Author |
Topic  |
|
Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts |
Posted - 2009/08/21 : 19:39:39
|
Jag undrar vad det är som skiljer Audio CD från en Data CD egentligen? Jag förstår att dom är olika eftersom jag inte kan kopiera filer från en Audio CD till hårddisken utan ett rip-program. |
Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design |
|
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2009/08/21 : 20:30:55
|
Enklaste sättet att föklara det är nog att säga: En Audio CD kan spelas upp i alla RedBook kompatibla cd-spelare och innehåller en pulskodsmodulerad bitström. Oftast uppdelad på ett på ett antal tracks (spår) för att särskilja enskilda låtar.
En data-CD kan INTE läsas av annat än PC/MAC eller liknande system och innehåller dataströmmar enligt ISO 9660 standarden. En speciell sektor innehåller bl.a. nåt som kallas TOC, Table Of Contents. En hänvisning till vilka "filer" och "mappar" du kan hitta på CD-skivans yta.
Observera att vissa MP3/WMA-kompatibla CD-spelare för hemmastereon kan alltså läsa ISO9660 med mappar och filer.
Hoppas det var någerlunda tydligt? MVH Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
 |
|
Gemeni
Member

1163 Posts |
Posted - 2009/08/24 : 14:30:01
|
Skilllnaden på hur en CD-ROM och Audio-CD läses, är avläsningen. Audio-CD använder Red Book standarden (constant-rate linear format, 4,321,800 bits/sec ) deta innebär att avläsning av Audio-CD skivor sker i realtid och det inte går att läsa om informationen från skivan, däremot så finns det korrigeringskretsar som i realtid kompenserar för felavläsningar.
Detta finns två olika steg (error-detection and correction), där första steget (C1) kan rätta dataströmmen utan att det uppstår något fel och i andra steget (C2) så sker det en gissning av hur det borde ha sett ut (låtit).
Så när en Audio-CD kopieras så är det den avlästa bitströmmen som kopieras och inte innehållet bit för bit på CD skivan, det finns däremot program (exakt Audio Copy tex.) som läser av skivan flera gånger och jämför avläsningarna för att få en så exakt kopia som möjligt.
På en CD-ROM (Yellow book) så är det felkorrigeringskretsar som läser om på skivan om det uppstår felavläsningar. Och det medför att kopian blir exakt samma som orginalet.
Det finns CD (Meridian tex) spelare som läser i dubbla hastigheten (eller mer), detta medför att man kan läsa av samma stycke flera gånger och sedan jämföra de två avläsningarna med varandra för att sedan korrigera detta på ett bra sätt, men det finns inget i Red Book standarden om detta.
DVD-video skivor använder sig av felkorrigering liknande CD-ROM skivor.
|
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
 |
|
Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts |
Posted - 2009/08/24 : 22:35:21
|
Ok, tack för svaren. Jag börjar nog förstå.
Jag pratade med en vän om detta, han hade kopierat av sina CD till CD-R och han tyckte inte dom brända exemplaren lät lika bra.
Jag tyckte detta var konstigt, och tänkte då på EAC som du nämner, vilket säger att den gör 100 % perfekta kopier. Men det kanske inte är hela sanningen? Utan vad programmet tror är en perfekt rip? |
Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts |
Posted - 2009/08/25 : 08:06:30
|
En del tycker CDr-kopian låter bättre än orginalet, andra att den låter sämre, uppenbarligen låter de iallafall inte lika. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2009/08/25 : 12:04:36
|
quote: Jag tyckte detta var konstigt, och tänkte då på EAC som du nämner, vilket säger att den gör 100 % perfekta kopier. Men det kanske inte är hela sanningen? Utan vad programmet tror är en perfekt rip?
Det har nog mera med avläsarens skicklighet att läsa CD-R samt vanlig CD att göra... Samt vad det är för typ av skiva, färg etc...
Rippen kan nog vara i stort sett bitperfekt och om du bränner med en brännare av god kvalle, i rätt hastighet, på rätt skivtyp torde åtminstone data-innehållet på skivorna bli mycket, mycket lika.
Jag själv var med under perioden då man skulle måla kanten på CD'n grön med en speciell penna Och för mig var det inget snack om att det förbättrade återgivningen dramatiskt... Så visst gör själva typen av skiva också skillnad. Framför allt är det ju stor skillnad mellan en vanlig "köpe-CD" och en CD-R (Eller någon av dess derivata)
MVH /Micke |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2009/08/26 : 17:08:52
|
"Jag själv var med under perioden då man skulle måla kanten på CD'n grön med en speciell penna Och för mig var det inget snack om att det förbättrade återgivningen dramatiskt... Så visst gör själva typen av skiva också skillnad. Framför allt är det ju stor skillnad mellan en vanlig "köpe-CD" och en CD-R (Eller någon av dess derivata)"
Det här tyder jag som ett säkert fall av placebo. Såg någon "Doktor Åsa" igår möjligen? Där tog de upp just förväntan och placebo.För egen del så hörde jag ingen skillnad när en kompis och jag testade hemma hos honom men som sagt det var ett antal år sen så...MvhKristofer |
 |
|
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2009/08/26 : 17:53:58
|
Placebo har också påverkan som du vet !
MVH /Micke |
 |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts |
Posted - 2009/08/26 : 17:58:51
|
Det går lika gärna att vända på argumentet och säga att förväntan är att det inte ska höras skillnad. Nocebo togs också upp i programmet, men det försvann visst på vägen till foruminlägget. Personligen ägnar jag mig hellre åt annat än att måla kanterna på cd-skivor även om det skulle göra en liten skillnad (jag har inte testat). Sunt förnuft talar för att det finns större förbättringar att hämta på annat håll. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
Goldfinger
Member

