HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Lönt att uppgradera datorn?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/11/07 :  09:50:17  Show Profile Send 24U a Private Message
Vill lägga in en passus på en del ovan. Jag har själv erfarenhet att en del minnen är klart snabbare än andra även vid samma klocka. Sedan håller jag med om att datorn rättar sig efter det långsammaste minnet som sades här ovan, men det som händer när man har en dator som hanterar mycket på samma gång, alltså många sessioner, är att ju mer av dem som rymms i RAM, desto mindre swoppande mot växlingsfilen och jag hoppas alla håller med mig om att RAM-bussarna är faen så mycket mer effektiva än SATA mot en disc??? Speciellt då man som jag sa kör matchade minnen och besätter DIMM-platserna som de ska och kör dual channel mode???

Så storlek på RAM spelar definitivt roll för hastigheten på datorn vid multisessioner, vilket var vad jag uppfattade att dwain gjorde. Jag, och det är min personliga åsikt, anser att vikten av hastigheten på en disk är helt användarberoende och det ligger en hel del psykologi i det. Det har som mest betydelse då man laddar upp en session eller sparar ner, medan om man använder datorn ex v genom att rendera om video; ex v krympa en film från dubbellagers DVD till enkellager, tar man info från disken, plockar upp den i RAM, processar den i CPU OCH GPU i en modern dator, då CPU tar hjälp av GPU med flyttalsberäkningarna. Där spelar diskhastigheten roll som källa och mål. Där har jag blivit varse att även moderkort skiljer sig åt när det gäller hastigheten.

Det är som med grafikkorten för några år sedan; att ser man en snabb förändring på datorn verkar den snabb. Om man har en snabb disk som trycker på bussen så en tillämpning startar fort, verkar den snabb. Men om man tar ett annat exempel som jag är van vid; illustrationsprogram när man jobbar med desktop-publishing, så upplevs datorns CPU-kraft och RAM-minne mycket tydligare, där att där ligger oftast två tillmäpningar upp simultant. Illustrationsprogrammet, ibland även photoshop och originalprogrammet. Man jobbar med en illustration uppe i RAM och flippar till originalprogrammet för att klistra in illustrationerna. Sedan sitter man och flyttar bilderna/foton/illustrationerna i originalprogrammet för att hitta den bästa layouten. Där är RAM mycket viktigt. Börjar maskinen swoppa när man flyttar vektorgrafik, hackar det illa.

Jag vet inte om detta gav Dig mer info än vad Du redan fått här, men som sagt många sessioner eller tunga samtidigt kräver CPU och stort RAM. Rendera film kräver allt, CPU, GPU och diskar (gärna två på varsin buss, en källa och en måldisk, så man inte laddar upp och ner på en och samma buss.) eftersom man skyfflar stora mängder data genom istort sett samtliga bussar på datorn. Diskar är källa och mål, medans pågående sessioner är CPU, i vissa fall GPU och RAM.

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000