| Author |
Topic  |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/01/21 : 16:19:57
|
quote: Originally posted by Anders47
Roligt att läsa med tanke på den diskussion vi hade nyligen om modifieringar där nästan alla var starkt negativa till modifieringar. I denna top of highend demonstration använde man alltså en kraftigt modifierad CD-spelare, troligtvis en Sony XA 777ES.
Visst lät den fint när den fungerade. Cdskivorna tog en bra stund innan den körde igång om den körde igång alls. Emellanåt vägrade den spela cdskivor överhuvudtaget. Och det var inte så bra när det var skivproducenter inne med sina egna specialcdskivor. Och flerkanals SACDskivor gick inte alls. 2 kanals Sacdskivor hade vi inte så många, så det blev en hel del vinyl spelat i anläggningen. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/01/21 : 16:22:02
|
quote: Originally posted by ollilaboratories [ps. kan jag få ett par coltrane nu eller?   
Visst kan du det. Det är bara att gå till närmaste handlare och lägga in en beställning.  |
 |
|
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts |
Posted - 2003/01/21 : 16:23:52
|
Jorma, visst lät det ändå bättre med vinyl än med cd? Så det kanske inte gjorde något att cdspelaren pajjade ur? Eller? |
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/01/21 : 17:10:44
|
quote: Originally posted by lindvall
Jorma, visst lät det ändå bättre med vinyl än med cd? Så det kanske inte gjorde något att cdspelaren pajjade ur? Eller?
En del inspelningar på cd lät fantastiskt fint. Och en del vinyl också. Och en del Sacd också. Jag kan inte säga att jag föredrog det ena eller andra. Och det var synd att vi missade en del specialcd som inte finns att köpa ute i handeln. Dom var mixade direkt från masterband till cd. |
 |
|
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/01/21 : 18:06:41
|
Det var ju tråkigt att Sonyn krånglade speciellt vid ett sådant tillfälle. Jag har haft samma problem med min omodifierade Krell, vilket tog en hisklig tid att få åtgärdat på verkstaden. Ni får väl skicka tillbaka den till ModWright, han kanske klarar det på kortare tid än nio veckor.
|
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2003/01/21 : 23:55:27
|
| Ja, tala om krångel; när demon på Arken förra året var tvungen att stoppas för att deras Dcs driv inte spelade skivorna!! Inte bra reklam... |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/01/23 : 19:03:10
|
quote: Originally posted by Jorma
Coltrane gjorde bra ifrån sig på CESmässan i Las Vegas. Och med EARförstärkarna spelade dom fantastiskt fint. Det var dom tunga (70kg/st)EAR M100A monoblocken och förförstärkaren EAR 312. Resten av anläggningen bestod av en Townshend vinylspelare, Sony Sacdsplere och kablage från Sverige . Under dom 4 mässdagarna hade vi besök av skribenter från både nättidningar och papperstidningar. Det var ett antal från bla. http://www.enjoythemusic.com/ och http://www.positive-feedback.com/ som kom tillbaka flera gånger under mässdagarna. 5 journalister från Stereophile var och lyssnade länge, och flera av dom kom tillbaka flera gånger. The Absolute Sound hade 2 man som lyssnade och dom tyckte att det var så bra att det blir en test i TAS framöver. Vi hade också besök av ett antal skivproducenter som hade med sig egna mixningar som var tagna direkt från masterbanden med kanonljud. Minst en av dom kommer att inhandla ett par Coltrane. Det var bla. John Wood, Paul Stubblebine och Stan Ricker som hälsade på och diggade till välljudet. Plus en del andra som jag missade namnen på. Åtminstone 3 par Coltrane blev sålda under mässdagarna och fler beställningar kommer nog Dan Meinwald att få den närmaste tiden. I rummet intill höll Ben Piazza till och demonstrerade sina Hallographer med Mårten Design Monkhögtalare. Dom spelades med en ny integrerad förstärkare från EAR. EAR 899 på 2 x 70 Klass A Watt. En mycket fin förstärkare som fick Monkarna att sjunga fint. Så fint att Positive Feedback ska köra en test på dom. Och Hallograferna var helt fantastiska. Jag tar hem ett par, och dom som var med ska ha dom hemma framöver också. EAR kommer kanske att börja importeras till Sverige också framöver. Mårten Design har fått erbjudande av Tim De Paracivini om detta, och överväger att ta hem dessa fina förstärkare. Tim är en lite säregen personlighet som det kan vara lite knepigt att komma underfund med, men under mässdagarna kom vi allt bättre överens. Speciellt när hans trevliga Japanska fru kom under torsdagen och var med hela tiden, så var stämningen på topp. Och Tim spelade en hel del fina mixningar som inte finns att köpa ute. Dom var direktmixade från masterband och ljudet var kanon. CESmässan är inte en mässa för allmänheten. Det gör att den blir annorlunda än vanliga öppna mässor. Och spelningarna blir annorlunda mot vanliga publikmässor. Så gott som alla har sina egna testskivor med sig. Ofta sådant som inte går att köpa ute. Så det har blivit en hel del kul inspelningar som vi fått lyssna till. Och kul har det varit, men tröttsamt med sena kvällar.
Grattis mycket kul att det gick så bra för Er. Mvh Kristofer |
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
|
Topic  |
|