Author |
Topic  |
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2009/11/04 : 22:32:40
|
Installerade Windows 7 på en HD som hade två partitioner. Det där har jag ingen större vana med så jag bestämde mig för att bara ha en partition och trodde man kunde ta "delete" på den lilla partitionen inför installationen. Det gjorde att 100GB blev "oallokerat".
Nu kör jag och allt funkar bra men 100GB av 700 totalt är alltså "oallokerat", d.v.s oanvändbart. Har letat runt vid diskdefragmenteraren om det finns några windowshjälpmedel för att lösa det eller måste jag krångla på nåt annat sätt? |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2009/11/04 : 22:48:35
|
I Vista gör man sådant i "Computer Management" (vad det nu kan vara på Svenska, "Datorhanteraren"?) som du hittar under Administrationsverktyg som finns under kontrollpanelen. Där finns sedan "Disk Management" där man kan hantera diskar.
Nu kan det vara annorlunda i Win7, men gissningsvis så har de inte ändrat allt för mycket.
|
 |
|
staffann
Member

691 Posts |
Posted - 2009/11/05 : 16:54:03
|
Du behöver ett program som kan göra din windows-partition större (utan att allt på den försvinner). Jag gjorde det till en polare härom veckan. Jag tror att programmet jag använde var partition tool (http://www.partition-tool.com/personal.htm). Hemma-versionen är gratis.
Glöm inte att ta backup på viktig data först - det kan alltid gå åt h-e! |
Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable. Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system |
 |
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2009/11/05 : 23:33:57
|
via kontrollpanelen -> administrationsverktyg ->datorhantering -> diskhantering så kunde jag i alla fall göra det oallokerade utrymmet tillbaka till en partition på 100GB så jag tappade i alla fall inte utrymmet. Verkade vara svårare att utöka den befintliga partitionen utan att alla data skulle ryka på den. Problemet löst alltså. |
 |
|
staffann
Member

691 Posts |
Posted - 2009/11/06 : 08:44:58
|
Se mitt inlägg ovan för vad du behöver för att utöka windows-partitionen. Det är inte svårt men innebär alltid en viss risk. Ville du inte ha en partition på hela disken så är det ju bara att använda windows verktyg för att skapa en partition på det oanvända utrymmet, som du har gjort. Jag föredrar dock att bara ha en partition - annars är det alltid en som blir full och så måste man försöka flytta filer och program till den som har plats över. |
Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable. Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system |
 |
|
24U
Member

883 Posts |
Posted - 2009/11/06 : 10:29:31
|
Jag vill betona varningen som staffann också sade, fast med ett uns eftertryck;
FÖR HÖGE FARAO, GÖR EN BACK-UP INNAN!!!
Jag använde Partition Magic en gång för inte så länge sedan för att göra det som Du gjorde, fast försökte smälta samman partitionerna. Gick ju trappan ner till hettan, milt sagt. Bara börja om från scratch med installationsskivan för Windows och formatera om allt från grunden. Inte en jädrans chans att rädda! Bara så Du inte blir ståendes där inför helgen med samma kymmer som jag ställde till... |
https://www.facebook.com/stefanstudio |
 |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts |
Posted - 2009/11/06 : 12:50:02
|
quote: Jag föredrar dock att bara ha en partition - annars är det alltid en som blir full och så måste man försöka flytta filer och program till den som har plats över.
Ja, det är ju oerhört lyckat när man ska installera om att ha allting på samma partition/disk... "That's not how I roll", men tycker du att det är bra så visst. Själv har jag hellre datalagringen separat. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
staffann
Member

691 Posts |
Posted - 2009/11/07 : 19:59:34
|
Vad skulle det vara för problem att ha data, OS och program på samma partition? En vetting biblioteksstruktur behövs bara. Jag har aldrig behövt formatera om eller liknande bara för att man installerar om windows. Det är klart, vill man byta filsystem så blir det lite jobbigt men hur ofta gör man det?
Har man flera diskar kan man ju försöka lägga OS och program på en och data på en annan så länge det går. Men förr eller senare får man slut på plats på den ena och då lär dess innehåll spilla över på den andra. |
 |
|
Claes_Ireland
Member

2146 Posts |
Posted - 2009/11/12 : 22:19:48
|
Tja, ska jag installera om windows gör jag gärna det på en nyformaterad disk/partion så jag kör med en bunt partioner med. Gör backup lättare, bara att backa upp en hel partition. Sen får du väl en block storlek som blir stoooor om du bara en en jättepartion på säg 1TB eller så. Jag har 2 TB i min burk, det skulle bli mycket för stort att ha som en disk/partion. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
 |
|
Claes_Ireland
Member

2146 Posts |
Posted - 2009/11/12 : 22:21:03
|
Sen ett tips för att windows inte ska behöva installeras om är Revo Uninstaller, då beckar inte registryt ingen, sen jag började med det har jag inte haft något winows problem med en enda burk, då använder jag flera varje dag. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
 |
|
24U
Member

883 Posts |
|
|
Topic  |
|