att den är för liten för mig så är den väldigt lättkörd och i medvind kör jag nästan ikapp mopeder utan att trampa. Det räcker bra att spänna ut ryggmusklerna

Men det är klart att om man har begränsat med tid så ger en mer trögtrampad hoj typ militärcykel med ballongdäck mer träning på kort tid än en avanserad tävlingscykel

Min fd. svåger (gift med syrran) som i sin ungdom var svensk juniormästare på cykel körde Vättern runt på en oväxlad militärcykel i mer mogen ålder (40 bast) för att kompisarna skulle ha en chans att hänga med. Det gjorde dom inte!! Han körde ifrån dom med flera timmars väntan i mål.

Själv tycker jag inte om att cykla utan att ha en motor på minimum 100 pållar i ramen, så fråga inte mig till råds om en cykel utan pållar

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2009/07/18 :  10:48:35  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Själv köpte jag en begagnad racer på blocket, det är en från 80 talet, denna har jag fixat till och hottat upp rejält så nu är den i riktigt bra skick. Sen är det ju en fråga hur mycket du ska använda den.. Du kanske behöver en "bra", ny cykel om du ska köra mer seriöst.
Men jag skulle kolla på begagnatmarknaden, där kan du få riktigt fina, riktigt billigt då många har kommit på "att det inte var nåt för dom"..

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2009/07/18 :  11:45:36  Show Profile Send Larsho a Private Message
Eller kan man hyra en cykel och testa vilken som passar en bäst, innan man investerar. Finns en hel del uthyrningsställen, tex enligt nedan för de som bor i Sthlm.

http://www.hyrahyra.se/annons/cyklar-458

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2009/07/18 :  12:04:41  Show Profile Send mace a Private Message
Äh!

Var lite retro och köp min ungdoms vackra cykel. Mercier SJ101

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2009/07/18 :  13:48:47  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Micke Y: Här är en test av Nishiki Finisher. Visserligen från 2007. En bra instegsracer. http://www.velo.se/view.php?id=1666
Årets modell finner du på nishiki.se

Allt gott
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2009/07/19 :  17:58:43  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Tack för alla tips.

Jag skall kolla i några butiker i veckan så får vi se.

Micke

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2009/09/10 :  13:28:24  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Nu har jag köpt min cykel, det blev en Columbus Vola från Cykelcity på rea. Sista exet i min storlek . Shimano Ultegra SL rakt igenom, det kändes bäst för mig.

Hämtar den imorgon och premiärtur på söndag

Micke

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts

Posted - 2009/09/10 :  14:21:37  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Men det är klart att om man har begränsat med tid så ger en mer trögtrampad hoj typ militärcykel med ballongdäck mer träning på kort tid än en avanserad tävlingscykel

Det är min stil det .

Jag åker omkring då och då på en gammal Peugeot med Reynolds 531 rör visst det är en stålcykel men med massor av charm, jag har skippat den gamla komponentgruppen och satt på nya campa grejer.

Jag får säga grattis till din nya cykel Micke hoppas att du får många härliga turer och se upp i trafiken.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000