HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Råd om nya Högtalar"stativ"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2009/10/12 :  13:42:34  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Sambon har efter mycket dividerande fram och tillbaka fått sin vilja igenom och mina dynaudio-stativ skall plockas undan. Istället skall mina 1.3SE stativare ställas på varsin ikea BENNO-lådburk med skjutglasdörrar. Det gör ont, riktigt ont, och jag har bara börjat bekanta mig med tanken på detta än. Finns det några bra råd om hur man dödar kopplingen till denna enorma hifhimöbel "benno" på bästa sätt? Råd mottages tacksamt. Känns bara tungt just nu.....

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/10/12 :  14:14:11  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Små bitar av något bra vibrationsdämpande material mellan högtalare och hylla samt mellan hylla och golv kan väl hjälpa lite. Att sen också fylla någon av lådorna med betong vore väl heller inte helt fel.

Edited by - millenniumking on 2009/10/12 15:37:03
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2009/10/12 :  14:30:22  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Jo, att fylla en lådan med betong hade väl varit trevligt om nu inte elektroniken tvunget måste in där. Och med tanke på att en benno-TV-möbel är typ 120*50*50 blir det en del betong och vikt

edit: Olykligtvis kan jag nog inte förhandla till mer än kanske max 20cm höjd på ett lådstas-stativ () att ha mellan bänk och högtalare. Det måste dessutom kännas stabilt, med andra ord är dämpkuddar ej tillåtna om de ger ett gungigt "intryck". Funderade på om det blir bra med någon tung platta med superspikes mot lådan och sedan spikar melan platta och högtalare?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Edited by - Dr.Nope on 2009/10/12 14:36:29
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2009/10/12 :  17:05:36  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det kallar jag kärlek!

Men kan du inte förhandla dig till att få ha kvar stativen om hon slipper bära fram öl till dig?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2009/10/12 :  20:05:46  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Stora problemet är väl egentligen att stativen inte står 100% stabilt och det är snart dags för lillan att börjar söka stöd mot diverse saker (tar väl några månader till iofs, men dags att börja ändå). Vill ju inte att högtalarna skall fara i golvet eller ännu värre landa på lillans huvud. Känns också lite skönt att få in all elektronik bakom glasdörrar.

Så med tanke på att BEnno är byggd som en juste låda med 8mm-10mm tjock fanerad spånskiva, vad är lämpligt för att undvika koppla ner mer än nödvändigt i denna förmodade förträffliga baslåda?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Edited by - Dr.Nope on 2009/10/12 20:15:00
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000