HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 bästa subbas i < 16L och under 600:-
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/01/13 :  23:37:11  Show Profile Send MadMan a Private Message
måste ha en bra bas högtalare för under 600:- till dator systemet.. dessa möjligen.. finns det några fler?
Audes 40W65
Peerless WR180

Nice from a far, but far from nice.

frez
Member

187 Posts

Posted - 2003/01/14 :  08:34:21  Show Profile Send frez a Private Message
Hejsan,

Det enda jag kan tänka mig i den volymen för hemmabruk är en 8" bas från Tangband W8-740C eller 55-2421 från MCM-electronics. Dessa kostar i krokarna kring 600:-/st inkl frakt till Sverige. Har själv just byggt en subwoofer på 12L med Tangbandaren. Sluten låda med Linkwitz-korrektion. Hifibas i 25*25*25cm, det du :-)

/FRez

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/01/14 :  09:57:14  Show Profile Send Ludde a Private Message
Ahh.. den där basen låter ju lite intresant! Har du lite värden på den och tips på var man kan köpa dom?

MVH jag
Go to Top of Page

frez
Member

187 Posts

Posted - 2003/01/14 :  13:52:58  Show Profile Send frez a Private Message
www.nuera-acoustic.ca och www.mcmelectronics.com

/Frez

PS: Det är egentligen samma bas, men mcm-varianten har längre slaglängd tack vare höjd spindel. Tangbandaren har dock coatad kon vilket är en fördel i bilsammanhang.

Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/01/14 :  15:20:01  Show Profile Send MadMan a Private Message
Hur får jag hem en sån här bas nu da?
kan tex www.minic.se ta hem eller hur.... hur fick du hem den frez??

Go to Top of Page

frez
Member

187 Posts

Posted - 2003/01/14 :  17:33:36  Show Profile Send frez a Private Message
Tja du, det är enkelt.

Vi gjorde en liten sambeställning på element från Nuera där jag hade hand om själva importen.

Man kan säga så här att bor man inte i krokarna av någon internationell flygplats så tar det tid och kostar pengar.

Men det börjar väl bli dags igen med en liten importrunda. Jag skickar ett mess på forumet när det är dags.

Jag kan säga att det vi betalade var priset på elementet, fraktkostnad, 2% tull på frakt och element, 25% moms på element, frakt och tull och slutligen 250 kr i expeditionsavgift. Slutpriset blev ungefär 1,6 ggr priset på Nueras hemsida omräknat i kronor. Men hem kom de i bra skick och håller som bäst på att exploateras av sina nya ägare.

Men som sagt, jag skickar ett mess...

/Frez

Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2003/01/14 :  19:56:01  Show Profile Send mjon a Private Message
Frez,

Hur låter Tangbandssubben då?

/ Magnus
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/01/14 :  20:16:05  Show Profile Send MadMan a Private Message
bor 6 mil från midlanda.

högtalaren från MCM verkar mer intressant. det låter väll likadant som TB'n men är mer lätt driven. vilket i mitt projekt e en fördel när jag bara har 68watt å bolla med (peek 135watt)..

tänkte göra en liknande konstruktion i 12L med Linkwitz trans.. men kanske även använda en passiv slavbas från seas kanske. för att få upp dB runt 30hz lite mer. (allt hänger ju på den där rakarns 68watten bara...)

Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2003/01/14 :  21:11:53  Show Profile Send tengil a Private Message
Jag har för mig att jag såg en, till synes, ruggig 4"sub av tangband på nuera..
Fan va fräsch den va... två sådana i varje datahögtalare, plus en bredbandare, kanske även någon diskant..
Så bygger man några nätta små slutsteg och fixar ett billigt aktivt filter!! Spitzenklasse!!

nä nu drömmer jag bort mig.. vill oxå ha 8"suben!

Madman: MDS?
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/01/14 :  23:27:44  Show Profile Send MadMan a Private Message
ja när man tänker efter så ser tb'n ut som en mds reference bas =) iallafall nedre delen på den..

har hört att mds dyraste högtalare inte är nå bra men dom billigare är prisvärd..

Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/01/15 :  09:25:47  Show Profile Send jonsson a Private Message
MadMan: Vad anbelangar MDS kan jag säga att den gamla Dynamic serien lät nåt överjävligt bra med ett fint slutsteg... En jäkla kontroll, punsch och mkt! bra djup... Kan lämna ett lämna ett utlåtande om audiophile power serien så fort jag skaffat pengar till steg........ dock är det mycket imellan fantasi och verklighet så vi får se när det blir!!!!

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

frez
Member

187 Posts

Posted - 2003/01/15 :  11:32:48  Show Profile Send frez a Private Message
Tangbandsubban är inte riktigt inspelad ännu. Det är en ganska hård upphängning på den så det tar sin tid. Jag återkommer så fort jag har en rättvis bedömning. Men preliminärt kan sägas att den är tight och når djupt. RELs Quake kan känna sig slagen här!

Tangband tillverkar 4" subbasar men de finns bara att köpa direkt från Kina och det kostar MULTUM i frakt eftersom de bara kör UPS.

MadMan - Skulle nog gå på basreflex eller slav i ditt fall. Den kräver faktiskt inte så mycket men man bör nog ha 100W att bolla med innan man ger sig på Linkwitz.

/Frez

Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/01/15 :  23:08:04  Show Profile Send MadMan a Private Message
jag har en lösning tror jag ..
om man med mcm'n som har högre känslighet kräver mindre effekt.. sen så tar man en boost på bara 3-4dB.. ( man simulerar en sluten låda på 12-13L. sen lägger man på LT'n me boosten ).. sen så kopplar man in 1-2st slavbasar å vips så har man 4-6dB boost över hela registret... fick till en rak kurva ner till ca 29hz.... har ett xls dokument om nån e intresserad över hur kurvan ser ut......
då behöver man inte lika höga effekter...

kommentera någon snälla =)

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000