1797 Posts |
Posted - 2009/08/26 : 18:51:42
|
Det där är intressant, se hur många sk tweaks som funnits genom åren, alltid lika uppskrutna, vissa (de som gör viss skillnad) blir kvar, medan "dagsländorna" (de som gör microskopisk skillnad eller ingen skillnad alls) dansar en kort period tills nyhetens behag har lagt sig. Ormolja kallar somliga det för.. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
 |
|
FBK
700.000-klubben

7381 Posts |
Posted - 2009/08/26 : 21:10:06
|
På tal om tweaks så ska jag ha sådan här möss på mina burkar en vacker dag
 |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
 |
|
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2009/08/27 : 10:38:44
|
quote: Personligen ägnar jag mig hellre åt annat än att måla kanterna på cd-skivor även om det skulle göra en liten skillnad (jag har inte testat). Sunt förnuft talar för att det finns större förbättringar att hämta på annat håll.
Om alla resonerade på samma sätt så skulle jorden fortfarande vara platt... Men vi har alla våra övertygelser och jag vill inte pådyvla dig mina, men du behöver inte idiot-förklara mig när du inte ens testat? 
Nä, kom igen nu! Öppna era sinnen lite, har varit för mycket revirpinkning på detta fora under de senaste veckorna! PVT kanske? (Post Vacation Trauma alltså)
Och tro mig, jag har har svårt att höra skillnader mellan kablar om de inte är alldeles kassa. Men kantmålningen gjorde massiv skillnad i mitt och grannens system, utan tveksamheter. Dock verkade det ha större inverkan på lite enklare spelare.
Och Goldfinger, kantmålningen må varit en dagslända men har du missat att det i stort sett alltid funnits diverse kantbehandlingar för CD-skivor? Allt ifrån Ringmat's produkter fram till Svalanders/Furutech's kantsvarv som har samma syfte? http://www.svalander.se/cdsi/cdsi.htm
Ber om ursäkt för Off-Topic!!!! 
Med vänlig hälsning (Ja, jag menar det! ) /Micke
Edit: Fel av mig, trodde Furutech gjort svarven. |
Edited by - AlfaGTV on 2009/08/27 10:43:44 |
 |
|
ztenlund

8779 Posts |
Posted - 2009/08/27 : 10:50:38
|
quote: Om alla resonerade på samma sätt så skulle jorden fortfarande vara platt... Men vi har alla våra övertygelser och jag vill inte pådyvla dig mina, men du behöver inte idiot-förklara mig när du inte ens testat? 
Jag ser inte att jag idiotförklarat dig någonstans och vad jordens form har med saken att göra är för mig tämligen oklart. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2009/08/27 : 11:06:28
|
quote: Sunt förnuft talar för att det finns större förbättringar att hämta på annat håll.
Det här är DIN syn på saken, men jag behöver väl inte ha samma syn på "sunt förnuft"... 
MVH /Micke
|
 |
|
ztenlund

