| Author |
Topic  |
|
|
erajmbn
Starting Member
18 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 15:55:06
|
Efter att ha flyttat till Sverige från Finland har det alsgit mig att ingen varken recenserat eller köpt aktiva högtalare från Genelec. Genelec gör studio monitorer men är knivskarpa och framförallt deras aktiva modeller (de gör inga traditionella passiva högtalare mera) har imponerat på mig. Jag uppmanar alla som gillar knivskarp dynamik och detaljer att lyssna på genelec. Importör i Sverige är Sennheiser, www.sennheiser.se
Genelec har nyligen lanserat Home Theather system som är något i hästväg.
En recension av Steve Guttenberg i Home Theater, Vol.9 No.9 September, 2002 finnes på nedanstående address.
http://www.genelec.com/ht/news/news.php
Hoppas detta är av intresse. |
|
|
n/a
deleted

776 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 01:27:32
|
Dom är riktigt trevliga... Kanske inte "überreference" när det gäller korrekt återgivning i basen... 
Här finns mer och bättre info + priser, från TTS - som är den riktiga generalagenten! http://www.tts.se |
//Jonas
 Insyltad i branschen via Ljudmakarn |
Edited by - n/a on 2003/01/11 01:33:54 |
 |
|
|
Gemeni
Member

1164 Posts |
|
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 12:36:57
|
Jag har ett par aktiva Genelec till min lilla hemstudio. Mycket, mycket fina  |
 |
|
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 13:53:52
|
Väldigt trevliga högtalare SR sth anväder/använde dom bla (fast dom använder massor av olika märken). Jag har bara lyssnat på dom mista för ca 10 år sen 1030 tror jag dom hette. Då använde både Ace of Base och Per Gessle Genelec (Ace of Base hade större än Gessle :) ).
Jag lyssnade på dom i Solna i närheten av Elfa.
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
 |
|
|
poppop
Member

460 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 15:57:25
|
| Jag har lyssnat på genelecs hela sortiment, och måste säga att deras 1030, den näst minsta, är deras absolut bästa högtalare! Fast jag måste erkänna att det var jäkligt roligt att dra på Front 242 - Mixes by fear i deras största fläsk-as till högtalare... Ni vet när det blir sån jäkla bas att det är svårt att andas... |
Mono är underskattat! |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/01/14 : 10:48:56
|
Vi har ett rum ägnat för ljud- och bildkvalkitetstester här på Tearcom. I detta akustikreglerade rum uppbyggt som en studio, finns det fem stycken Genelec 1037B samt deras största basmodul 1094A. Totalt med utrustning och byggnation kostade rummet närmare ett sjusiffrigt belopp.
Ljudet duger väl, skulle man kunna säga .
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/01/14 : 18:55:37
|
| Den lilla erfarenhet jag har av Genelec (medhörning på scen vid bolagstämmor) är att de låter "rått å kallt", men de är väl sånt som kallas "true to the origin"!? Blä!! |
sound pollution |
 |
|
|
poppop
Member

460 Posts |
Posted - 2003/01/14 : 19:48:19
|
| Skulle i fallet 1030A snarare säga "rätt och kallt" istället som ovan "rått och kallt"... Vi använder dem som monitorlyssning med tillhörande sub i våra studiolokaler. Det är den i särklass bästa närfältsmonitor jag hört. Observera att det är en närfältsmonitor! |
Mono är underskattat! |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/01/15 : 09:06:20
|
Det kan jag instämma i, Celef. Vid starka ljudnivåer tillträder en ökande råhet i diskantregistret.
De brusar också en aning för mycket tycker jag.
Basreflexportarna har för liten diameter och börjar komprimera vid ganska små ljudtryck (ca några watt ineffekt).
(om 1037b)
Om man seda ser till helheten istället så är de betydligt bättre än de allra flesta högtalare för 50000 kr paret. De kan enkelt justeras för olika rumsakustiska förhållanden. De har inbyggda slutsteg (tre st). Inbyggda skyddskretsar. Mer direktiva. Kan spela starkare. De har alltså massor av andra fördelar som inte vanliga HiFi-högtalare har. En högtalare för en viss summa pengar innehåller alltid kompromisser om den ska vara säljbar för ett rimligt pris. Det finns ju större Genelec om man vill ha bättre... 
/Johan
|
 |
|
|
d_kay
Member

