Jag vill skärma mina signalkablar med aluminiumfolie på samma sätt som Supras nätkabel. Smidigare och tunnare än skärmstumpa.
(Skärmen är köksfolie med genomskinlig [PP] packtejp som bärmedium. Funkar utmärkt).
Planen är att dra en "drain wire" längs kabeln längd innanför folien, men i vilket material skall den kabeln vara om man vill undvika korrosion? Aluminiumtråd går att fixa, men hur löder jag ihop den men signalledaren som är silver? Eller funkar försilvrad koppar som "drain wire"?
(Kabeln är single ended, skärmen ansluten i sändaränden).
Frågan ställd annorlunda: vilken metall korroderar minst i kontakt med aluminium?
Det borde vara aluminiumet som korroderar först om det nu blir någon korrosion över huvudtaget. Hemmamiljön är rätt snäll
Frågan är bara om du får en bra elektrisk kontakt mellan folien o din "drain". Aluminiumoxid är tyvärr ingen bra ledare o den är svår att undvika såvida du inte ytbehandlar folien först.
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker
Har experimenterat med 0,1mm kopparfolie från en spole. Det blir för styvt och osmidigt. Elfa har något som heter "Skärmande tejp - Lågladdande, skärmande tejp med konduktivt rutmönster (grid type)". Kan det vara något?