HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Program för ljudmätning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2009/11/20 :  13:28:00  Show Profile Send bibl a Private Message
Jag undrar om någon vet om något program som bara mäter ljudtrycket inkommande från mikrofon. Det blev kanske lite kryptiskt men...

Jag har använt mig av Tombestone, vilket i mitt tycke är föredömligt lätt använt. Gravstenen fungerar ju så att den sänder ut ett svep (normalt mellan 20-20000 Hz) och innan svepet drar den först iväg en trigger signal så att den vet var i svepet den mäter ljudtrycket.

Men jag skulle vilja använda mig av andra ljudkällor för mina svep. Det vill säga ta ett exempelvis ett av de svep som finns på LTS hemsida, bränna ut det och använda cd-spelaren som källa. Men jag vill ju fortfarande se vad som händer dvs använda datorn för mätningen. Alltså skulle jag vilja ha något som bara kontinuerligt mäter i en rullande graf bestående av tid på x-axeln och db på y-axeln. Då kan jag sedan med klockans hjälp se vad jag har för ljudtryck vid vilken Hz-tal.

Givetvis gärna freeware (yepp jag är snål också)

Edited by - bibl on 2009/11/20 13:49:01

BddB
Medlem i AÖ

231 Posts

Posted - 2009/11/20 :  14:08:51  Show Profile  Visit BddB's Homepage Send BddB a Private Message
Haru kollat på TrueRTA?
http://www.trueaudio.com/rta_abt1.htm

http://bennspcb.se
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2009/11/20 :  14:28:14  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Tjaba Conny.
Välkommen hit till träsket ...

//Mikael

Edited by - Mickel-mackel on 2009/11/20 14:28:31
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2009/11/20 :  14:31:18  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Har du sett denna?
http://www.xtz.se/produkt.php?allmant=true&produkt=41
http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Catalog/ItemView.aspx?Key=6351

Om du köper den kan jag låna den av dig ...
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2009/11/20 :  14:40:38  Show Profile Send Joda a Private Message
Du kan använda HOLMImpulse för mätningnen.
http://www.holmacoustics.com/holmimpulse.php

Där kan du importera den inspelade signalen (från tex Audacity) och urspringssignelen för att sedan få frekvenskurvan (utav impulssvaret).
Detta behöver inte vara ett svep utan kan även vara musik om man vill. (ger liknande om inte samma resultat, man får dock inte THD)
Man kan tex testa komprimering och liknande på det sättet om man vill.
Du kan även exportera/spara svep från HOLM i lagom längd

Annars är REW (Room Eq Wizard) ett bra val om du vill köra svep. Använd ett lagom långt svep och frys topparna i spektralmätningen.

Glöm inte att det är skillnad på RTA och FFT om du kör brus.
http://www.doctorproaudio.com/doctor/temas/ref_ruido-rosa-blanco-rojo_red_white_pink.htm#en

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2009/11/20 :  15:00:44  Show Profile Send bibl a Private Message
Tackar, här kom det ju en hel hög bra uppslag på en gång. Jag har när jag sveper högtalarna ett par märkliga dippar i frekvenskurvan mellan 50-130 Hz vilka är anledningen till frågan för nu har jag försökt börja utesluta felkällor av vilka givetvis datorn själv måste vara en. Jag har dock börjat inse var de kommer ifrån ...

Om vi säger som så att när jag gjorde om svepet i gravstenen med inställningen 30-180Hz och 180 sekunders sveplängt blev helt plötsligt vad som gillar sväng i rummet väldigt tydligt! Kvällen kommer att ägnas åt att stoppa vitrinskåpet fullt med papper innan vi gör om det hela!

Mickel-mackel; Tackar!
Go to Top of Page

primpa
Member

90 Posts

Posted - 2009/11/20 :  21:32:05  Show Profile Send primpa a Private Message
Det finns även Sirp, skapat av samma person som skapat Tombstone, där kan du filtrera bort rummets påverkan på tonkurvan.

Kommer inte riktigt exakt ihåg hur det fungerar. Men man ändrar tiden som du mäter i. Vilket gör att
reflexer i rummet "försvinner", på bekostnad av att bastoner inte kommer med i tonkurvan.

Dock kostar det pengar, typ 2-3 hundra.

Eller du kanske vill mäta hela anlägningen inklusive rummet, och inte bara högtalaren?
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2009/11/20 :  21:51:00  Show Profile Send bibl a Private Message
Nej, det är högtalarna, eller rättare sagt vänster högtalare som är den jag haft som mätobjekt hela tiden, som är målet för det hela. Om det inte regnar imorgon så åker högtalaren ut på altanen på baksidan i den fria luften så får vi se vad som är svängningar i rummet och vad som är högtalaren när jag jämför kurvorna.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2009/11/23 :  18:43:51  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Uppdatering ???

Jag vet nämligen att du har mätt utomhus nu ...




Jag hoppas det är OK att jag stjäl din tråd, med frågor och saker om samma och närliggande prylar ?

Säg till annars.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2009/11/23 :  21:08:27  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Jag har mina funderingar på att fixa ihop lite mätutrustning.

Jag siktar mest på prylar för att mäta på hembyggda högtalare, dvs inte i första hand rumsakustik osv. Men givetvis är inte det andra ointressant.

Men grunden i vilket system man än kör med är ju en hygglig mic.
Sen finns det ju flera fria programvaror.

Men nu undrar jag ifall man köper XTZ Room Analyzer, går den micen bra att använda generellt med vilka andra mjukvaror som helst?