266 Posts |
Posted - 2003/01/15 : 23:17:14
|
| Mackies HR824 eller HR624 låter rätt bra. Aktiva och rätt trevliga högtalare. HR824 behöver man ingen sub till. Folk som tycker Genelecs är hårda och kalla tycker nog bättre om Mackies. Fast dessa är ju också närfältshögtalare, fast jag vet inte ifall det spelar så stor roll. Har lyssnat till många vanliga högtalare som har mindre sweetspot. Tror förresten inte att monitorer alltid gör ett 100% neutralt ljud. De är trots allt verktyg och inte direkt gjorda för njutning. |
Tangbandare rulez! |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 09:16:43
|
quote: Originally posted by d_kay ... Tror förresten inte att monitorer alltid gör ett 100% neutralt ljud. ...
Det har du alldeles rätt i. Gå in på en musikaffär, t ex Estrad i Stockholm, och lyssan igenom de som finns. Sedan blir man nästan överumplad hur pass OLIKA alla låter. De flesta s k "monitorer" är riktigt usla faktiskt. Då förstår man varför bl a Genelec och ATC och i viss mån även Dynaudio (som ofta tycks vara bashöjda, kan ej justeras på de passiva), säljer så pass bra som de faktiskt gör.
/Johan |
 |
|
|
d_kay
Member

266 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 21:58:45
|
quote: Originally posted by Knoppen
quote: Originally posted by d_kay ... Tror förresten inte att monitorer alltid gör ett 100% neutralt ljud. ...
Det har du alldeles rätt i. Gå in på en musikaffär, t ex Estrad i Stockholm, och lyssan igenom de som finns. Sedan blir man nästan överumplad hur pass OLIKA alla låter. De flesta s k "monitorer" är riktigt usla faktiskt. Då förstår man varför bl a Genelec och ATC och i viss mån även Dynaudio (som ofta tycks vara bashöjda, kan ej justeras på de passiva), säljer så pass bra som de faktiskt gör.
/Johan
ehrm, jovisst, klassikern yamahas NS-100(eller nåt i den stilen) låter skit. Fast de flesta nuförtiden låter rätt bra. Tannoy reveal active, Alesis monitor One mkII, mackies, etc låter faktiskt rätt okej. Genelecs små varianter skulle jag dock inte rekommendera, de har ett klassiskt monitor sound dvs, väldigt forward i mellanregistret. men som sagt, de är ett verktyg i första hand, man skall kunna höra mellanregistret väldigt tydligt för där finns de flesta problemen. röster/gitarrer/piano grötar lätt ihop det. Dessutom är en monitorfilosofi att "vad som låter bra på en studiomonitor skall låta hyfsat på alla högtalare". |
Tangbandare rulez! |
 |
|
|
poppop
Member

460 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 22:57:41
|
| Yamaha NS1000 låter bra om man moddar delningfiltret och tar bort ringen från mellanregistret samt driver dem med ett vettigt slutsteg... Jag lovar! Förövrigt så hävdar jag fortfarande att genelecs näst minsta 1030A låter bäst! Det var helt enkelt en jäkla tur i konstruktionen eftersom deras andra monitorer är ganska mediokra... Det finns en anledning till att den mer eller mindre blivit standard i inspelningsstudior världen över... Ja,ja jag vet att Yamaha NS10 var det innan... Men det var hashrökande tekniker på sjuttiotalet som skaffade dom, och dom hörde i alla fall ingen diskant... |
Mono är underskattat! |
 |
|
|
frez
Member

187 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 13:20:02
|
Hejsan,
Sitter själv på ett par 1029A med CD och försteg från Copland. Trevliga små burkar som kan leverera oanade ljudtryck om man så önskar. Men som sagt; De är studiomonitorer även om de fungerar hyffsat till vardagsrummet.
/Frez |
"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs." |
 |
|
|
n/a
deleted

776 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 21:32:57
|
Den här vill jag höra ordentligt:

Ska tydligen vara grym... Men kostar furtio lök också. Med Bryston förstärkeri då förstås...
Mer info: http://www.pmcloudspeaker.com/aml1f.htm |
//Jonas
 Insyltad i branschen via Ljudmakarn |
 |
|
|
d_kay
Member

266 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 22:20:21
|
Om vi fortsätter snacka om studiomonitorer så ska de av märket ADAM låta sjuhelvetes bra. Har ej lyssnat, men Dave Bryce på Keyboardmag.com/keyboardforum är tydligen helfrälst på dem. . Han är lite av en legend när det gäller synthar och sånt.
Givetvis kostar de skjortan. |
Tangbandare rulez! |
 |
|
|
poppop
Member

460 Posts |
Posted - 2003/01/21 : 22:34:37
|
| Jag tycker att Adam låter lite "trattigt" i mellanregistret. Jag är inte vidare förtjust i dom... PMC däremot har jag bara hört på AES-mässan... Dom är intressanta. Jag skulle vilja prova att spela in med dom i en studio. |
Mono är underskattat! |
 |
|
| |
Topic  |
|