Author |
Topic  |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2009/10/14 : 10:50:03
|
Jag är nyfiken på var vaccinet mot H1N1 metaboliseras i kroppen.
Jag ringde sjukvårdsupplysningen. Öhhh? Ring influensalinjen.Jag ringde influensalinjen. Öhhh? Ring läkemedelsverket. Jag ringde läkemedelsverket. Öhhh? Ring sjukvårds......
Heja! 
M
Ändrat: caccinet |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
Edited by - mace on 2009/10/14 14:33:33 |
|
Magils
Member

7061 Posts |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2009/10/14 : 11:35:34
|
quote: Skicka frågan till GSK.
To the DEVIL ??
M |
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts |
Posted - 2009/10/14 : 11:59:05
|
Vaccin är ju inte en kemisk läkemedelssubstans typ paracetamol så jag tror inte riktigt man kan prata om att det metaboliseras på det sätt jag tror du menar. Konceptet är ju att man stimulerar immunförsvaret med t ex dött eller på annat sätt oskadliggjort virus. Sedan innehåller det ju lite annat jox för hållbarhetens och distributionens skull förstås.
Känner du att du begriper läkarlingo så kan du ju alltid läsa här: http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20070324000011&DocTypeID=3
Och nej, jag har inte en sekund medicinsk utbildning. Lita alltså inte ett dugg på vad jag skriver.   |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts |
Posted - 2009/10/14 : 12:22:05
|
Man borde väl kunna fråga 118100 de ska ju ha svar på allt    |
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
 |
|
johmi
Member

215 Posts |
Posted - 2009/10/14 : 13:20:08
|
Ett vaccin metaboliseras inte, möjligtvis de olika tillsatserna för att öka stabilitet osv. Vaccinet innehåller en viss del virussubstans eller del av virussubstansen så att immunförsvaret triggas och lär sig känna igen viruset. När sedan kroppen utsätts för en virus attack av H1N1 så känner immunförsvaret igen koden och kan sätta in rätt antikroppar direkt.
Sedan måste man göra skillnad på om ett ämne metaboliseras eller bara påverkar och naturligtvis finns det vissa ämnen som vare sig metaboliseras eller påverkar utan renas ut direkt av lever/njure. Med metaboliseras menar man, något förenklat, att ämnet tas upp av celler och förbrukas för att bilda nya byggstenar för celler och att frigöra energi.
Nu är inte jag heller läkare utan bara tekn. dr i bioteknik eventuella medicinska fel kan ha smitit in.
MVH Mikael Johansson
edit: mer text |
Densen/Music Hall/Primare NP5 + Hegel HD11/Rega RP3 SE/Dynaudio |
Edited by - johmi on 2009/10/14 15:29:40 |
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2009/10/14 : 14:32:26
|
Ja Med vaccinet så menar jag allt som ingår och var det metaboliseras. Det är så att säga biverkningarna det kan ha som intresserar mig Muskler. Lever. Njurar. Kramper. Hjärnan.
Det är mest det jag har på min oros-lista
Men egentligen var tråden ett uttryck för min förvåning över svårigheten att få svar.... från de som skall veta...
M |
Mr 500! |
 |
|
|
Topic  |
|