8779 Posts |
Posted - 2009/08/27 : 11:11:39
|
Om vi då ställer det på sin spets så menar du alltså att målning av kanterna på cd-skivor ger förbättringar som är jämförbara med den förbättringspotential som t ex finns i byte av högtalare, injustering av högtalar och lyssningsposition eller rumsakustiska förbättringar? |
 |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2009/08/27 : 11:37:05
|
quote: Jag pratade med en vän om detta, han hade kopierat av sina CD till CD-R och han tyckte inte dom brända exemplaren lät lika bra.
Det är lite rolihgt, men jag har läst att det motsatta skulle råda och det av en högst påtagligt fysikalisk anledning: En köpeskiva är pressad medan en CDR-skiva är bränd. Båda skivorna har "spår" bestående av små gropar i en rad. Groparna i köpeskivan har flackare kanter pga tillverkningstekniken och lasern har lite svårare att bestämma grop/ickegrop. Den brända skivan har skarpa och branta kanter där grop/ickegrop är mycket mer väldefinierat. Tycker vi annorlunda här vi väl fel då. (Meddelar en som en gång i tiden innan han växte upp, målade kanter och frös in CD-skivor ...  ) |
 |
|
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2009/08/27 : 11:39:32
|
@ztenlund Whey! Det var inga snälla alternativ du kom med! 
Jag vill inte jämföra förbättringsgraden med just de förändringar du nämner. De är lite för omfattande och beror för mycket på om du har en balanserad och bra setup från början.
Nä, jag skulle vilja påstå att förbättringsgraden skulle kunna jämföras med att uppgradera från en bra CD-spelare i 5000-kronorsklass till en ännu bättre för dubbla pengen. Eller kanske ett kabelbyte med avseende på interconnects från lakritsremmar till en uppsättning vettiga sladdar i 1000-kronorsklassen.
Men som i dessa sammanhang och likväl som i amerikanska annonser: "Results may vary"
Hoppas du fick en bättre bild av hur jag (och min ljudintresserade granne) upplevde förbättringen med målad kant!
MVH /Micke |
Edited by - AlfaGTV on 2009/08/27 11:42:01 |
 |
|
Goldfinger
Member

1797 Posts |
Posted - 2009/08/27 : 11:46:41
|
quote: Och Goldfinger, kantmålningen må varit en dagslända men har du missat att det i stort sett alltid funnits diverse kantbehandlingar för CD-skivor? Allt ifrån Ringmat's produkter fram till Svalanders/Furutech's kantsvarv som har samma syfte?
Nädå, nog känner jag till kantsvarvarna, har tom svarvat några egna skivor vid tillfälle, det är ju dock inte detsamma som en kantmålning. Jag har upplevt positiv verkan vid dessa svarvningar, men dock i storleksordningen att jag inte anser det värt kostnaden för svarven. Den Svalander har kostar iaf 6000kr |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
 |
|
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2009/08/27 : 12:11:45
|
Visst är den dyr, och jag är inte alls säker att jag skulle uppleva samma förbättring idag. Kanske det inte har samma effekt, då förmodligen cd-läsarna har blivit bättre på att läsa diverse skivor. Vi pratar ju trots allt om över 10-15 år sedan...
Men det vore kul att få tag på en sån där penna och testa idag igen
MVH /Micke |
 |
|
ztenlund

8779 Posts |
Posted - 2009/08/27 : 13:52:15
|
AlfaGTV: Visst är det inte "snälla alternativ", och det var också meningen. Problemet är att du använder ord som "dramatisk" och "massiv" när du beskriver skillnaden. Det är vanligt att olika tweaks beskrivs på det här sättet, men hur beskriver man då skillnader som kan uppstå med det jag tog upp? Orden tar slut ganska snabbt. Det blir lite på samma tema som att nya hifiprodukter ofta beskrivs som otroligt mycket bättre än föregångaren. Som jag sett någon skriva så borde vi, om det stämt, ha passerat verkligheten med våra anläggningar för länge sedan.
Som du beskriver det i ditt andra inlägg är mycket bättre, även om referensramen för hur man upplever en sådan skillnad också kan variera. Det ligger dock lite i sakens natur eftersom vi inte har någon absolut och gemensam skala att mäta efter. Sedan ska man hålla i minnet att pris inte nödvändigtvis är ett mått på prestanda, men jag förstår ju vad du menar. |
 |
|
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2009/08/28 : 09:17:18
|
Du har helt rätt ztenlund, det kommer givetvis att tolkas galet om man inte tydliggör bättre! Vad jag ursprungligen menade var ju att förbättringarna var "dramatiska" i förhållande till vad jag hade förväntat mig. Men det är ju en ganska obegriplig referens för någon annan... 
MVH /Micke |
 |
|
|
Topic  |
|