Annars verkar man kunna bygga en riktigt bra mic, för typ inga pengar alls, runt en Panasonic WM-61A mikrofonkapsel.
http://www.svalander.se/shoppen/mik.htm


Jag har för sisådär 10 år sedan använt lite clio-mätsystem.
Den hade ju en trevlig grej med en skärt brus excitering med efterföljande vattenfallsdiagram, som avslöjade ringningar och skräp i element och högtalarlådan.
Den funktionen vill jag gärna ha med mitt framtida mätsystem.
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2009/11/23 :  21:47:32  Show Profile Send bibl a Private Message
Helt lungt skäl på du!

Hittade i någon tråd en hänvisning till den här sidan http://www.kensonpro.com/linnaraudio/linnar_matmikrofoner/matmikrofon/standard/index.htm, som visar hur du omvandlar WM61:an till en riktig användbar mätmick. Frågan är väl bara sedan hur man fixar phantom-matningen samt om den behöver någon form av ytterligare förstärkning innan du kan in den till datorn / analysatorn.

Förresten en uppföljande fråga, kan någon förklara vad phantommatning egentligen innebär. Så fort jag stöter på det så verkar det överallt som att det är en självklarhet att man fattar, vilket jag uppenbarligen inte gör. Jag antar dock att LinnarAudio:s Mätro-1, http://www.kensonpro.com/linnaraudio/linnar_matinstrument/matro1/vad_ar_matro_1/_vad_ar_matro.htm, skulle lösa problemen.

(Hur fixar man på det här fourmet så att ett ord blir till en länk, utan att hela länken syns? Vanligen brukar det ju vara url=länken men så inte här eller har jag missat någon inställning?)


Edited by - bibl on 2009/11/23 21:48:08
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2009/11/23 :  23:11:00  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Fantommatning är helt enkelt spänningsförsörjning via signalkabeln.

Principskiss:
http://www.filmsoundsweden.se/backspegel/mikr_b.html

Fantommatning till mätsystemets mic käns som lite overkill, enklare att bränna av ett 9V batteri istället, jag kommer knappast mäta så regelbundet att det känns betungande.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2009/11/23 :  23:33:04  Show Profile Send Joda a Private Message
"Men nu undrar jag ifall man köper XTZ Room Analyzer, går den micen bra att använda generellt med vilka andra mjukvaror som helst?"

Går utmärkt. MEN det finns ingen kalibreringsfil till den och XTZ vill tydligen inte ge ut någon sist jag hörde (hoppas dom ändrar sig).
Kan iaf säga att micken inte är rak så någon form av kalibrering behövs.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2009/11/25 :  21:44:59  Show Profile Send linnar a Private Message
Mätro-2 är på "G"!
Jag kan bjuda på en tjuvtitt:
www.kensonpro.com/_hififorumbilder/matro-2/matro_2_kort_komp_krets.PNG
Observer att det är en förversion som ännu inte är testad!


Likaså kommer en färdigbyggd mikrofon med kalibrering mm.
Ser nästan ut så här:
www.kensonpro.com/_hififorumbilder/mikrofon/71.JPG
Ovanstående finns som byggbeskrivning på min hemsida
men den är avsevärt enklare än den kommande.

För de som bara vill använda en mikrofonförstärkare kommer denna
att finnas snart:
www.kensonpro.com/_hififorumbilder/mikrofon/Linnar_mikamp_kretskort.bmp
Även denna är en ej testad prototyp!

Allt detta dröjer dock ett tag till.
Glöm inte att kretsarna här ovan inte är kompletta och
omritade ett antal gånger efter ovanstående.

Jag håller på att så sakteliga ta fram ett sätt att tillverka
kretskort enkelt och bekvämt. Jag vet ännu inte om det går göra
som jag tänkt men om det fungerar blir det lätt som en plätt
att fixa fram egna färdiga kort.

Känns nästan som om jag har för mycket järn i elden igen......


EDIT:
Glömde en liten detalj!
Mätro-2 går att använda till de flesta mätmjukvarorna och inte bara
till det överlägsna men väldigt krångliga och numer ålderstigna Speaker Workshop.

Edited by - linnar on 2009/11/25 21:53:01
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2009/11/27 :  14:38:01  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Har varit engagerad i allt möjligt annat de senaste dagarna, så min närvaro här blev lidande.

Men ja, då känns det inte speciellt vettigt att köpa XTZ om man i första hand vill få tag på en bra mic.

Bra micar verkar ju rätt dyra, så ett hemmabygge blir ju attraktivt.
Vad tror ni om Panasonicen då (WM-61A) http://www.svalander.se/shoppen/mik.htm

Och bör WM-61'an modifieras som det rekomenderas för WM60-AY ?
http://www.linkwitzlab.com/sys_test.htm#Mic

Eller är det bara att köra på med en förförstärkare direkt?
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2009/12/02 :  17:44:23  Show Profile Send linnar a Private Message
Mickel-mackel:

panasonic WM-61 används av flertalet mick-tillverkare.
De säger aldrig att det är så men mätningar av mikrofoner
visar att 9 av 10 har snarlik frekvenskurva.

Modifiering av WM61:an behöver inte göras.
De gånger en modifiering är värt jobbet är när man mäter distorsion
över 120db. Utan modifiering ökar disten för WM61 när man passerat 120db.

"Eller är det bara att köra på med en förförstärkare direkt?"
- Jo, det är bara så enkelt.
Om man vill mäta nogrannare än ett par db i ytterområdena behövs
en kalibreringsfil och ett mätprogram som kan ta emot en sådan fil.


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000