Den som är intresserad av Hi-Fi bör besöka Danmark Radios nya Koncertsal på Amager i Köpenhamn och få ett superintressant perspektiv på tvåkanals stereo.
Salen har ju fått fantastiska lovord för sin akustik och de är så vitt jag kan bedöma inte överdrivna.
Jag bevistade Kungliga Hovkapellets Koncert den 20 november med Hornemans Alladin ouvertyr, Schumanns Cello konsert i A-dur och Dvoraks symfoni nr 9 'Från den nya världen'.
Ljudbilden är faktiskt mycket lik den som presenteras i goda två kanaliga upptagningar, både i 2 och 3 dimensioner. Instrument hörs från sin plats på podiet. Inget hopgyttrande av ljudbild utan väldigt klar och koncis. Inga skallrande övertoner alls. Det ska bli väldigt intressant att höra upptagningar på skiva från den här salen.
Det är första gången som jag definitivt skulle säga att riktningsverkande återgivning av symfoniorkestern säkert ger en sannare ljudbild än rundstrålande, sådan var upplevelsen.
Vill minnas HIGH Fidelity gjorde artikel om salen? Ser ju vansinnigt läckert ut!
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!